Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZE ŽIVOTA HMYZU - ČAPEK

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (88.8 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Ze života hmyzu

KAREL ČAPEK (1890 – 1938)
- český prozaik, dramatik, žurnalista a překladatel
- byl navrhován na Nobelovu cenu
- narodil se v rodině lékaře
- studoval filosofii v Praze, Brně a Paříži
- po získání doktorátu působil jako vychovatel v rodině Lažanských
- pracoval v redakci národních listů a později v Lidových novinách
- byl dramaturgem a režisérem ve Vinohradském divadle
- založil pražskou pobočku PEN a stal se jejím prvním předsedou
- vystupoval proti fašismu
- po mnichovské dohodě odmítl emigrovat do Anglie

LITERÁRNĚ – HISTORICKÝ KONTEXT
česká meziválečná próza – demokratický proud
- 30. léta 20. století
- autoři nazýváni pragmatisty (směr, jehož pravdou je skutečnost a zkušenost)
- autoři stojí na straně demokracie první republiky , obhajují lidství
- spjati s lidovými novinami
- založení Osvobozeného divadla s častým tématem politické satiry
- Bass, Poláček

- proudy doby – ruralismus (Čep, Knap, Křelina, Renč)
– imaginativní proud (Vančura, Konrád)
– sociální próza (Olbracht, Majerová, Nový)
– psychologicky laděná próza (Havlíček, Hostovský, Řezáč)

- Továrna na Absolutno – fejetonový román
– satira proti institucím, církvi, fanatismu, nacionalismu a násilí

Eduard Bass (1888 – 1946)
- Klapzubova jedenáctka – moderní pohádka
- Cirkus Humberto – román

OBECNÁ CHARAKTERISTIKA
- literární žánr – alegorická komedie
- literární druh – drama
- literární forma – próza
- literární směr – realismus
– Čapek nahlíží na realitu z více stran (pravda má více podob)
– pochybnosti a politických a filosofických systémech (odraz v dramatu)

JAZYK
- spisovný jazyk
- krásný a plynoucí jazyk, který podtrhuje myšlenky
- dialogy postavené tak, aby se dalo snadno číst mezi řádky
- šišlání slimáků dokresluje atmosféru
- jepičí zpěv má nádherný a básnický styl

KOMPOZICE
- předehra, 3 dějství a epilog
- krátké epizody pozorování hmyzu, které spojuje motiv poutníka a kukly, která se na konci promění v njepici
- vypravěč zde není, jedná se o drama

- rok vydání – 1922
- prostředí díla – ne blíže specifikovaný les/louka
- tematika – radost z utrpení druhého, snaha o ovládnutí druhých
- motiv – smrt, spánek, tulák
- inspirace autora – tehdejší společnost

- jméno díla – podle stereotypního života hmyzu
- adaptace – opera a divadelní hra

MYŠLENKY DÍLA
- poukázání a kritizování špatných vlastností tehdejší společnosti
- autoři nechtěli podat obraz skutečných lidských charakterů, ale spíše chtěli předvést některé lidské nvlastnosti
- kritický pohled na soudobou společnost, ve které vztahy určují sobecké zájmy
- kritika individualismu
- úmyslně vybrali negativní vlastnosti a zveličili je = satira

KRITIKA A VLIV DÍLA
- dílo bylo kritizováno za pesimismus
- vytýkání porušování zásad dramatu (blíží se k revui)

HLAVNÍ POSTAVY
- motýli – znudění, flirtují se všemi, lichotiví až podléhaví, povrchní, pokrytečtí, posmívají se
– ukatují lidskou poživačnost, která se nepřipouští vážné problémy
– v hovoru užívají klišé, přelétavost
– Iris, Felix, Viktor, Otakar, Clythia

- kukla – kritika individualismu
– když se kukla rodí, prohlašuje, že přináší něco velikého, ale než stačí cokoliv udělat, zemře

- mravenci – touha po moci, chtějí ovládnout svět, který pro ně představuje cesta mezi dvěma stébly n – malost lidstva oproti celému vesmíru, strojovitost
– mechaničnost neberou v potaz jedince

- slimáci – žijí si svým obyčejným životem, život ostatních neřeší
– šišlají, což působí komicky a zároveň člověku připadá, že jsou skuteční

Témata, do kterých materiál patří