Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




05_leden

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (315.53 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Mohla bych se dovědět něco dalšího o jejich rodinném zázemí. Možná je souhlasně naladěné.

Osud Lucie a Petra je podobný jako osud Luciiných rodičů. Rodiče Luciiny matky byli bohatí měšťané a odmítali sňatek svojí dcery s chudým učitelem. Luciina matka si i přes zákazy svých rodičů vzala muže, kterého milovala. Od té doby se k ní rodiče neznali. Otec Lucie brzy onemocněl a zemřel. Stejně tak by Aubierovi nesouhlasili se sňatekem svého syna s Lucií, protože byl každý z jiných sociálních poměrů.

IV) Charakterizace postav

Petr Aubier – 18 letý student, nechápe smysl války, má protiválečné myšlenky a sklony idealizovat si svět, jeho otec pracuje jako úředník, matka je v domácnosti.

Lucie – prostá, citlivá, něžná dívka, matka pracuje v továrně na výbušniny, malířka kopií slavných obrazů, jiný pohled na život než Petr- musí se odmala sama živit, smyslem jejího života je láska

Filip – o šest lest starší bratr Petra, který k němu vzhlíží. Filip narukoval pln ideálů již na počátku války, ta ho ale velice změnila. Viděl v Petrovi sebe samého (ještě nezměněného před válku) a nechtěl, aby se ji účastnil. Díky Lucii přestane být Petr na bratrovi závislý a tak se porušuje jejich blízký vztah.

V) Kompozice knihy

Doba a místo: Paříž, Francie, začátek roku 1918

Jedná se o epickou milostnou protiválečnou novelu z období realismu (realistický proud meziválečného období) – autor pravdivě a věrně zachycuje skutečnost, snaží se zaujmout stanovisko k problému, odsuzuje to, co považuje za nesprávné (válka) a vychvaluje to, co považuje naopak za morální. Příběh je psán chronologicky.

Kniha je psána er- formou. Jazyk je spisovný, je použito mnoho přechodníků (“opírajíce”, “kráčejíce”). Objevují se zde také symbolická označení (“v každé další zatáčce hukot mohutněl - válka se jim přibližovala”), archaismy (“jinoch”, “zimník”), francouzské výrazy, personifikace (“dlažba krvácela”), metafory (“hlasy zvonů zpívají”), epitetony a zdrobněliny (“slovíčko”, “psík”). Dále autor použil mnoho kontrastů: válka X láska mezi Petrem a Lucií; svět plný pochopení (vytvořený Petrem a Lucií) X nemilosrdná válka; Petr je finančně zajištěn X Lucie se musí živit sama; okouzlení X hrozba války; život X smrt.. Kniha se skládá ze dvou dějových linií – průběh války a láska Petra a Lucie.

VI) Okomentovaný citát

Pohlédla na jeho nechápavě zkormoucenou tvář a laskavě, s mateřskou ironií se přitom usmívala: viděla v Petrovi hodného měšťanského synáčka, kterému všechno v životě bylo tak snadné a který nechápe, že člověk musí dělat mnohé ústupky, aby mohl…

Znovu se zeptal:

„Proč? Řekněte proč?“

Klidně mu odpověděla:

„Proč? No přece proto, abych měla z čeho žít.“

To ho naplnilo úžasem. Na tuto možnost ani ve snu nepomyslel.

Témata, do kterých materiál patří