Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 4. ROČNÍK

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (691.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

/1.1/ ÚVAHOVÝ SLOHOVÝ POSTUP. ÚVAHA  

      Úvahový slohový postup má blízko k postupu výkladovému. Tyto postupy mají řadu 
společných rysů, zejména snahu o zachycování vnitřních souvislostí mezi fakty, liší se však 
tím, že při úvahovém postupu autor dochází k subjektivním závěrům, může využít i citové-
ho působení.  
   Jednotlivé  slohové  útvary  úvahového  slohového  postupu  jsou  značně  nevyhraněné. 
Úvaha se uplatňuje zejména v uměleckých textech, dále v oblasti odborných textů a publi-
cistických textů. „Prostá“ úvaha má rysy prostěsdělovacího funkčního stylu.  
 
ÚVAHA (ÚVAHOVÝ TEXT/TEXT ÚVAHOVÉHO CHARAKTERU)     Úvaha je slohový útvar, v němž se autor zamýšlí nad určitým problémem či jevem. Zabý-
vá se podmínkami vzniku jevů, jejich rozvojem, podstatou, následky a vztahy mezi nimi, na 
základě svých úvah pak vyvozuje závěry.  
   Důležitá je přesnost a logičnost úvahového procesu. Na rozdíl od výkladu vychází úva-
ha primárně ze subjektivního pohledu autora. Projevuje se v ní úroveň autorova myšlení, 
míra životní zkušenosti, subjektivní názory a postoje. Autor svými argumenty vede adresá-
ta k zamyšlení nad vytyčeným problémem. Autor nemusí nutně dojít k nějakým konkrét-
ním závěrům – cíl útvaru naplní i smysluplné podněty k promýšlení problematiky, eventu-
álně k otevření otázek nových.  
 
KOMPOZICE  
   Při kompozici úvahy se postupuje od pojmenování faktů nebo obecného tvrzení k hod-
nocení těchto faktů a zaujímání postoje. Úvaha může směřovat k dokazování tvrzení, ar-
gumentačnímu podložení a vyvození závěrů, ale možný závěr textu je i to, že autor úmysl-
ně nechává problém otevřený.  
   Nezbytné je přesné vyjadřování vztahů (důvod, podmínka, účel, přípustka, příčina, důsle-
dek) a logických souvislostí.  
    
   POZOR!  Nežádoucí  jsou  v textu  neopodstatněné  generalizace  a  argumenty  v podobě 
vyprázdněných „obecných pravd“ a klišé. Např. Já si myslím něco, ale je to jen můj subjek-
tivní názor, někdo si může myslet něco jiného. | Každý z nás se někdy v životě nad tímto za-

Témata, do kterých materiál patří