Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 4. ROČNÍK

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (691.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Č e s k ý   j a z y k   a   k o m u n i k a c e   4  | 20 

myslel. | Když si položíme tuto otázku, tak se snad každý zamyslí, jestli ano, či ne. | Každý 
z nás se musí rozhodnout, jak se k problému postaví.  
 
JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY  
   Autor  umí  jevy  a  problémy  výstižně  pojmenovat,  odlišit  mezi  sebou,  vystihnout  jejich 
charakteristické  znaky.  Jazykové prostředky  úvahy  jsou  spisovné,  s převahou  neutrálních 
výrazů,  expresivní  výrazy  se objevují jen  ojediněle, ale zejména  v úvahové  publicistice  se 
vyskytnout mohou. Důležitá je volba hodnotících výrazů, a to především přídavných jmen 
a příslovcí, jako patrně, lze (se domnívat), jistě, s největší pravděpodobností, a také výrazů 
dokumentujících  myšlenkový  proces:  domnívám  se,  myslím  si,  jsem  přesvědčen,  věřím, 
že…  Typická  jsou  i  slovesa  v apelovém  imperativu,  jako  zamysleme  se,  zvažme  opačnou 
možnost, položme si otázku, vyjděme z opaku apod.  
   Typické pro úvahu jsou řečnické otázky (přesněji řečeno…, raději bych formuloval takto…), 
ale jejich přítomnost nemusí být známkou kvalitního úvahového procesu.  
 
 
 

Č e s k ý   j a z y k   a   k o m u n i k a c e   4  | 21 

SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY A DALŠÍCH ZDROJŮ 

Gabriela BAUMGARTNEROVÁ, Andrea KAPUSTOVÁ, Český jazyk a literatura: písemná prá-
ce. Slohové útvary, metodika hodnocení, příklady hodnocení písemných prací, Praha 2012 

Vladimíra BEZPALCOVÁ a kol., Mluvnice. Komunikace a sloh. Cvičebnice českého jazyka pro 
střední školy, Plzeň 2011 

Témata, do kterých materiál patří