18. POVÍDKY MALOSTRANSKÉ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Během svého života byl Neruda znám spíše jako novinář, prozaik a literární a divadelní kritik v Národních listech. Přátelil se Vítězslavem Hálkem a společně s ním pracoval na časopisu Květy či Lumír. Nerudovo básnické dílo se dočkalo všeobecného uznání až po spisovatelově smrti. Vystudoval nejprve práva a pak filozofii. Začal jako novinář deníku Čas, vzápětí Hlas a nakonec se stal členem redakce mladočeských Národních listů. Autor je znám svými četnými návštěvy zahraničí (Francie, Turecko…). Jako novinář vydal před 2000 fejetonů (lit. žánr v publicistice menšího rozsahu, který je většinou zaměřen k aktuálním problémům doby). Mezi známé další české autory fejetonů patří K.Čapek či Ludvík Vaculík. Nerudovy fejetony jsou uspořádány do svazků: Studie, krátké a kratší, Žerty hravé, Menší cesty a Obrazy z ciziny. Zde je potřeba připomenou legendární Nerudův fejeton Kam s ním?. Neruda jako básník napsal šest sbírek: Hřbitovní kvítí, Knihy veršů, Písně kosmické, Balady a romance, Prosté motivy a Zpěvy páteční. Mezi prozaickou tvorbu Jana Nerudy patří soubor povídek Arabesky či psychologické studie Různí lidé. Jediná jeho dramata veselohra Ženich z hladu a tragédie Francesca di Rimini.
První povídku týden v tichém domě napsal Jan Neruda již v roce 1867. Přestože téma ho přitahovalo již dříve, jak dokazují některé jeho fejetony a povídky ze souboru počáteční prózy Arabesky, k jednotně komponovanému cyklu o životě lidí na Malé Straně se dostal až v polovině 70. let 19. století. Jednotlivé povídky pak vycházely časopisecky v letech 1867-1877 a následně jako soubor společně v roce 1878. Nerudův život je nedomyslitelně spjat s Malou Stranou, kde autor trávil cel své dětství a mládí. Také celá řada postav byla inspirována autorovými vzpomínkami.
4. Vliv díla
Kritika přijala dílo nejednotně a mnozí doboví kritice si cenili více Nerudových básní. Po roce 1945 byl zase z ideologických důvodů přehnaně vyzdvihován sociální kontext v jednotlivých povídkách. Povídky malostranské byly několikrát zpracovány pro film i pro televizi.