Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Počátky a vývoj světového divadla od antiky do počátku 20. století

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27,41 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

10. Počátky a vývoj světového divadla od antiky do počátku 20. stol. Řecko Athény po roce 534 př.n.l. začaly vyhlašovat soutěž o nejlepší tragédii – při oslavách Městských Dionýsií (na počest boha Dionýsa) – zde bylo poprvé uvedeno dramaDrama se vyvinulo z Dithyrambu = rituální píseň zpívaná sborem, k poctě bohůThespid – z improvizace dramakočovník s károu, kterou používal jako jeviště => přidal k písni prolog a verše Výstavba řeckého dramatu 1)Expozice – výklad, jsme seznámeni s postavami, prostředím a zápletkami 2)Kolize – srážka, dochází k zápletce, dozvídáme se o konfliktu 3)Krize – vyvrcholení konfliktu, další děj už nemůže pokračovat v dosavadním směru 4)Peripetie – náhlý obrat, neočekávaní změna ve vývoji, je překvapivá, směr děje se odlišuje 5)Katastrofa – konečný obrat, tragický konec konfliktu (Katarze) Zásada tří jednot Stanovil Aristoteles (dílo Poetika), cílem je zjednodušit hru (děj) pro divákaJednota času – celá hra se musí odehrát během 24 hodinJednota místa – hra se odehrává v jednom místěJednota děje – děj má jednoduchou linii, která nemá mnoho odboček Osobnosti: Aischylos Autor 70-90 tragédií, dochovalo se 7Těží z mytologie, stále připomíná božskou vůliLidé jsou zodpovědní za své skutky, ale překročení jistých norem je trestáno bohyZavedl na scénu 2. herce, začal užívat dekorace a oblekyPeršané, Sedm proti Thébám, Upoutaný PrométheusTrilogieOresteia – osudy Oresta, matkovražda, propadá šílenství (Agamemnón, Oběť na hrobě, Usmířené líticePůvodně i čtvrtá hra (satyrské drama), ale ta se nedochovala (Proteus) Sofoklés 123 tragédií, dochovaných 7Věnuje se více morální volbě postavy => je posuzováno, zda má postava morální právo provést například pomstuZavedl 3. herce, větší dramatičnost, napětí, zápletka, konfliktZápas člověka s bohy, i když prohraný, není marnýZavádí princip Deus ex machina – bůh ze stroje = spuštění sochy boha na scénu ve chvíli, kdy je potřeba předejít katastrofě – bůh zasahoval do řešení konfliktuAntigona,Élektra, Oidipus král, Oidipus na KoloněOidipus – věštba, vezme si svoji matku a zabije svého otce, věštba se plní Euripidés Básník a filosof, dochovalo se pouze 18 tragédií a 1 satyrské dramaPostavil se proti tradičním morálním a náboženským představám – nebyl oblíbenýUžívá také deus ex machinaVe hrách psychologická analýza, vášeň, emoce, pochybováníJe odkrýván duševní svět hrdinů (hlavně žen)Emoce nebo vášeň nakonec hrdinu zcela pohltíMnoho mytologických postav, ale tím, že trpí a váhají, se stávají lidštějšímiVěnoval se méně známým příběhůmMédea, Ifigenie, Élektra, Šílený HéraklesMédea – bratrovražda + dva synové (na Médeu se tradičně pohlíželo jako na krutou a barbarskou – u Euripida se stává trpící ženou kvůli lásce) Aristofanes KomedieVynikající pozorovatel lidíUměl nekompromisně kritizovat – zejména politickou situaci v AthénáchHry jako politická zbraňLysistraté, Žáby, Vosy, Oblaka, Jezdci Menandros Komedie Dědek Řím Přebrali drama z Řecka – ale nebylo omezené na soutěže a slavnosti, hrálo se i při svatbách a pohřbechNarozdíl od Řecka byli oblíbenější komedie2. st. Př.n.l. (Řecko od 5. st. Př.n.l.) Plautus Přebíral komedie z Řecka a přetvářel jeJako první přidávázpěvnéárie – hry podobné dnešním operámHry svěží, vtipné, komické situace a dialogyVystupují postavy z běžného života: lehké ženy, otroci, zamilovaní mladíciLišák Pseudolus, Vychloubačný voják, Komedie o hrnci (Moliére – Lakomec) Terentius Přišel jako otrok z Kartága, byl propuštěn jedním ze senátorůKomedie nejsou tak fraškovité jako PlautovyJazyk elegantnější, vyšší vrstvy společnosti – Tchýně, Kleštěnec Seneca Filosof, politik, dramatik tragédiíLátky z řecké mytologieVychovatel Nera – snažil se mírnit jeho krutost, vést ho k umění, nakonec obviněn ze spiknutí, spáchal sebevražduZuřící Herkules, Faidra, Médea Renesance a humanismus Itálie –13. stol. vznikácomedia dell arte – neměli stálé scénáře, jen hlavní děj a improvizovali, komedie profesionálních herců William Shakespeare(viz. Rozbory!) Herec a dramatik různých divadelních společnostíJeho hry se hrály v aréně „Globe“Napsal 37 her, z toho 33 dramat u nás přeložil SládekNeomezenost látky, času a prostoru, obraz kladných i záporných vlastnostíŘecké motivy a sbor, komické a tragické prvky nejsou ostře odděleny, střídají se verše a próza, humanistické přesvědčení (kvality člověka jsou dány jeho mravností atd…) 1)Historické hry Richard II., Jindřich IV., Richard III., Jindřich V. 2) Komedie Zkrocení zlé ženy, Kupec benátský, Večer tříkráloví, Veselé paničky Windsdorské, Sen noci svatojánské, Mnoho povyku pro nic, Jak se vám líbím, Marná lásky snaha 3) Tragédie Romeo a Julie, Hamlet, Král Lear, Macbeth, Othello, Julius Caesar 4) Pohádky –Zimní pohádka Lope de Vega (1562-1635) – ŠPANĚLSKO Bojoval jako voják proti Anglii – po prohrané válce vstoupil do královských služebDíla ovlivněna jeho dobrodružným životem a četnými milostnými avantýrami„Fuente evejuna“ – název vesnice – ovčí pramenKomedie pláště a dýky – čerpá náměty ze šlechtické společnosti, tématy jsou láska, čest, žárlivost, nezajímá se o prostředí a okolnosti, ale soustředí se na zápletku Baroko Pedro Calderon de la Barca(1600-1681) Komedie a náboženské hryNa rozdíl od Vegy hledá konflikty a vnáší je do životaŽivot je sen – drama, jehož hlavním hrdinou je syn polského králePřekonáním sama sebe se vymaní z osudového předurčení Klasicismus Navazuje na antické drama, dodržuje jednou místa, času a děje (Aristoteles), pevný řádKomedie – nízký styl, Tragédie – vysoký styl Pierre Corneile (1606-1684) – FRANCIE Cid – Rodrigo Cid zabije otce své milé Chimény za to, že urazil jeho otce, tragikomedie Jean Racine (1639-1699) Faidra – žena athénského krále Thésea prožívá lásku k nevlastnímu synovi, ten ji však odmítá (řecký námět) Jeam Baptiste Poquelin – Moliére (1622-1673) Hrál v kočovných hereckých společnostech, později ředitelem Královského divadlaMěl problémy s církví a nepřítele u dvoraZabýval se složitou problematikou – postavení žen ve společnosti, lakota, náboženské pokrytectví, sn

Témata, do kterých materiál patří