7. Klasicismus, osvícenství, preromantismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
7. Světová literatura v období klasicismu, osvícenství a preromantismu
spol. situace – 17. stol. – vědecký pokrok, zájem o vesmír a přírodu
co se týká válek – situace poměrně klidná, jen místní střety
myslitelé – vystupují proti vlivu šlechty a církve na královskou moc
- vláda má usilovat o blaho lidu a ctít jeho svobodu
- církev je terčem kritiky – je překážkou pokroku
- všeobecná touha po reformách = revoluce /Francie…/
KLASICISMUS
2. pol. 17. st. – 18.st., název z lat. „vynikající“, „vzorný“
vznik - Francie (silná pozice ve světě) francouzština rozšířena po celé Evropě jako moderní jazyk šlechty a měšťanstva
- období rozkvětu absolutistické monarchie
- je to vlastně umělecký směr aristokracie /oproti pozdějšímu preromantismu, jehož nositelem je hl. měšťanstvo/
- úsilí o tvorbu odpovídající klasickým estetickým normám /odvozovaným z antických vzorů/
- zaměření na společenské a mravní problémy
- souvislost s racionalistickou filozofií
René DESCARTES= otec racionalistické filozofie
-
člověk je bytost myslící a rozumná, jediný pevný bod je rozum
-
„ Cogito, ergo sum.“ – „ Myslím, tedy jsem.“
Znaky klasicismu - jednoduché principy
- pevný řád ( přesná pravidla )
- rozumová kázeň a střídmost
- krása = pravda, rozum
- vzor = antická umění
žánry: 1.) vysoké : óda, epos, tragédie
- čerpání ze života vyšších vrstev
- náměty z antiky
- vznešený jazyk
2.) nízké : bajka, satira, fraška, komedie
- postavy prostého původu
- náměty ze současnosti
- jazyk prostší, hovorový
Estetická pravidla a předpisy - zajišťují uměleckou dokonalost
- dodržování 3 zásad (jednot) místa času děje
- striktní oddělení vyšších a nižších žánrů
- přesné určení typů postav
- čistota formy a jazyka literárního díla
- na dodržování těchto přísných pravidel dohlížejí:
- ve Francii – Literární akademie a Literární salóny - diskuze o umění, hodnocení lit. děl určují., kt. knihy se vydají
(dodržování těchto předpisů mělo logicky za následek uniformitu a často neoriginálnost děl)
- přísnými pravidly byla svázána i ostatní umění /hudba – např. symfonie – přesně určené části, architektura../
poezie - vývoj velmi pomalý a skromný, více rozumu než citu
- převažuje epigram, satira, bajka, óda
zato bouřlivý rozvoj dramatu!!
znaky klasicistního dramatu návaznost na antickou tragédii a komedii
zásada 3 jednot
postavy - tragédie antické, vysoká šlechta
komedie měšťané
jazyk - tragédie vysoký sloh, verš
komedie lidový jazyk, verš i próza
FRANCIE
DRAMA
Pierre CORNEILLE - dramatik, tvůrce moderní tragédie (pevná kompozice)
-Cid = veršovaná tragédie, inspirace španělským středověkým eposem : Píseň o Cidovi
- velký ohlas, jevištní úspěch, vyvolala velké diskuze v salónech a v akademii (zpočátku nepřijata)