Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Počátky a vývoj světového divadla od antiky do počátku 20. století

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.41 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

10. Počátky a vývoj světového divadla od antiky do počátku 20. stol.

Řecko

  • Athény po roce 534 př.n.l. začaly vyhlašovat soutěž o nejlepší tragédii – při oslavách Městských Dionýsií (na počest boha Dionýsa) – zde bylo poprvé uvedeno drama

  • Drama se vyvinulo z Dithyrambu = rituální píseň zpívaná sborem, k poctě bohů

  • Thespid – z improvizace drama

  • kočovník s károu, kterou používal jako jeviště => přidal k písni prolog a verše

Výstavba řeckého dramatu

1) Expozice – výklad, jsme seznámeni s postavami, prostředím a zápletkami

2) Kolize – srážka, dochází k zápletce, dozvídáme se o konfliktu

3) Krize – vyvrcholení konfliktu, další děj už nemůže pokračovat v dosavadním směru

4) Peripetie – náhlý obrat, neočekávaní změna ve vývoji, je překvapivá, směr děje se odlišuje

5) Katastrofa – konečný obrat, tragický konec konfliktu (Katarze)

Zásada tří jednot

  • Stanovil Aristoteles (dílo Poetika), cílem je zjednodušit hru (děj) pro diváka

  • Jednota času – celá hra se musí odehrát během 24 hodin

  • Jednota místa – hra se odehrává v jednom místě

  • Jednota děje – děj má jednoduchou linii, která nemá mnoho odboček

Osobnosti:

Aischylos

  • Autor 70-90 tragédií, dochovalo se 7

  • Těží z mytologie, stále připomíná božskou vůli

  • Lidé jsou zodpovědní za své skutky, ale překročení jistých norem je trestáno bohy

  • Zavedl na scénu 2. herce, začal užívat dekorace a obleky

  • Peršané, Sedm proti Thébám, Upoutaný Prométheus

  • Trilogie Oresteia – osudy Oresta, matkovražda, propadá šílenství (Agamemnón, Oběť na hrobě, Usmířené lítice

  • Původně i čtvrtá hra (satyrské drama), ale ta se nedochovala (Proteus)

Sofoklés

  • 123 tragédií, dochovaných 7

  • Věnuje se více morální volbě postavy => je posuzováno, zda má postava morální právo provést například pomstu

  • Zavedl 3. herce, větší dramatičnost, napětí, zápletka, konflikt

  • Zápas člověka s bohy, i když prohraný, není marný

  • Zavádí princip Deus ex machina – bůh ze stroje = spuštění sochy boha na scénu ve chvíli, kdy je potřeba předejít katastrofě – bůh zasahoval do řešení konfliktu

  • Antigona, Élektra, Oidipus král, Oidipus na Koloně

  • Oidipus – věštba, vezme si svoji matku a zabije svého otce, věštba se plní

Euripidés

  • Básník a filosof, dochovalo se pouze 18 tragédií a 1 satyrské drama

  • Postavil se proti tradičním morálním a náboženským představám – nebyl oblíbený

  • Užívá také deus ex machina

  • Ve hrách psychologická analýza, vášeň, emoce, pochybování

  • Je odkrýván duševní svět hrdinů (hlavně žen)

  • Emoce nebo vášeň nakonec hrdinu zcela pohltí

  • Mnoho mytologických postav, ale tím, že trpí a váhají, se stávají lidštějšími

  • Věnoval se méně známým příběhům

  • Médea, Ifigenie, Élektra, Šílený Hérakles

  • Médea – bratrovražda + dva synové (na Médeu se tradičně pohlíželo jako na krutou a barbarskou – u Euripida se stává trpící ženou kvůli lásce)

Témata, do kterých materiál patří