Publicistické útvary
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
recenze = kritika nově vycházejících knih, kritika filmových a divadelních představení, společnosti, knih, výstav apod. ; posuzuje, hodnotí, vytýká záporné a vyzdvihuje kladné stránky ; má různý obsah i formu: v komentáři, referátu, příspěvku dopisovatele ; je založena na analýze, je objektivní a nezaujatáreferát = podrobnější informace o společensky významném problémureportáž = publicistický a umělecký/odborný styl; slohový postup popisný (statický/dějový); může být: novinářská, rozhlasová, televizní, filmová, fotografická; očité svědectví autora ; cíl: předat zprávu, informaci, názornou představu o prostředí, podrobný přímý přenos ; je živá a zajímavá, dokumentárně přesná, používá termíny, aktualizované a expresivní výrazy, přirovnání, hyperbolu, opakování slov ; skladba: jednoduché, jednočlenné, zvolací, neúplné věty, prostá souvětí, výpustky, aposiopesefejeton = zábavný útvar, který podává aktuální témata denního života zábavným, ironickým způsobem; kritizuje veřejný jev, čímž se snaží o jeho nápravu; má pointu ; v novinách pod čarou; J. Neruda, R. Křesťansloupek = vtipná časová úvaha; psáno kurzívou; objevuje se ve 20. a 30.letech v Lidových novinách; K. Čapek, E. Bass, K. Poláčekcauserie [kózrí] = kratší vtipná úvaha, lehčí tón, zábavná funkce, často dialog, duchaplnost; J. Neruda, J.S. Machar, K. Čapekinterview = poslední nebo předposlední stránka novin; rozhovor s osobností, většinou připravený, spisovná slovní zásoba; psaná i mluvená podoba.