Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Publicistické útvary

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (50.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

11. PUBLICISTICKÉ ÚTVARY

  • styl sdělovacích prostředků, z lat. publicius = veřejný, obecní

  • rozmanitost žánrů, obsahu, náplně

  • požadavky: aktuálnost, působivost, obecná přístupnost, přesvědčivost

  • funkce: poučná, vzdělávací, informační, přesvědčovací, zábavná

Charakteristika publ. útvarů:

  • psaná publicistika – periodický tisk (noviny, časopisy), internetová média (elektronická forma novin, internetové časopisy atd.), teletext TV

  • mluvená publicistika – pořady vysílané TV a rozhlasem (zpravodajské relace, diskusní pořady, cestopisné, dokumenty, reportáže apod.)

celkový charakter projevů: je dán snahou rychle a výstižně informovat adresáta různého věku a vzdělání o aktuálních událostech

  • požadavky: věcnost, obsahová správnost, srozumitelnost, aktuálnost

  • aby získal čtenáře/posluchače pro své názory, musí být ve svém projevu přesvědčivý

  • všechny publ. útvary jsou promyšlené a předem připravené

  • kromě rozhovorů, diskusí a debat jsou monologické

Jazykové prostředky

  • pestrost obsahu i formy

  • neutrální spisovný jazyk (kromě fejetonu – ten může pracovat např. se slangem, obecnou češtinou)

V projevech se vzájemně vyvažují 2 protikladné tendence:

  • automatizace = využívání stále stejných jazykových prostředků, očekávaných a předpokládaných, konvenčních, stereotypních

vyhovují rychlé orientaci adresáta (např. zprávy o počasí), jsou-li však příliš časté, vnímáme je jako otřelé, tzv. klišé (tvář našeho venkova,

panuje obecný názor)

  • aktualizace = užití takových prostředků, které působí svou novostí, nečekaností, neotřelostí a upoutávají pozornost adresáta (např. inovace ustálených slovních

spojení – „co Čech, to vydavatel“)

časté v nadpisech (př. Havárie krásy = havárie kamiónu s keramikou)

  • obrazná pojmenování

  • shodný PK

  • 3. osoba slovesa

Stavba publ. útvarů:

tzv. obrácená pyramida = na začátku stojí nejdůležitější údaje a směrem ke konci méně a méně

podstatná, doplňující fakta - titulek

kdo – co – kdy – kde

proč – jak

další informace

- „ -

  • přitažlivost článku do značné míry ovlivňují titulky (mají naznačit obsah, ale hlavně upoutat pozornost čtenáře)

Noviny (časopisy) jako celek zahrnují tyto prvky:

  • záhlaví

  • řádek pod záhlavím

  • nadtituly stran

  • rubriky

  • obrazový materiál

  • popisky

  • inzerce

  • tiráž (technické a vydavatelské údaje na poslední straně – většinou)

Slohové útvary publicistického stylu:

  • zpravodajské (ryze informativní) – zpráva, oznámení, referát, komuniké

  • analytické (hodnotící články různého zaměření – úvodník, komentář, analytický článek,

polemika, pamflet, recenze, kritika, diskuse, hodnotící úvaha

  • beletristické: fejeton, sloupek, kurzívka, glosa, reportáž, cestopis, črta, interview, soudnička

  • propagační (reklamní): reklama, inzerátzprávy = krátké komentované informace o tom, co proběhlooznámení = informace o tom, co proběhnečlánek = delší příspěvek, založen na zprávě nebo komentáři, někdy mívá kritickou povahu; cíl: informovat, přesvědčit, vzbudit pozornostúvodník = založen na úvaze; důležitá je aktuální informace, rozbor situace, vyvození závěru, odhalení příčiny a souvislosti; vždy na první straně, oficiální ráz; použití 1. osoby množného čísla, spisovný jazyk, řečnické otázky, nevyskytují se živé jazykové prostředkykomentář = založen na úvaze; vychází ze zprávy, komentuje, rozebírá nejdůležitější události nebo problém; má funkci úvahovou i hodnotícíglosa = malý komentář zpravidla k jednomu faktu

Témata, do kterých materiál patří