Nikolaj Vasiljevič Gogol - Revizor
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
5. dějství – Katastrofa: Četník oznamuje příjezd skutečného revizora – v tom okamžiku hra končí.
Chlestakov se zasnoubí s Marjou, ve městě je velké pozdvižení, všichni chodí k hejtmanům blahopřát a potají nejspíš i závidět. Hejtman má také obrovskou radost, protože se těší na nový život v Petěrburku a jeho žena je sice ze začátku otrávená z toho, že si Chlestakov nevybral ji, ale pak se s tím smíří, protože její touha po bohatství a slávě zvítězí. Všechno se zdá už být připravené, Marja je oblečená ve svatebních šatech, Chlestakov se ale omluví s tím, že musí na 2 dny zajet ke strýčkovi pro požehnání a pak, že ho tu budou mít zase zpátky.
Jakmile ale Chlestakov odjede, poštmist přijde s dopisem, který psal Chlestakov svému kamarádovi a ze kterého všichni zjistí hořkou pravdu a nejen to. Zjistí nejen, že Chlestakov není žádný revizor, ale pouhý úředník z Petěrburku, ale také to, jací doopravdy jsou, protože Chlestakov je ve svém dopise vylíčí velmi barvitě a kritikou ani humorem rozhodně nešetří.
A aby toho nebylo málo, ještě než se Bobčinskij a Dobčinskij stihnou dohodnout, kdo s tím revizorem přišel první, přijde do místnosti četník a všem zúčastněným oznámí, že pravý úředník z Petěrburku se právě ubytoval v místním hostinci a žádá, aby se k němu okamžitě dostavili.
Jazyk:
Jednoduchý, spisovná, hovorová (v dialozích) i nespisovná čeština
Archaické výrazy (gáže), hovorové výrazy (kejhák), humor a satira
Tropy:
Metafory (místo krve v žilách oheň)
Přirovnání (zavřu tě, až budeš černý)
Hyperbola (gáže mi nestačí ani na chleba se solí)
Figury:
Elipsa (vysázet pětadvacet…)
Oslovení (Pánové!)
Slohový postup: vyprávěcí a popisný
Er forma – autor, ich forma – dialogy
O autorovi, vlivy na jeho tvorbu:
Narozen 1809 v rodině statkáře, který psal komedie → po něm zdědil literární nadání
Po gymnáziu odcestoval do Petrohradu, zde pracoval jako úředník a věnoval se historii
Navázal na Puškina (romantismus) – byli přátelé, ovlivnil Dostojevského
Touha po svobodě, obraz nevolnictví, sociální konflikty → kritizoval nevolnictví
Tvorba:
Taras Bulba – romantické povídky
Revizor (1836)
Mrtvé duše – román, parodující ruskou byrokracii, svědectví o nevolnickém Rusku
Ženitba – mravoučná komedie
Literární a obecně kulturní kontext:
30. – 50. léta 19. století – samoděržaví, období kritického realismu – Gogol jeho zakladatel! → pravdivý obraz skutečnosti, bez idealizace, hlavní hrdina se vyvíjí
Rusko:
F. M. Dostojevskij (Zločin a trest)
A. P. Čechov (Višňový sad, Tři sestry)
L. N. Tolstoj (Anna Karenina)
Francie
H. de Balzac (Lesk a bída kurtizán, Otec Goriot)
Stendhal (Červený a černý)
G. de Maupassant (Miláček, Kulička)
E. Zola (Zabiják)
Anglie
Dickens (Kronika Pickwickova klubu, Oliver Twist)