ČESKÝ JAZYK A KOMUNIKACE PRO 4. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
/1.1/ ÚVAHOVÝ SLOHOVÝ POSTUP. ÚVAHA
Úvahový slohový postup má blízko k postupu výkladovému. Tyto postupy mají řadu
společných rysů, zejména snahu o zachycování vnitřních souvislostí mezi fakty, liší se však
tím, že při úvahovém postupu autor dochází k subjektivním závěrům, může využít i citové-
ho působení.
Jednotlivé slohové útvary úvahového slohového postupu jsou značně nevyhraněné.
Úvaha se uplatňuje zejména v uměleckých textech, dále v oblasti odborných textů a publi-
cistických textů. „Prostá“ úvaha má rysy prostěsdělovacího funkčního stylu.
ÚVAHA (ÚVAHOVÝ TEXT/TEXT ÚVAHOVÉHO CHARAKTERU) Úvaha je slohový útvar, v němž se autor zamýšlí nad určitým problémem či jevem. Zabý-
vá se podmínkami vzniku jevů, jejich rozvojem, podstatou, následky a vztahy mezi nimi, na
základě svých úvah pak vyvozuje závěry.
Důležitá je přesnost a logičnost úvahového procesu. Na rozdíl od výkladu vychází úva-
ha primárně ze subjektivního pohledu autora. Projevuje se v ní úroveň autorova myšlení,
míra životní zkušenosti, subjektivní názory a postoje. Autor svými argumenty vede adresá-
ta k zamyšlení nad vytyčeným problémem. Autor nemusí nutně dojít k nějakým konkrét-
ním závěrům – cíl útvaru naplní i smysluplné podněty k promýšlení problematiky, eventu-
álně k otevření otázek nových.
KOMPOZICE
Při kompozici úvahy se postupuje od pojmenování faktů nebo obecného tvrzení k hod-
nocení těchto faktů a zaujímání postoje. Úvaha může směřovat k dokazování tvrzení, ar-
gumentačnímu podložení a vyvození závěrů, ale možný závěr textu je i to, že autor úmysl-
ně nechává problém otevřený.
Nezbytné je přesné vyjadřování vztahů (důvod, podmínka, účel, přípustka, příčina, důsle-
dek) a logických souvislostí.
POZOR! Nežádoucí jsou v textu neopodstatněné generalizace a argumenty v podobě
vyprázdněných „obecných pravd“ a klišé. Např. Já si myslím něco, ale je to jen můj subjek-
tivní názor, někdo si může myslet něco jiného. | Každý z nás se někdy v životě nad tímto za-