30.Jaroslav Seifert, Praha v literatuře a umění
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Kamenný most ( projev vlastenectví a víra v český národ a vítězství nad fašismem )
30. léta (subjektivní lyrika, zpěvné básně)
Jablko z klína - (1933) – tato sbírka je jemně ironická (místy sebeironická). Básně v ní jsou lyrické. Prolíná se zde nostalgie vzpomínek spolu s tušenými (ale neprožitými krásami). Postupně se ztrácí intimnost jeho citu a prožitky získávají obecnější platnost. Tato sbírka znamenala velký zlom v jeho tvorbě a vlastně zde byl vytvořen prostor pro další období a pro tvorbu jinou než poetistickou. Ovlivnění poetismem však Seifertovi zůstalo do konce života.
Ruce Venušiny - báseň: Chrlič
Uprostřed všeho milovati více korouhve chudých zázrak křtitelnice
i zašlých korun osleplý již topas, být jako dělník vysvlečený po pás,
být jako chrlič zpitý bez ustání, na čele slyšet rytmy bubnování,
když na pochodu z větrného klína vteřiny bijí jako zrnka vína.
Jaro sbohem - (1937) – tyto dvě sbírky, znamenají návrat Seifertova zájmu k politickým problémům a zájmu o naší zem. Jedná se o ohlasy na nastupující fašismus. To potvrzují básně:
Píseň – lásky k vlasti a rodné zemi, kterou symbolizuje dívka
Rok 1934
Jaro 1936
Májová krajina
Zhasněte světla (1938) – vlastenecká poezie, kde se projevuje obava o osud země, reakce na mnichovskou zradu, vydáno s podtitulem Lyrické glosy
reakce na Mnichov
motiv domova, vlasti
obava o osud národa
básně: Zhasněte světla, Píseň o rodné zemi
Vějíř Boženy Němcové (1940) - lidově vlastenecká poezie. Evokuje statečnost české spisovatelky a přirovnává ji k obrazu vlasti.
velký ohlas, básně bez názvu
lehce se dotkl společenské situace
symbol národa a statečnosti
Světlem oděná - spolu s Kamenným mostem se jedná o proti okupační poezii
motiv Prahy, Praha – symbol krásy a slávy
za okupace
Kamenný most
za okupace, cenzurována
psáno jako by procházel po pražských památkách
báseň: Staroměstský orloj
Přilba hlíny (1945) – vzdává dík osvoboditelům, raduje se z Pražského povstání a lituje mrtvých na barikádách, radost z osvobození.
báseň vznikající za války a jejího konce
básně: Květinové noci, Barikáda z rozkvetlých kaštanů
50. léta
Píseň o Viktorce - motiv B. Němcové
velmi kritizován že není politicky agitační
Maminka (1954) – vzpomínky na dětství, na maminku (poděkování), která dokázala udělat domov krásným, i když byli chudí
matka – centrum dětského života
60. léta
Šel malíř chudě do světa - zpěvné básně
k obrázkům M. Alše
Halleyova kometa
člověk by měl žít tak dlouho aby viděl přelétat dvakrát Halleyovu kometu
70. léta
Chlapec a hvězdy – určeno pro děti
k obrázkům J. Lady
koncipováno dle 4 ročních období (popisuje život na vsi)
Morový sloup
vyjádření ke společenské situaci
vydáno i oficiálně
Býti básníkem (1984)