Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Antická literatura

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Zvířata nebo i věci v něm vystupují a mluví i přemýšlí jako lidé

  • Nejdříve šířeny ústně

Pindaros

  • Básník, velice uznávaný, soutěžil na hrách a slavnostech

  • Ódy – oslavuje aristokraty, vítěze olympijských her, lyrika určena pro sborový přednes

  • ÓDA = oslavná báseň, psaná slavnostním tónem, oslavující nějakou osobnost, událost

  • EPIGRAM = krátká báseň vyjadřující vtipně satirickou myšlenku, satiricky útočná

3) Klasické období

Vznik dramatu (Viz. Otázka 10, stejné!!!)

  • Městské Dionýsie – soutěž o nejlepší tragédii - 534 př. n. l. - poprvé uvedeno drama

  • Drama se vyvinulo dithyrambu – rituální píseň zpívaná sborem na počest bohů, zejména Dionýsa – nejdříve obsahoval krátký improvizovaný příběh – z toho drama díky Thespidovi – přidal prolog a verše, jež deklamoval herce

  • V Řecku zejména tragédie – drama s nesmiřitelným konfliktem a tragickým koncem

  • Čerpá z bájí a mytologie, psány ve verších

  • Řeší konflikty mezi hrdiny a bohy (hrdinové nesmírně odvážní i citliví)

  • Jednota času, děje a místa, hráli pouze muži

Výstavba řeckého dramatu

1) Expozice – výklad, jsme seznámeni s postavami, prostředím a zápletkami

2) Kolize – srážka, dochází k zápletce, dozvídáme se o konfliktu

3) Krize – vyvrcholení konfliktu, další děj už nemůže pokračovat v dosavadním směru

4) Peripetie – náhlý obrat, neočekávaní změna ve vývoji, je překvapivá, směr děje se odlišuje

5) Katastrofa – konečný obrat, tragický konec konfliktu (Katarze)

Zásada tří jednot

  • Stanovil Aristoteles (dílo Poetika), cílem je zjednodušit hru (děj) pro diváka

  • Jednota času – celá hra se musí odehrát během 24 hodin

  • Jednota místa – hra se odehrává v jednom místě

  • Jednota děje – děj má jednoduchou linii, která nemá mnoho odboček

Aischylos

  • Autor 70-90 tragédií, dochovalo se 7

  • Těží z mytologie, stále připomíná božskou vůli

  • Lidé jsou zodpovědní za své skutky, ale překročení jistých norem je trestáno bohy

  • Zavedl na scénu 2. herce, začal užívat dekorace a obleky

  • Peršané, Sedm proti Thébám, Upoutaný Prométheus

  • Trilogie Oresteia – osudy Oresta, matkovražda, propadá šílenství (Agamemnón, Oběť na hrobě, Usmířené lítice)

Sofoklés

  • 123 tragédií, dochovaných 7

  • Věnuje se více morální volbě postavy => je posuzováno, zda má postava morální právo provést například pomstu

  • Zavedl 3. herce, větší dramatičnost, napětí, zápletka, konflikt

  • Zápas člověka s bohy, i když prohraný, není marný

  • Zavádí princip Deus ex machina – bůh ze stroje = spuštění sochy boha na scénu ve chvíli, kdy je potřeba předejít katastrofě – bůh zasahoval do řešení konfliktu

  • Antigona, Élektra, Oidipus král, Oidipus na Koloně

  • Oidipus – věštba, vezme si svoji matku a zabije svého otce, věštba se plní

Euripidés

  • Básník a filosof, dochovalo se pouze 18 tragédií a 1 satyrské drama

  • Postavil se proti tradičním morálním a náboženským představám – nebyl oblíbený

  • Užívá také deus ex machina

  • Ve hrách psychologická analýza, vášeň, emoce, pochybování

  • Je odkrýván duševní svět hrdinů (hlavně žen)

  • Emoce nebo vášeň nakonec hrdinu zcela pohltí

  • Mnoho mytologických postav, ale tím, že trpí a váhají, se stávají lidštějšími

  • Věnoval se méně známým příběhům

  • Médea, Ifigenie, Élektra, Šílený Hérakles

Témata, do kterých materiál patří