Realismus a naturalismus ve světové literatuře i u nás v 19. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Emil Zola – NATURALISMUS
Zakladatel naturalismu
Drsné ukázání reality, kritizuje společnost
Autor si vybírá výsek skutečnosti – té nejdrsnější
Vyžaduje dobrou znalost prostředí a problému – až vědecký základ
Autor by měl nestranně předkládat fakta a charakter postav formovat pouze vlivem prostředí a dědičnosti
Snaží se popisovat skutečnost zvenku – nevidí úplně do postavy
Používá metodu fotografického detailu, podrobně popisuje chování postavy
Pozitivismus – třídění věcí podle vnější charakteristiky
Determinace (předurčení) – biologická (alkoholismus), či sociální (prostředí)
Rougon-Macquarty – cyklus 20 experimentálních románů, jejichž postavy jsou determinovány prostředím a dědičností, zachycují různá sociální prostředí
Tereza Raquinová – s milencem se rozhodne utopit manžela, tchýně dostane mrtvici, oni oba v sobě navzájem vidí vrahy, hádají se před tchýní, která nemůže mluvit
Popisuje to zvenku, zolovský naturalismus
Zabiják – zabijákem je alkohol, hlavní hrdina se cítí zbytečný a propadne alkoholu, postupně mu propadá i jeho žena, přicházejí o veškerý majetek a jedinou záchranou je dcera Nana
Nana – volné pokračování románu Zabiják, příběh Nany, která se stala prostitutkou, aby uživila svou rodinu
ANGLIE
Charles Dickens
Viktoriánská Anglie – velké myšlenky ale realita jiná (chudoba, bezpráví)
Jako dítě si musel vydělávat => příběhy chudých chlapců
Ve svých románech podal obraz anglického života v 19. století, ukázal velkoměstský život v Londýně, útočil na sociální nespravedlnost a na základě vlastních životních zkušeností se často zabýval osudy dětí bez domova a rodin
Oliver Twist – román o životě nešťastného sirotka, David Copperfield – román s autobiografickými prvky
Mají šťastné konce, osud se může změnit => optimismus
Kronika Pickwickova klubu – Idylický obraz Anglie se střídá s vylíčením sociální nespravedlnosti, se zachycením podvodů a vyděračství i s kritikou britského soudnictví
Byl na objednávku, proslavil ho
RUSKO
Nikolaj Vasiljevič Gogol
Ukrajinec, píše rusky, využívá prvky sci-fi a fantasy
Jeho dílo je chorobopis úpadku Ruska své doby
Revizor – komedie o lidské hlouposti, podlézavosti a pokrytectví ruské společnosti
Chlestakov je omylem považován za revizora, dostává úplatky, nechce pracovat a peníze si nechává, po příjezdu pravého revizora se všichni dozvídají, že je napálil
Mrtvé duše – román o nevolnictví, tvrdá kritika otřesných podmínek v Rusku
Ženitba, Taras Bulba
Fjodor Michajlovič Dostojevskij
Ze šlechtické rodiny, despotický otec, měl epilepsii, deprese
Psal psychologické romány, témata – despotický otec, špatný vztah otce a syna
Pro účast v pokrokovém hnutí byl odsouzen k smrti, až na popravišti byl omilostněn a převezen do vězení na Sibiř. Tamější pobyt plný utrpení v něm vyvolal ztrátu víry v lepší uspořádání společnosti. Po propuštění odchází do ciziny, kde se věnuje literární práci, po návratu do vlasti se věnuje novinářské činnost.
Bratři Karamazovi – drama zpracovávající tématiku otcovraždy a následného hledání viníka mezi syny. Jednotliví synové jsou zcela odlišní a každý vyznává jiné ideály, po vraždě otce své názory postupně mění, někteří se uchylují k víře v boha, jiní do svého nitra. Vrahem je nevlastní syn, který chtěl svým činem dokázat neexistenci spravedlnosti a boha. Potrestá jej svědomí a spáchá sebevraždu.
Zločin a trest – román, hlavní hrdina je student Raskolnikov, který se rozhodne zavraždit stařenu, zabývají se lichvou, chce tak získat peníze, které potřebuje na studium, stařena všem ubližuje s přesvědčí sám sebe, že pro nikoho nemá cenu a že ji všichni nenávidí – udělá svět lepší. K vraždě se připlete i stařenina sestra, kterou musí rovněž zabít. Svůj zločin se nepřipouští, není dopaden, ale po čase, zásluhou přítelkyně Soni, si uvědomuje hrůznost svého činu a jde se sám udat. Je odsouzen k trestu, který si vykonává na Sibiři, kam ho doprovází i Soňa.
Něžná, Idiot, Běsy, Zápisky z mrtvého domu