Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9, Alois a Vilém Mrštíkové - Maryša

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (89,01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Alois a Vilém Mrštíkové Maryša Téma a Motiv - Téma: - Káva - Manželství - Zamilovanost - Motiv: - Vztah - Káva - Nešťastná láska Časoprostor - Konec 19. století, malá jihomoravská vesnička Kompoziční výstavba - Chronologicky, v reálném čase a na reálném místě - Kompozice je rozdělena do 5 jednání Literární druh a žánr - Literární druh: Drama - Literární žánr: Tragédie (pochmurný děj se špatným koncem) Vypravěč / lyrický subjekt - Er-forma, vypravěč není, vypravěče nahrazují scénické poznámky Postavy - Lízal – sedlák, asi 60ti letý, menší postavy, tváře oholené a vlasů prošedivělých. Má bolavou nohu, v chůzi belhá a podpírá se o hůlku. Oděn je po selsku krojem, tmavé ošoupané kalhoty, vysoké boty. Celkově činí dojem zchytralého a lakomého sedláka. - Vávra – mlynář, statný čtyřicátník, v chování jeví sebevědomí. Nehledí na štěstí své ženy, ale na její věno. - Maryša – později Vávrova žena, Lízalova dcera, dvacetiletá mladice střední postavy. Je i přes bohatství svého otce velmi skromná a nepotřebuje se vyvyšovat nebo přetvařovat. Snaží se chovat jako ostatní venkovská děvčata. Dokonce se podle nich i obléká. Nejraději nosí krátkou jednoduchou sukni, vyšívanou kordulku, vlasy spletené v cop, otočené věncem a na nohách vysoké šněrovací botky a červené punčochy. Miluje Francka. - Francek – štíhlý, statný rekrut. V chování je prudký, smělý, hrdý. Miluje Maryšu a Maryša ho. - Horačka – Franckova matka, šedesátiletá stařena, podpírá se o hůlku, bázlivá, ale rozumná žena. - Lízalka – Lízalova žena, Maryšina matka, umíněná a tvrdá. - Hrdliča – obecní sluha, čtyřicátník - Rekruti, Muzikanti, Selka, Lid, Děti Vyprávěcí způsoby - pásmo postav - pouze přímá řeč - řeč autora - polopřímá řeč Typy promluv - dialog – promluva dvou a více postav; rozhovor Veršová výstavba - nejedná se o poezii, a tak nemůžeme určit veršovou výstavbu Kontext autorovy tvorby Mrštík Alois (1861 – 1925) Narodil se r. 1861 v Jimramově na Českomoravské vrchovině, pochází ze 4 sourozenců (bratr František, bratr Norbert, bratr Vilém). Byl český prozaik, spisovatel a dramatik. Autor venkovské prózy a představitel venkovského dramatu 19. století. Vystudoval německou reálku a učitelský ústav v Brně. Zemřel na tyfus r. 1925. Svou literární činnost začal dílem Dobré duše (1893), přispíval také do několika literárních časopisů – Vesna, Moravská orlice, Národní noviny, Zlatá Praha, Lumír, Světozor, Národní listy či Máj. Mrštík Vilém (1863 – 1912) Narodil se r. 1863 v Jimramově na Českomoravské vrchovině, pochází ze 4 sourozenců (bratr František, bratr Norbert, bratr Alois). Byl dramatik, spisovatel, literární kritik a překladatel. Představitel českého dramatu 19. století Studoval gymnázium. Byl průbojnější než Alois a jeho díla byla na vyšší úrovni. Zemřel r. 1912 Pocházeli ze 4 sourozenců. Bratr František – lékárník, bratr Norbert – pracoval jako překladatel z ruštiny a polštiny a fejetonista. Jejich otec byl obuvník a matka švadlena. V r. 1869 se rodina přestěhovala do Ostrovačic u Brna. V r. 1874 se rodina opět stěhovala, tentokráte do Brna. Některá svá díla, zaměřená především na realistický, až naturalistický popis života na moravském venkově, napsali společně. Oba bratři redigovali časopis Moravská revue v letech 1907 – 1910. V roce 1893 tu oba bratři založili knihovnu a v následujících letech sem zajížděli četní moravští i čeští umělci (Sokol, Hladík, Janáček, Kalvoda, Kvapil, aj.). Díla: bratří Mrštíků – románový cyklus Rok na vsi, povídková sbírka Bavlnkova žena, drama Maryša próza Viléma Mrštíka – román Pohádky Máje – oslava přírody a láska – milostný příběh; román Santa Lucia – o studentu umírajícím v Praze bídou Jejich díla patří k vrcholným dílům českého naturalismu (krajní metoda kritického realismu, která nerozlišuje podstatné věci a detaily. Jakoby ofotografována skutečnost. Odlišuje se od světového naturalismu lidským soucitem). Literárně / obecně kulturní kontext Realismus – ( z latinského realis = věcný, skutečný), můžeme chápat dvojím způsobem: Metoda zobrazování skutečnosti, jejíž podstatou je pravdivé a objektivní zobrazení reality Umělecký směr, který se zformoval v evropských literaturách ve 2. polovině 19. století Prostupuje celými dějinami. V literatuře ji najdeme mj. například u Homéra, v období renesance ve snaze vytvářet určité lidské typy (např. Cervantensův Don Quijote či Shakespearovi hrdinové) a také v klasicismu (např. Moliérův Lakomec). Za zakladatele české realistické literatury 19. století je považován Karel Havlíček Borovský společně s Boženou Němcovou. Označuje různé směry, názory a postoje, které různým způsobem zdůrazňují věcnost, respekt člověka vůči skutečnosti, úsilí a správné poznání věcí samých. S prvky idealizace: Zachycení skutečnosti Hlavní hrdina je typický člověk Charakter člověka se během děje vyvíjí a mění Autor do děje nezasahuje Kritika společenských nedostatků Hlavní žánr je ROMÁN Děj 1. dějství - expozice Lízal se domlouvá se sedlákem Vávrou, že se za něho Maryša provdá. Je zřejmé, že se bude jednat o sňatek bez lásky, jehož jediným důvodem jsou peníze. Z vesnice odjíždějí vojáci, mezi kterými se nachází Francek, kterého Maryša miluje. Dvojice se spolu rozloučí a slíbí si písemný kontakt. 2. dějství - kolize (zápletka) Maryša bojuje proti tomu, aby byla provdána za Vávru, ale u nikoho nenachází podporu. Její matka Lízalka se spíše těší, až odejde z domu a ani v Lízalovi nepřeváží cit touhu po majetku. Když dívka vidí, že je odpor marný, vzdorovitě souhlasí. 3. dějství - krize (vyvrcholení) Francek se vrátí z vojny a zjistí, že Maryša, o kterou stále stojí, je v manželství nešťastná. Hádá se v hospodě s Lízalem a Vávrou a obhajuje svou sociální vrstvu - uznává, že nemá mnoho majetku, ale zato je schopen dobra a citu. Vávra žaluje Lízala, protože mu nezaplatil to, co slíbil. 4. dějství - peripetie (obrat ve vývoji děje) Lízal nabízí Maryše, aby se vrátila domů, ale dcera ho odmítá. Přijde za ní Francek a přemlouvá ji, aby s ním odešla do Brna. Maryša ho miluje, ale kvůli morálním a

Témata, do kterých materiál patří