Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Povinná četba - Hemingway, Ernest - Stařec a moře

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18,62 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

PROTOKOL Z DOMÁCÍ ČETBY Ernest Hemingway – Stařec a moře Bibliografie: Hemingway, Ernest, Stařec a moře, 8. vydání, Praha 5: Euromedia Group, k.s. – Odeon, 2015, ISBN 978-80-207-1621-7 Web: Literární druh: Epika, literární forma - próza Literární žánr: novela – kratší až střední rozsah, od povídky a od románu se liší tím, že se soustředí na jeden jednoduchý, ale poutavý a nápaditý příběh Literárně a společensko-historický kontext Ztracená generace - generační skupina amerických prozaiků, básníků a dramatiků 20. let 20. stol. – v mládí poznamenáni hrůzou zkušeností 1. sv. války - v tvorbě z 20. let vyjadřují pocity vojáků, kteří se vrátili z bojišť duchovně zmrzačeni, doma nalezli válečné zbohatlíky a svět plný nejistoty→ deziluze jim bránila nalézt smysl života po válce, uplatnit se - deprese, apatie, pocit odcizení se blízkým - další autoři tzv. ztracené generace: - Francis Scott Fitzgerald - William Faulkner[fóknr] Autorův kontext 1899-1961 - prozaik a novinář - nositel Nobelovy ceny za literaturu 1954 - těžce raněn jako dobrovolník na italské frontě - vyznavač statečnosti, úcty k odvaze, citlivosti, lásky - zájem o psychiku člověka v mezní životní situaci - vášeň pro býčí zápasy, lov šelem, dostihy, box - poslední roky svého života strávil na Kubě - roku 1961 spáchal sebevraždu - Hemingwayova díla vycházela česky už od roku 1931. - dílo: • I slunce vychází (Fiesta) – román o příslušnících ztracené generace, poznamenaných válkou • Sbohem, armádo (válečný román z 1. sv. války) • Zelené pahorky africké • Komu zvoní hrana • Stařec a moře – napsána na Kubě prý za pouhé 2 měsíce Jeho přínos: - zájem o psychiku člověka v mezní životní situaci - novost stylu – tzv. objektivní vypravěčství (syrový záznam dialogů bez soudů vypravěče), zkratka, úsečnost - metoda ledovce (eliminace všeho nepodstatného, důraz na zachycení prožitku) - ovlivnil: - J. Škvoreckého – pracoval s jeho metodou zdánlivě banálních dialogů - A. Lustiga - film Stařec a moře - J. Sturges (1957) POETIKA Kompoziční plán: Vnější kompozice: odstavce Vnitřní kompozice: chronologicky, retrospektivní – při vzpomínkách na Afriku, uplatnění metody ledovce Jazykový plán: Jednoduchá spisovná čeština, obecné pojmenování namísto vlastních jmen (stařec, ryba, moře, chlapec…) = mnohovýznamovost jednoduchá syntax – krátké až holé věty nebo fragmenty vět oslovení, španělské výrazy – salao, qué va, aqua mala, tiburón, el mar, galano, juegos, rybářská terminologie – harpuna, hák s bodcem, žerď, přímá řeč – „ Brzy padne tma a pak bych měl zahlédnout záři Havany.“ v textu je ukryto jisté napětí, samota starce vyjádřena monology symboly: rybář = člověk, ryba = příroda Tématický plán: Téma, motivy Příběh o rybáři je epickou metaforou o věčném lidském snažení a boji Boj starce s marlínem a posléze se žraloky, chajda, ve které stařec bydlel, vůle a vnitřní síla, hrdinství, samota, moře, láska k přírodě, baseball Děj ( fabule, syžet ) Stařec na kost vychrtlý, zátylek zbrázděný hlubokými vráskami a tváře až k bradě pokryté hnědými skvrnami kůže, která mu zrohovatěla působením slunce odrážejícího se od mořské hladiny a po dlaních měl hluboké jizvy, způsobené od rybaření, ale nadevše ho miloval. Měl svoje léta, ale do Golfského proudu vyplouval pořád sám a teď už nechytil nic celých čtyřiaosmdesát dní. Po dobu prvních čtyřiceti dní sebou brával chlapce, ale protože nic neulovili, rodiče mu přikázali, ať se připojí k rybáři, který má větší štěstí, tak chlapec starce opustil, ale pomáhat mu nepřestal. Jednoho dne se stařec vydal sám na širé moře. Konečně ulovil rybu nevídaných rozměrů. Dva dny a dvě noci se s marlínem přetahoval, čekal až se ryba unaví, mezitím vzpomínal na Afriku a přemýšlel o výsledcích baseballového zápasu mezi newyorskými Yankeeými a detroitskými Tygry, myslel také na chlapce. Při nekonečném boji byl marlínem zatáhnut dále do moře, ale nakonec zvítězil. Marlína připevnil na loď a vydal se zpátky. Byl rád, jak velkou rybu ukořistil, vyčerpaný stařec už se těšil, jak se vrátí domů a každý bude jeho úlovek obdivovat, ale při zpáteční cestě ho napadli žraloci a ačkoliv se rybu snažil chránit důstojně, žraloci kousek po kousku rybu odkusovali, až z ní zbyla jen samotná kostra. Stařec se vrátil na pevninu, připevnil loďku k molu i s kostrou a odešel do jeho chatrče, aby si odpočinul po náročném, únavném a vyčerpávajícím boji. I když marlína nedovezl domů celého, druhý den se všichni shromáždili okolo starcovy loďky a obdiv lidí si i tak získal. Typ vypravěče Typ promluvy vnitřní monology hrdiny – jeho vjemy, prožitky, reakce Postavy Stařec Santiago – kubánský rybář, starý, silný, vytrvalý, odvážný, často mluví sám se sebou, často vzpomíná na Afriku a na baseball ( DiMaggio ), smysl života vidí v rybaření, velkou roli v jeho životě hraje příroda – povídá si se zvířaty, typ samotáře odloučeného od společnosti Chlapec – má rád starce, pomáhá mu, chtěl se od něj přiučit rybářským znalostem vedlejší postavy – barman z terasy, chlapcovi rodiče – moc se o nich nepíše Časoprostor 40. léta 20. st, Kuba, Havana 2 dny a 2 noci – zápas s velrybou Interpretace a vlastní hodnocení Mně se knížka moc líbila, četla se mi dobře, líbil se mi příběh a vyjádření, že bohatství není vždy pouze hmotná část, ale že za bohatství můžeme považovat i snahu, kterou lidé následně ocení, a že přijmou člověka takového, jaký je. Ukázka textu Analýza ukázky žerď – terminologie, stožár na lodi galano – španělský výraz, žralok slunce se skutálelo za obzor pravičkou – zdrobnělina přímá řeč

Témata, do kterých materiál patří