Počátky a vývoj světového divadla od antiky do počátku 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
10. Počátky a vývoj světového divadla od antiky do počátku 20. stol.
Řecko
Athény po roce 534 př.n.l. začaly vyhlašovat soutěž o nejlepší tragédii – při oslavách Městských Dionýsií (na počest boha Dionýsa) – zde bylo poprvé uvedeno drama
Drama se vyvinulo z Dithyrambu = rituální píseň zpívaná sborem, k poctě bohů
Thespid – z improvizace drama
kočovník s károu, kterou používal jako jeviště => přidal k písni prolog a verše
Výstavba řeckého dramatu
1) Expozice – výklad, jsme seznámeni s postavami, prostředím a zápletkami
2) Kolize – srážka, dochází k zápletce, dozvídáme se o konfliktu
3) Krize – vyvrcholení konfliktu, další děj už nemůže pokračovat v dosavadním směru
4) Peripetie – náhlý obrat, neočekávaní změna ve vývoji, je překvapivá, směr děje se odlišuje
5) Katastrofa – konečný obrat, tragický konec konfliktu (Katarze)
Zásada tří jednot
Stanovil Aristoteles (dílo Poetika), cílem je zjednodušit hru (děj) pro diváka
Jednota času – celá hra se musí odehrát během 24 hodin
Jednota místa – hra se odehrává v jednom místě
Jednota děje – děj má jednoduchou linii, která nemá mnoho odboček
Osobnosti:
Aischylos
Autor 70-90 tragédií, dochovalo se 7
Těží z mytologie, stále připomíná božskou vůli
Lidé jsou zodpovědní za své skutky, ale překročení jistých norem je trestáno bohy
Zavedl na scénu 2. herce, začal užívat dekorace a obleky
Peršané, Sedm proti Thébám, Upoutaný Prométheus
Trilogie Oresteia – osudy Oresta, matkovražda, propadá šílenství (Agamemnón, Oběť na hrobě, Usmířené lítice
Původně i čtvrtá hra (satyrské drama), ale ta se nedochovala (Proteus)
Sofoklés
123 tragédií, dochovaných 7
Věnuje se více morální volbě postavy => je posuzováno, zda má postava morální právo provést například pomstu
Zavedl 3. herce, větší dramatičnost, napětí, zápletka, konflikt
Zápas člověka s bohy, i když prohraný, není marný
Zavádí princip Deus ex machina – bůh ze stroje = spuštění sochy boha na scénu ve chvíli, kdy je potřeba předejít katastrofě – bůh zasahoval do řešení konfliktu
Antigona, Élektra, Oidipus král, Oidipus na Koloně
Oidipus – věštba, vezme si svoji matku a zabije svého otce, věštba se plní
Euripidés
Básník a filosof, dochovalo se pouze 18 tragédií a 1 satyrské drama
Postavil se proti tradičním morálním a náboženským představám – nebyl oblíbený
Užívá také deus ex machina
Ve hrách psychologická analýza, vášeň, emoce, pochybování
Je odkrýván duševní svět hrdinů (hlavně žen)
Emoce nebo vášeň nakonec hrdinu zcela pohltí
Mnoho mytologických postav, ale tím, že trpí a váhají, se stávají lidštějšími
Věnoval se méně známým příběhům
Médea, Ifigenie, Élektra, Šílený Hérakles
Médea – bratrovražda + dva synové (na Médeu se tradičně pohlíželo jako na krutou a barbarskou – u Euripida se stává trpící ženou kvůli lásce)