Francis Scott Fitzgerald - Velký Gatsby
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Francis Scott Fitzgerald - Velký Gatsby
O autorovi:
- *24. 9. 1896, St. Paul, Minnesota, USA; + 21. 12. 1940, Hollywood, Kalifornie
- pocházel z rodiny irských přistěhovalců (promítnuto v jeho tvorbě)
- americký spisovatel a scénárista (v Hollywoodu)
- označován jako autor jazzového věku (po roce 1920 velký rozvoj techniky v USA, večírky, //černošská taneční hudba), představitel mladé generace 20. a 30. let (jazz – stává se nejvíce //populární, i běloši, big bandy), píše se o mladých lidech, nové generaci
- vyjadřuje nespokojenost s životem, se způsobem života
- jeden z nejvýraznějších představitelů ztracené generace: //• skupina amerických spisovatelů narozených kolem r. 1900, kteří zažili 1. světovou válku a ////tuto skutečnost zobrazovali ve svých dílech - pocity vojáku po válce, duševní zmrzačení; ////problémy se zařazením se do společnosti
• pojem vzniklý v Evropě, zakladatelka: Gertruda Steinová (prozaička, měla v Paříži lit. ////salon) – všimla si, že jsou lidé marní, poznamenáni válkou, ztracení v normálním životě..
• také Erich Maria Remarque, Ernest Hemingway
- studoval v New Jersey, kde byl také podpořen jeho literární talent
- v roce 1917 opouští školu a vstupuje do armády (velký strach ze smrti)
- procházel krizemi (manželství – jeho žena Zelda Sayreová trpěla schizofrenií), →alkohol
Dílo:
- 5 románů: • Velký Gatsby
• Na prahu ráje
• Něžná noc (o psychiatrovi, který se ožení se svou pacientkou)
• Poslední magnát (nedokončeno, vydáno po smrti, pojednává o filmovém ///////////////průmyslu)
• Povídky jazzového věku (sbírka povídek)
Literární kontext:
Světová literatura mezi válkami:
- 1. pol. 20. st.
- mnoho změn ve společnosti: 1. světová válka, Velká říjnová socialistická revoluce //(1917, Rusko), rozpad Rakouska-Uherska, vznik Sovětského Ruska, Světová //hospodářská krize, nástup fašismu, počátek 2. sv. války
- 3 základní proudy (které se vyvíjely):
• realistický – autoři dodržovali základní schéma, základní dějovou linii (prvotní děj); ////////////////logická, následná, chronologická souvislost
- zabývají se citovou, psychologickou stránkou postav
- John Galsworthy (Sága rodu Forsytů)
• experimentální literatura – je potřeba zavést moderní prostředky: děj do pozadí; ///experiment v čase - prolínání časových rovin, bezčasí; není dodržován přesný žánr; ///encyklopedické poznatky; ANG - Virginia Woolf (Maják, Paní Dallowayová), James ///Joyce (Odysseus), FR – Marcel Proust (Hledání ztraceného času)
• detabuizační literatura: popisy erotických scén, intimita atd., nebylo to schváleno ///společností, vitalismus (oslava lidského těla)
- David Herbert Lawrence (Milenec Lady Chatterleyové)
- základní rysy daného směru:
- ubývá dějovosti (destrukce děje, metoda proudu vědomí)
- literatura je subjektivnější, osobitější (vnitřní osobní zážitky autora)