Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18. POVÍDKY MALOSTRANSKÉ

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (38.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Během svého života byl Neruda znám spíše jako novinář, prozaik a literární a divadelní kritik v Národních listech. Přátelil se Vítězslavem Hálkem a společně s ním pracoval na časopisu Květy či Lumír. Nerudovo básnické dílo se dočkalo všeobecného uznání až po spisovatelově smrti. Vystudoval nejprve práva a pak filozofii. Začal jako novinář deníku Čas, vzápětí Hlas a nakonec se stal členem redakce mladočeských Národních listů. Autor je znám svými četnými návštěvy zahraničí (Francie, Turecko…). Jako novinář vydal před 2000 fejetonů (lit. žánr v publicistice menšího rozsahu, který je většinou zaměřen k aktuálním problémům doby). Mezi známé další české autory fejetonů patří K.Čapek či Ludvík Vaculík. Nerudovy fejetony jsou uspořádány do svazků: Studie, krátké a kratší, Žerty hravé, Menší cesty a Obrazy z ciziny. Zde je potřeba připomenou legendární Nerudův fejeton Kam s ním?. Neruda jako básník napsal šest sbírek: Hřbitovní kvítí, Knihy veršů, Písně kosmické, Balady a romance, Prosté motivy a Zpěvy páteční. Mezi prozaickou tvorbu Jana Nerudy patří soubor povídek Arabesky či psychologické studie Různí lidé. Jediná jeho dramata veselohra Ženich z hladu a tragédie Francesca di Rimini.

První povídku týden v tichém domě napsal Jan Neruda již v roce 1867. Přestože téma ho přitahovalo již dříve, jak dokazují některé jeho fejetony a povídky ze souboru počáteční prózy Arabesky, k jednotně komponovanému cyklu o životě lidí na Malé Straně se dostal až v polovině 70. let 19. století. Jednotlivé povídky pak vycházely časopisecky v letech 1867-1877 a následně jako soubor společně v roce 1878. Nerudův život je nedomyslitelně spjat s Malou Stranou, kde autor trávil cel své dětství a mládí. Také celá řada postav byla inspirována autorovými vzpomínkami.

4. Vliv díla

Kritika přijala dílo nejednotně a mnozí doboví kritice si cenili více Nerudových básní. Po roce 1945 byl zase z ideologických důvodů přehnaně vyzdvihován sociální kontext v jednotlivých povídkách. Povídky malostranské byly několikrát zpracovány pro film i pro televizi.

Témata, do kterých materiál patří