Meziválečná světová literatura
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
18. Meziválečná světová literatura
Proudy, filosofické směry, představitelé
Avantgardní umělecké směry
Vitalismus – reakce na prožitou válku. Umění radovat se z maličkostí. Obraz každodenního života, vřelých vztahů k lidem a věcem.
Civilismus – obdiv k vědě a technice, moderní civilizaci, používání volného verše.
Dadaismus – negace všech dosavadních hodnot, důraz na absurditu, princip náhodnosti.
Surrealismus – staví na obraznosti a fantazii, zachycení proudu představ a pocitů, snů.
Kubofuturismus – zachycení skutečnosti z mnoha úhlů pohledů, prolínání časových rovin, důraz na grafickou stránku básně
Kaligramy – básně v podobě obrazů, slova poskládaná do obrázku
Existencionalismus – obraz osamoceného a odcizeného jedince, mezních situací, ohrožení, pocitu beznaděje, zoufalství, odporu.
Charakteristika doby
Doba 1. sv, otřes celé Evropy i světa
Smetla staré hodnoty, starý svět => změnily se ideály, vztahy, emancipace žen
Literatura reaguje skepticky, bez iluzí
Náboženství není základem státu, rozklad lidské osobnosti, ztráta víry v tradice a hodnoty, člověk osamocen => nihilistický postoj
Na západě příklon k liberalismu, humanismu = demokracie; na východě příklon ke komunismu
Ve filosofii – pragmatismus (pravdivé je pouze to, co je v praxi použitelné a úspěšné, důraz na úlohu jedince, rozvoj především v Americe)
Literární vrchol, rozmanitá literatura, hodně uměleckých směrů a hnutí, pokračuje tradice realismu
1) tradiční směry
2) moderní směry
3) avantgardní směry (futurismus, kubismus, dadaismus, surrealismus)
Modernismus – rozbití klasického realistického vyprávění, téma hranice reality a snu, ovlivnila ho např. psychoanalýza
AMERIKA
Ztracená generace
První generace spisovatelů po 1. sv. válce, především američtí spisovatelé
Tento termín použila poprvé Gertruda Steinová v rozhovoru s Hemingwayem
Deziluze, rezignace, skepse, frustrace, ztráta víry, bohémský život
Generační skupina amerických autorů 20. let, kteří byli poznamenáni duchovním otřesem první světové války a kteří zároveň vystřízlivěli z tzv. Amerického snu
Základním tématem je zklamání a skepse, rozklad lidských a společenských hodnot a hledání východiska v útěku do přírody nebo kultury
Hlavní hrdinové knih jsou také „ztracení“ jednotlivci, již nenacházejí nikde zakotvení
Ernest Hemingway (1899-1961)
Patřil ke ztracené generaci, zúčastnil se obou válek, dostal nobelovku
Sebevražda, celý život deprese, nemohl snést kritiku
Skrytá dramatičnost zdánlivě střízlivých popisů, hutnost a strohost výpovědí
Zajímal se o box, dostihy, koridu, lov divoké zvěře, rád cestoval – náměty pro tvorbu
Po válce pracoval v Paříži, během Španělské občanské válce působil v Madridu, po 2. sv. válce žije střídavě na Kubě a v USA
Jeho hrdiny jsou muži, kteří se nevzdávají naděje a bojují do posledních sil. Zpravidla se ocitají v mezní situaci, zaměřuje se na zobrazení jejich psychiky
Metoda ledové kry – Autor eliminuje vše nepodstatné, aby účinnost textu byla co možná největší, soustředí se tak především na hlavní myšlenku celého příběhu. Na malé ploše se odehrávají vyhrocené životní situace, které jsou poté rozvíjeny autorskou řečí.
Sbohem, armádo – vlastní zážitky a vzpomínky z fronty, metoda ledové kry, milostný příběh raněného amerického vojáka a ošetřovatelky
Zelené pahorky africké – filosofické úvahy, zážitky z lovu
Komu zvoní hrana – děj za španělské občanské války, aktivní odpor proti válce
Stařec a moře – napsal po 2. sv na Kubě, symbolická novela, metoda ledové kry