Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČJ-Na-západní-frotně-klid

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17,37 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Na západní frontě k lid (Im Westen nichts Neues) (All Quiet on the Western Front) SPOLEČENSKO-HISTORICKÉ POZADÍ (WWI v literatuře) politická situaceZ fronta – blitzkrieg → zákopová válkamoderní technika (tanky, letadla), plyn a milionové armády11. 11. 1918 mírzákladní principy fungování společnosti (každodenní život)zranění, psychická onemocnění, ztráta blízkýchmorální šokdo té doby nepředstavitelné utrpeníkontext dalších druhů umění - malířství – válečná propaganda – pohlednice, plakáty, národní barvy, slogany - sochařství – památníky obětem 1. sv. v. - architektura – památníky 1. sv. v. - hudba – armádní písně a pochody literatura, další autořive válce selhala koncepce racionalismu a pozitivismuEXPRESIONISMUS především v Německu (po válce v hluboké hospodářské i mravní krizi) vyjadřuje pocitydezorientovaného jedince v současné rozkládající se společnosti angl. básníkThomas Stearns Eliot–Pustina (úzkostné stavy, kterými trpěla společnost, jejíž řád se zhroutil) vychází z něj něm. dramatikBertolt Brecht–Třígrošová opera, Matka Kuráž a její děti– princip zcizeníZTRACENÁ GENERACE spisovatelé poznamenaní účastí ve WWI a neschopní začlenit se do společnosti Ernest Hemingway –Sbohem, armádo (A Farewell to Arms), Stařec a moře (The Old Man and the Sea), Zelené pahorky africké (Green Hills of Africe), Komu zvoní hrana (For Whom the Bell Tolls)reportážní román – ich-forma, nemá jednotný dějový proud, rozpadá se do řady dílčích epizod – Fr.Henri Barbusse–OheňNěmecArnold Zweig –Spor o seržanta GríšuFr.Romain Rolland –Petr a Lucie ERICH MARIA REMARQUE (1898-1970) Erich Paul Remarquehrdinové poznamenaní válkou – vojáci, váleční veteráni, němečtí emigranti – neschopní začlenit se do společnostiv 18 letech jako dobrovolník do WWI (→Na západní frontě klid) → zraněnpo válce řada zaměstnání – učitel (→Cesta zpátky), redaktor, obchodní cestující, prodejce náhrobků (→Černý obelisk), automobilový závodník (→Tři kamarádi)proslavilo hoNa západní frontě klid(1928)nacisty označen za “literárního zrádce” (protože byl antimilitaristický) → jeho knihy v Německu zakázány, veřejně páleny, zbaven občanstvíemigroval do Švýcarska a na poč. WWII do USApolitické otřesy v evr. společnosti –Tři kamarádi (znovu vyzvedá význam frontového přátelství, jehož síla umožňuje hrdinům přežít v Německu otřeseném krizí),Černý obelisk(hyperinflace)Miluj bližního svého, Vítězný oblouk, Jiskra života, Čas žít, čas umírat, Noc v Lisabonuúspěch založen na na napínavém ději a nekompromisním humanistickém, antimilitaristickém a antifašistickém postojiněkteré romány kritikou přijímány sporně – jednoduchá zápletka, určené k odreagování čtenářů, opakování osvědčených schématmíchání realistických i sentimentálních úvah hrdinů o smyslu životatvorba ovlivněna stylem Jacka Londona, Knuta Hamsuna (Nor –Hlad) a Ernesta Hemingwaye NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID 1928, protiválečný románpopis válečných hrůz – vypravěč se snaží udržet si od nich emocionální odstupnepoukazuje na hrdinské činy vojáků, ale ukazuje jejich utrpení a nesmyslnost válkyu chlapců zpočátku ideály, vlastenecké nadšení → poté jedinou jistotou zůstává přátelstvíukazuje realitu života v zákopech – jen úsilí najíst se, vyspat se a přežít další útokvojáci otupělí, vystavení stresu – přežití je pro ně jen dočasný odklad smrti, která neustále přichází v mnoha podobáchválkou poznamenaná psyhika vojáků – Pavel propustka na 2 týdny domů – nedokáže žít ani komunikovat tak jako předtím“Jsme opuštění jak děti a zkušení jak staří lidé. Jsme suroví a povrchní – myslím, že jsme ztraceni.”hrůzy války líčeny někdy až dokumentárním, reportážním způsobem → posiluje syrové a kruté vyznění válečných obrazůich-forma – až v samém závěru er-formamozaikovitá struktura – vkládání retrospektivních pasážínapínavé pasáže střídány s kratšími pasážemi, v nichž autor uvažuej nad tím, jak válka zasáhla do jejich životů → volně navazujeCesta zpátky(složitý návrat vojáků do poválečného života) → 1930 film (americký)

Témata, do kterých materiál patří