Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




CESTA - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (400.06 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

CORMAC MCCARTHY    

CESTA     

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Cesta   
           

Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  
Text, vyprávěný v er-formě, je většinou psán krátkými, údernými větami, chybí jakékoliv členění na kapitoly či části; kompozice je 
řešena  mezerami  mezi  odstavci.  Přímá  řeč  záměrně  postrádá  uvozovky.  McCarthyho  styl  je  doveden  až  na  samou  hranici 
úspornosti.  Omezuje  se  jen  na  stručné  popisy  zničené  krajiny  a  líčení  útržků  mužových  vzpomínek  na  dobu  před  katastrofou  (z 
textu vyplývá, že ani muž sám si ony idylické časy moc nepamatuje). Dialogů je v románu velmi málo, rozhovory muže a dítěte jsou 
stručné. 
   
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
Základní myšlenka příběhu směřuje k úvahám o existenci člověka, lidstva, civilizace, planety Země. Cormac McCarthy v tomto díle 
vytěžil obavy z nejistého globálního světa.  Propojení budoucnosti se současností nejlépe demonstruje nákupní vozík, který může 
být  pochopen  jako  symbol  západní  společnosti.  Ačkoli  je  motiv  cesty  napříč  západní  literaturou  protežován  v  nejrůznějších 
podobách,  v  McCarthyho  pojetí  zůstává  cesta  především  tím,  čím  doopravdy  je  –  cestou  jako  takovou,  cestou  před  smrtí,  a  v 
důsledku toho i cestou naděje. Do popředí vstupuje problém dobra a zla, román je napínavým příběhem právě o nich: o uchování 
lidství  a  nesení  „ohně“  –  jediného  symbolu,  kterým  otec  zpodobuje  smysl  života  synovi,  jenž  se  narodil  až  po  katastrofě.  Cesta 
vypráví „pouze“ předestřený příběh, je jenom jedním zachycením konečné pouti, na níž vstupují do sváru naděje a beznaděj. 
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  Hlavní  postavy  jsou  bezejmenné:  muž/otec,  snažící  se  ochránit  svého  syna  před  fyzickými  i  duševními  hrozbami  proměněného 
světa, a chlapec/syn, bezelstný „nositel ohně“, představující naději pro zbytek lidstva. Román v důsledku činí přítomným naléhavý 
dotyk s hodnotami lidskosti, jakými jsou rodičovské pouto, zodpovědnost a starost, solidarita s druhými. Ty se vyjevují ve sporých 
dialozích otce a syna, zejména v chlapcových přáních poskytnout dobrodiní těm, kteří jsou v nouzi (opuštěnému chlapci, starcovi). 
Prosté otázky bývají prokládány přímými odpověďmi. Chlapcova upřímnost dojímá, otcova snaha ochránit je samotné toto dojetí 
mírní. 
 
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Americká literatura od 2. poloviny 20. století / Literatura a literární hnutí od 2. poloviny 20. 
století v USA     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří