Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




REVIZOR

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16,64 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

REVIZOR Nikolaj Vasiljevič Gogol Realismus, 2. polovina 19. století – založen na kritickém poznávání reality, kritika nedostatků společnosti, objektivnost, žádné přikrášlování, všední situace, člověk je vytvářen prostředím, ve kterém žije, analýza společnosti a člověka, charakter postav se vyvíjí, zachycujeprůměrného člověka, uplatněnatypizace (autor se snaží postihnout obecné rysy lidí v jediném hrdinovi), z vševědoucího vypravěče neosobní vypravěč, ∙Další autoři:Rusko –Anton Pavlovič Čechov:Dáma s psíčkem,Lev Nikolajevič Tolstoj –Anna Karenina;Francie –Honoré de Balzac –Lidská komedie,Gustav Flaubert –Paní Bovaryová,Guy de Maupassant –Miláček;Anglie –Charles Dickens –Oliver Twist;Dánsko –Hans Christian Andersen –Ošklivé káčátko;Amerika –Mark Twain –Dobrodružství Toma Sawyera;Česko –Antal Stašek:Blouznivci našich hor,Tereza Nováková:Maloměstský román,Karel Václav Rais:Kalibův zložin,Alois Jirásek –Temno, Psohlavic, F.L. Věk,bratři Mrštíkovi:Maryša Nikolaj Vasiljevič Gogol (1809 – 1852) – ruský prozaik a dramatik,na přechodu romantismu a realismu ∙ Po studiu na gymnáziu odjel do Petrohradu, kde se stal úředníkem ∙ od roku 1831 začal psát své osobité prózy ∙ spojením grotesknosti a ironičnosti s osudovou tragikou hrdinů povídek navázal Gogol na Puškina a ovlivnil Dostojevského ∙ získává místo na univerzitě, později opouští Rusko a žije v zahraničí, převážně v Itálii ∙ Poslední roky života tráví opět v Rusku, v Moskvě, kde umírá ∙Další díla:povídkyVečery na dědince nedaleko Dikaňky,Petrohradské povídky, Taras Bulba,románMrtvé duše,dramaŽenitba Rozbor ∙Literární druh: drama,literární žánr: satirická komedie ∙ odsuzuje společnost složenou z chladných, malicherných a všedních povah, ideálem je mravně dokonalá společnost ∙ náměť poskytl Puškin, který mu vyprávěl příběh o tom, jak byl jednou při jakési cestě považován za tajného vládního úředníka ∙Tematický plán: ∙Krátký obsah:Do malého provinčního městečka pronikne zpráva o tajném příjezdu revizora z Petrohradu. To zcela vyvede z rovnováhy místní úředníky i ostatní činitele, kteří mají špatné svědomí kvůli různým podvodům. Jsou neschopní a berou úplatky. Domnělým revizorem je petrohradský úředníček Ivan Alexandrovič Chlestakov, jenž se v městečku zastavuje na cestě ke svému otci. V hostinci, kde bydlí, nemá čím zaplatit, protože veškeré své peníze prohrál v kartách. Proto mu nevadí, že ho pokládají za revizora. Společně s vypočítavým sluhou Osipem dokonale využije situace. Všichni ho podlézavě obskakují, je všude zván, na jeho počest je pořádána večeře, jsou mu nabízeny peníze, hejtman mu dokonce chce dát ruku své dcery.Chlestakov odjíždí ve chvíli, kdy se začíná obávat prozrazení. Občané se dozvídají, že přijíždí skutečný revizor. Konečná scéna ukazuje jejich kamenné tváře. Celý děj se odehrává v rozmezí 24 hodin. ∙Hlavní téma: záměna Chlestakova za revizora, tehdejší ruská společnost ∙Motivy: nešvary společnosti, úplatkářství, podvody, korupce, záměna ∙Hlavní postavy: Ivan Alexandrovič Chlestakov - petrohradský mládenec, úředníček, podvodník, lhář, povaleč; jedná bez rozmyslu, využívá hlouposti a strachu úředníků; rád hraje kartyOsip - prohnaný, vypočítavý sluha; je chytřejší než jeho pánAnton Antonovič(policejní direktor) - nicotná (bezvýznamná) existence; malicherný (ulpívající na maličkostech), směšný, chová se důležitě a důstojně; ze strachu jedná bezhlavě jako zbavený vůle, bere úplatkyAnna Andrejevna - žena policejního direktora; s každým koketuje, zvědavá, marniváMarja Antonovna - dcera policejního direktora; Chlestakov ji požádá o ruku ∙Časoprostor: malé ruské městečko na počátku 30. let 19. století (první léta vlády cara Mikuláše I.) ∙Kompoziční plán: chronologický postup, bez gradace, 5 dějství, autor není vypravěčem, autor využívá motivu záměny, psychologie postav, dějová zápletka je anekdota (= vtip) ∙Expozice – Hrdinové příběhu získávají informaci o příjezdu revizora, začíná debata na téma, jak si má každý uklidit na svém písečku ∙Kolize – Zjištění, že revizor je již delší dobu ve městě, neklid, snaha získat si ho ∙Krize – Vyvrcholením hry je ve své podstatě zvrat děje na konci hry ∙Peripetie – Z dopisu, který údajný revizor poslal známému se hrdinové dovídají pravou identitu. Chvíli na to je jim ohlášen příchod skutečného revizora ∙Katastrofa – V závěru se již žádné dovysvětlení nevysvětluje. V posledním výstupu oznamuje četník příjezd úředníka na zvláštní rozkaz s Petěrburgu. Z pohledu postav by se mohlo jednat o konec tragický ∙Jazyk: dialogy, monology, přímá řeč, hovorová čeština (kejhák) ∙ slova stylově neutrální i zabarvená (husa, křupan, …) ∙ přirovnání („… zavřu tě, až budeš černý.“), metafory („… v žilách oheň, mráz.“), oslovení ∙ ruská jména, která vystihují charakter postav – Cholestikov = vysmívá se ∙Vlastní názor: Kniha se mi líbila komičností a zesměšňováním lidských charakterů, ale nijak zvláštně mě neokouzlila. Další z mnoha a mnoha knih, co kritizují společnost.

Témata, do kterých materiál patří