ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 4. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 4 | 20
myslel. | Když si položíme tuto otázku, tak se snad každý zamyslí, jestli ano, či ne. | Každý
z nás se musí rozhodnout, jak se k problému postaví.
JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY
Autor umí jevy a problémy výstižně pojmenovat, odlišit mezi sebou, vystihnout jejich
charakteristické znaky. Jazykové prostředky úvahy jsou spisovné, s převahou neutrálních
výrazů, expresivní výrazy se objevují jen ojediněle, ale zejména v úvahové publicistice se
vyskytnout mohou. Důležitá je volba hodnotících výrazů, a to především přídavných jmen
a příslovcí, jako patrně, lze (se domnívat), jistě, s největší pravděpodobností, a také výrazů
dokumentujících myšlenkový proces: domnívám se, myslím si, jsem přesvědčen, věřím,
že… Typická jsou i slovesa v apelovém imperativu, jako zamysleme se, zvažme opačnou
možnost, položme si otázku, vyjděme z opaku apod.
Typické pro úvahu jsou řečnické otázky (přesněji řečeno…, raději bych formuloval takto…),
ale jejich přítomnost nemusí být známkou kvalitního úvahového procesu.
Č e s k ý j a z y k a k o m u n i k a c e 4 | 21
SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY A DALŠÍCH ZDROJŮ
Gabriela BAUMGARTNEROVÁ, Andrea KAPUSTOVÁ, Český jazyk a literatura: písemná prá-
ce. Slohové útvary, metodika hodnocení, příklady hodnocení písemných prací, Praha 2012
Vladimíra BEZPALCOVÁ a kol., Mluvnice. Komunikace a sloh. Cvičebnice českého jazyka pro
střední školy, Plzeň 2011