CESTA - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
CORMAC MCCARTHY
CESTA
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Cesta
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Text, vyprávěný v er-formě, je většinou psán krátkými, údernými větami, chybí jakékoliv členění na kapitoly či části; kompozice je
řešena mezerami mezi odstavci. Přímá řeč záměrně postrádá uvozovky. McCarthyho styl je doveden až na samou hranici
úspornosti. Omezuje se jen na stručné popisy zničené krajiny a líčení útržků mužových vzpomínek na dobu před katastrofou (z
textu vyplývá, že ani muž sám si ony idylické časy moc nepamatuje). Dialogů je v románu velmi málo, rozhovory muže a dítěte jsou
stručné.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Základní myšlenka příběhu směřuje k úvahám o existenci člověka, lidstva, civilizace, planety Země. Cormac McCarthy v tomto díle
vytěžil obavy z nejistého globálního světa. Propojení budoucnosti se současností nejlépe demonstruje nákupní vozík, který může
být pochopen jako symbol západní společnosti. Ačkoli je motiv cesty napříč západní literaturou protežován v nejrůznějších
podobách, v McCarthyho pojetí zůstává cesta především tím, čím doopravdy je – cestou jako takovou, cestou před smrtí, a v
důsledku toho i cestou naděje. Do popředí vstupuje problém dobra a zla, román je napínavým příběhem právě o nich: o uchování
lidství a nesení „ohně“ – jediného symbolu, kterým otec zpodobuje smysl života synovi, jenž se narodil až po katastrofě. Cesta
vypráví „pouze“ předestřený příběh, je jenom jedním zachycením konečné pouti, na níž vstupují do sváru naděje a beznaděj.
Charakterizovat hlavní postavy v díle: Hlavní postavy jsou bezejmenné: muž/otec, snažící se ochránit svého syna před fyzickými i duševními hrozbami proměněného
světa, a chlapec/syn, bezelstný „nositel ohně“, představující naději pro zbytek lidstva. Román v důsledku činí přítomným naléhavý
dotyk s hodnotami lidskosti, jakými jsou rodičovské pouto, zodpovědnost a starost, solidarita s druhými. Ty se vyjevují ve sporých
dialozích otce a syna, zejména v chlapcových přáních poskytnout dobrodiní těm, kteří jsou v nouzi (opuštěnému chlapci, starcovi).
Prosté otázky bývají prokládány přímými odpověďmi. Chlapcova upřímnost dojímá, otcova snaha ochránit je samotné toto dojetí
mírní.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Americká literatura od 2. poloviny 20. století / Literatura a literární hnutí od 2. poloviny 20.
století v USA