Krysař
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
9. Krysař
Viktor Dyk
Analýza uměleckého textu
DRUH → próza
ŽÁNR → historická novela (krátký rozsah, poutavý příběh, pointa)
TÉMA
kritika společnosti
falešné předsudky a morální chyby
kritika a zesměšnění měšťanů
MOTIV – téma daného úryvku
ČAS → středověk – 13. století
MÍSTO → Hameln, Německo
KOMPOZIČNÍ VÝSTAVBA → chronologická
VYPRAVĚČ → vševědoucí vypravěč
er-forma
POSTAVA
KRYSAŘ
zahalen tajemstvím (odkud přišel, kdo je,…), chladnokrevný, samotář, vzbuzuje strach
jediná Agnes v něm dokáže probudit city
AGNES
mladá, krásná žena, zamilována do Krysaře
milenka dlouhého Kristiána
DLOUHÝ KRISTIÁN → touží po dědictví svého strýce a lásce Agnes
SEPP JÖRGEN
rybář
vše mu trvá déle, než pochopí, lidé si z něj utahují a dělají mu naschvály
RADNÍ → obyvateli města uznávaní, ale uvnitř zlomyslní lidé, kteří nedrží slib
VYPRÁVĚCÍ ZPŮSOBY
přímá řeč
TYPY PROMLUV
spisovná čeština
dialogy i monology
propracované popisy
JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY
spisová čeština
neutrální – pes
hovorová – spacák
knižní – oř
básnická – luna
archaismy (zastaralá) – hvozd
historismy (zaniklá skutečnost) – palcát, groš
neologismy (nově utvořené) – Smuténka
přechodníky – vstávajíc
citoslovce
termíny
nespisovná čeština
obecná – von, pěknej, vokno
citově zabarvená – zlatíčko
nářeční – šalina
slang (zájmová skupina) – tělák, cvakat
argot (spodina)
vulgarismy
TROPY
metafora – vnější podobnost (hlad je nejlepší kuchař)
metonymie – vnitřní podobnost (město čeká)
personifikace – zosobnění (stromy šeptaly)
přirovnání (chová se jako vůl)
epiteton – básnický přívlastek (nejčokoládovější čokoláda)
hyperbola – nadsázka
eufemismus – zjemnění nepříjemné skutečnosti (zesnout)
dysfemismus – zhrubění skutečnosti (pazoura)
oxymóron – nelogické spojení slov (mrtvé milenky cit)
synekdocha – záměna části za celek (přišel o střechu nad hlavou)
ironie
Literárněhistorický kontext
střední období autorovy tvorby
hospodářský rozvoj
otevření Národního divadla v Praze
1. světová válka
HUDBA – Antonín Dvořák
MALBA – Alfons Mucha, Mikoláš Aleš, Vojtěch Hynais, Josef Čapek, František Kupka, Max Švabinský
SOCHAŘSTVÍ – Josef Václav Myslbek
česká moderna ovlivněná symbolismem
MODERNISMUS → umělecké hnutí, které vzniklo jako vzpoura proti tradicím – Franz Kafka
SYMBOLISMUS → umělecké hnutí, které vzniklo na konci 19. století ve Francii – cílem bylo zobrazení věcí, které nelze vysvětlit racionálně, staví na symbolice
ANARCHISMUS → ideologie, která usiluje o společnost bez jakékoliv lidské hierarchie se značnou lidskou svobodou – bez politické moci → anarchističtí buřiči – Viktor Dyk, Fráňa Šrámek
ROMANTISMUS
1. polovina 19. století se vznikem v Anglii
konflikt mezi vnitřním a reálným světem
pocit vnitřní rozervanosti hlavního hrdiny, který se vzpírá společenským konvencím
představitelé → Byron, Shelley, Scot, Stevenson, Wilde, bratři Grimmové, Hugo, Dumas, Puškin, Gogol, Mácha, Erben