Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9. Erich Maria Remarque - Na západní frontě klid

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26,52 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID ERICH MARIE REMARQUE •*1898 - † 1970 na srdeční chorobu• vlastním jménemErich Paul Remark •německý prozaik a dramatik • syn vazače knih, nejprve chtěl být hudebníkem a malířem • roku 1916 odešel jakodobrovolník do 1 světové války – roku 1918 byl raněn • po 1. světové válce vystřídal několik povolání – byl účetním, obchodním cestovatelem, agentem s hřbitovními náhrobky a varhaníkem • zajímal se o automobilové závody, chvíli také závodil –závody se objevují i v jeho dílech (např.: Nebe nezná vyvolených) • po nástupu německého fašismu se roku 1933dostal na listinu zakázaných autorů – byl proti válce čili nepohodlný nacistům • roku 1938 je zbaven Německého občanství;emigroval • roku 1939 odjel do New Yorku; získal americké občanství • po válce se vrátil zpět do Švýcarska • roku 1958 se oženilDÍLO• jeho literární úspěch je založen na:napínavém ději, účinné charakteristice postav;nekompromisnímu, humanistickému, antifašistickému, antimilitaristickému postoji • sentimentální příběhy, naturalistické válečné scény, úvahy, dokumentárnost •romány:Cesta zpátky, Tři kamarádi, Vítězný oblouk, Čas žít, čas umírat, Nebe nezná vyvolených•divadelní hra:•sbírka povídek:Nepřítel (6 povídek s tématikou 1. světové války) LITERÁRNÍ / OBECNĚ KULTURNÍ KONTEXT •reakce na 1. světovou válku• blízký autorůmztracené generace - generace zničená válkou; ztráta ideálů o životě, smrti, demokracii, neumějí se začlenit zpátky do společnosti;neměli bychom jej do této skupiny autorů zařazovat, jelikož se narodil v Německu•Romain Rolland–Petr a Lucie •Ernest Hemingway–Sbohem armádo •Karel Čapek– Matka •Jaroslav Hašek– SPOLEČENSKO - HISTORICKÝ KONTEXT •reakce na 1. světovou válku• jeho tvorba jeovlivněna stylem J. Londona, E. Hemingwaye a K. Hamsuna • díky svým protiválečným dílům byl po nástupu nacismunucen uprchnout z Německa ČASOPROSTOR • Děj se odehráváběhem první světové války (1914 až do r. 1918, kdy umírá poslední z kamarádů)na Západní frontě (hranice Francie a Německa) i v rodném městě. Jsou zde zobrazeny protipóly války (válečná vřava a hrůzy války a relativně poklidný život ve městě). VYPRAVĚČ• vyprávění většinou v ich - formě, smrt Pavla v er - formě LITERÁRNÍ DRUH A ŽÁNR •epika • generačníromán TÉMA A MOTIV• TÉMA:západní fronta v období 1. světové války; mladí muži, kteří narukovali se zde trápí, válka ničí její představy o životě;• MOTIVY:JAZYK •spisovný jazyk, pro autenticitu přidány vulgární výrazy• vyprávění většinou v ich - formě, smrt Pavla v er - forměTROPY A FIGURY•autobiografické rysy (využil své zkušenosti z 1. světové války)• enumerace -sytí a spokojení• zdrobněliny -jablíčko• nářečí -musili• cizí slova -frajtr• zastaralá slova -fysika• oslovení -ty starej košťále• hovorová slova -dyť• přirovnání -tlustý jako křeček v zimě• personifikace -vítr si hraje KOMPOZICE •chronologická, prvky retrospektivy•rozděleno nakapitoly• gradace díla, závěr uzavřený smrtí Pavla HLAVNÍ POSTAVY •PAVEL BAUMER•KANTOREK- Pavlův třídní učitel, který celou třídu chlapců donutil narukovat do armády. Hrál si na ctihodného vlastence, říkal jim jaká je čest bojovat za svou zem ve válce, ale sám nikdy nebojoval. •HIMMELSTOSS - Jejich velící důstojník při výcviku. V osobním životě byl pouhý pošťák, který v životě nic nedokázal. Jakmile dostal hodnost, stoupla mu pýcha do hlavy a měl pocit, že si musí něco dokázat. Šikanováním pouhých chlapců si zvedal své nízké sebevědomí. Jednoho dne to přehnal a smlsl si na synovi významného člověka. Za trest byl poslán na frontu, kde na partu kamarádů zkoušel své diktátorské manýry, ale bez úspěchu. Když přišlo na boj, schovával se v zákopu. Nakonec byl donucen jít bojovat. Jako ve všech ostatních, i vněm se probudily základní instinkty a bojoval o svůj holý život a nakonec se z něj stal docela dobrý voják. •DETERDING- sedlák, který už má svou rodinu a farmu. Je pro něj těžké být daleko od rodiny a milovaných polí. Jednoho dne to nevydrží a dezertuje. Němečtí vojáci ho zadrží a nikdo neví co se s ním stalo (ale asi byl popraven, což je trest za dezerci) • STANISLAV KATZINSKI „KATZA“•ALBERT KROPP•MULLER•FRANTIŠEK KEMMERICH- umírá hned na začátku. Je zde důležitá scéna, kdy si neuvědomuje, že už nemá nohy. Muller chce jeho boty, protože ví, že už je nebude potřebovat. Nejedná se o krutost ale čistý realismus. František, když si je vědom, že umře tak mu ty boty odkáže. DĚJ Pavel Bäumer, německý student ve středoškolském věku, se spolu se svými spolužáky nechá na začátku knihy motivovat třídním profesorem a dobrovolně odchází bojovat v první světové válce ve jménu své vlasti. Je plný ideálů. Doráží do výcvikového tábora, kde se dostává pod velení Himmelstosse, který je nemilosrdně šikanuje. Šikana a buzerace jsou na denním pořádku, tvoří většinu programu. Když se však Pavel a jeho kamarádi dozvídají, že další den putují na frontu, přichystají pro svého cvičitele nemilé překvapení. Počkají si na něj, přehodí mu cíchu přes hlavu a zbijí ho. Přichází samotná válka. Chlapci postupně ztrácejí své kamarády. Mezi padlými je např. i František, kterého postřelili do nohy. František zraněním podlehl a své krásné boty odkázal Mullerovi. Bitvy se střídají jedna za druhou. Po útoku následuje protiútok, hroby na starém hřbitově skýtají kvalitní krytí. I ve chvílích drahocenného klidu je nutné bojovat s krysami o chléb. Z jedné noční akce se jich do tábora ze 150 vrací 80. Po prvním seznámení s frontou následuje odpočinek v táboře. Pavel se dozvídá, že pojede na měsíc domů, na dovolenou. Místo útěchy rodinného prostředí se mu však dostává pouze rozčarování. Matka trpí rakovinou, země začíná strádat a lidé vůbec nechápou, o čem mluví, když chválí Pavla za jeho válečné úsilí. Největší strach má však voják z toho, že se po válce nedokáže znovu zapojit do všedního života, že se začíná měnit. Svůj „odpočinkový“ měsíc završí návštěvou Františkovi matky, které odpřísáhne, že její syn zemřel rychle a netrpěl. Během cesty zpátky na frontu se Pavel setkává se zajatými Rusy. Z jejich očí lze snadno vyčíst

Témata, do kterých materiál patří