Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI - koncept maturitního okruhu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (404.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

VICTOR HUGO   

CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI       

KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY 

Stránka 2 z / Chrám Matky Boží v Paříži       

Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:  
Řeč vypravěče je psána v er-formě spisovným jazykem. Vypravěč se často přímo obrací ke čtenáři (Pokusili jsme se právě představit 
čtenáři ten podivuhodný chrám Matky Boží  v Paříži v jeho původní podobě. Nastínili jsme stručně většinu jeho krás z patnáctého 
století, které mu dnes chybějí…). Jazyk řeči postav je rozlišen podle jejich společenského postavení, nižší vrstvy užívají hovorových 
výrazů. Vypravování má prudký dějový spád, mistrovsky jsou popsány jednotlivá místa (Notre-Dame, Dvůr divů aj.).  
Román je členěn do jedenácti knih (částí). Kompozice je vystavěna na protikladech často zvýrazněných nadsázkou a grotesknem.     
 
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):  
Milostně dramatický příběh ze středověké Paříže tvoří kontrastnost: střet dobra a zla (čestný Quasimodo x pokrytecký Frollo), dále 
vnější  a  vnitřní  podobu  postav  (znetvořený  Quasimodo  x  krásná  Esmeralda),  protiklad  prostředí  (katedrála  x  Dvůr  divů).  Román 
také  nese  námět  kritizující  neomezenou  moc  církve  a  právo  na  straně  mocných.  Motiv  atmosféry  duchovna  evokuje  budova 
chrámu Matky Boží, která se stává symbolem celého románu.  
 
Charakterizovat hlavní postavy v díle:  V příběhu se setkáváme s lidmi napříč středověkých společenských vrstev (žebráci, cikáni, zločinci x duchovní, měšťané, šlechta i 
samotný  král  Ludvík  XI.).  Ústřední  postava  všemi  opovrhovaného  Quasimoda,  fyzicky  znetvořeného,  ale  vnitřně  krásného  a 
ušlechtilého člověka, ztělesňuje romantické protiklady a výjimečnost. Tragický úděl Frollův je dán rozporem mezi vášnivostí jeho 
povahy a životem kněze. Frollo je sice učenec, jenž se opuštěného Q. ujal, ale dokáže být i proradný a krutý. Esmeralda vnáší do 
příběhu mladost a krásu. Důvěřivá povaha a schopnost vášnivé lásky (k Phoebovi) a tragický konec z ní dělají výjimečnou hrdinku. 
Její výjimečnost kontrastuje s prostředím morálního úpadku a bídy (Dvůr divů).  
 
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu 
(časové  vymezení,  znaky  literárního  období,  další  představitelé  literárního  období  a  jejich  díla;  kulturně-politický 
kontext…): 
 
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou 
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.  
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Romantismus / Romantismus v evropské a americké literatuře      
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Témata, do kterých materiál patří