Publicistické útvary
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
11. PUBLICISTICKÉ ÚTVARY
styl sdělovacích prostředků, z lat. publicius = veřejný, obecní
rozmanitost žánrů, obsahu, náplně
požadavky: aktuálnost, působivost, obecná přístupnost, přesvědčivost
funkce: poučná, vzdělávací, informační, přesvědčovací, zábavná
Charakteristika publ. útvarů:
psaná publicistika – periodický tisk (noviny, časopisy), internetová média (elektronická forma novin, internetové časopisy atd.), teletext TV
mluvená publicistika – pořady vysílané TV a rozhlasem (zpravodajské relace, diskusní pořady, cestopisné, dokumenty, reportáže apod.)
celkový charakter projevů: je dán snahou rychle a výstižně informovat adresáta různého věku a vzdělání o aktuálních událostech
požadavky: věcnost, obsahová správnost, srozumitelnost, aktuálnost
aby získal čtenáře/posluchače pro své názory, musí být ve svém projevu přesvědčivý
všechny publ. útvary jsou promyšlené a předem připravené
kromě rozhovorů, diskusí a debat jsou monologické
Jazykové prostředky
pestrost obsahu i formy
neutrální spisovný jazyk (kromě fejetonu – ten může pracovat např. se slangem, obecnou češtinou)
V projevech se vzájemně vyvažují 2 protikladné tendence:
automatizace = využívání stále stejných jazykových prostředků, očekávaných a předpokládaných, konvenčních, stereotypních
vyhovují rychlé orientaci adresáta (např. zprávy o počasí), jsou-li však příliš časté, vnímáme je jako otřelé, tzv. klišé (tvář našeho venkova,
panuje obecný názor)
aktualizace = užití takových prostředků, které působí svou novostí, nečekaností, neotřelostí a upoutávají pozornost adresáta (např. inovace ustálených slovních
spojení – „co Čech, to vydavatel“)
časté v nadpisech (př. Havárie krásy = havárie kamiónu s keramikou)
obrazná pojmenování
shodný PK
3. osoba slovesa
Stavba publ. útvarů:
tzv. obrácená pyramida = na začátku stojí nejdůležitější údaje a směrem ke konci méně a méně
podstatná, doplňující fakta - titulek
kdo – co – kdy – kde
proč – jak
další informace
- „ -
přitažlivost článku do značné míry ovlivňují titulky (mají naznačit obsah, ale hlavně upoutat pozornost čtenáře)
Noviny (časopisy) jako celek zahrnují tyto prvky:
záhlaví
řádek pod záhlavím
nadtituly stran
rubriky
obrazový materiál
popisky
inzerce
tiráž (technické a vydavatelské údaje na poslední straně – většinou)
Slohové útvary publicistického stylu:
zpravodajské (ryze informativní) – zpráva, oznámení, referát, komuniké
analytické (hodnotící články různého zaměření – úvodník, komentář, analytický článek,
polemika, pamflet, recenze, kritika, diskuse, hodnotící úvaha
beletristické: fejeton, sloupek, kurzívka, glosa, reportáž, cestopis, črta, interview, soudnička
propagační (reklamní): reklama, inzerátzprávy = krátké komentované informace o tom, co proběhlooznámení = informace o tom, co proběhnečlánek = delší příspěvek, založen na zprávě nebo komentáři, někdy mívá kritickou povahu; cíl: informovat, přesvědčit, vzbudit pozornostúvodník = založen na úvaze; důležitá je aktuální informace, rozbor situace, vyvození závěru, odhalení příčiny a souvislosti; vždy na první straně, oficiální ráz; použití 1. osoby množného čísla, spisovný jazyk, řečnické otázky, nevyskytují se živé jazykové prostředkykomentář = založen na úvaze; vychází ze zprávy, komentuje, rozebírá nejdůležitější události nebo problém; má funkci úvahovou i hodnotícíglosa = malý komentář zpravidla k jednomu faktu