10.Balada z hadrů
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ČESKÁ DIVADELNÍ TVORBA1.pol 20 století
A/ Kamenná divadla – Národní divadlo, Městské divadlo na Vinohradech (A. Dvořáka – jeviště, prostor pro orchestr) – dramatici: V. Dyk, J. Helbert, režiséři: J. Kvapil
B/ Avantgardní divadla – Osvobozené divadlo, divadlo F. E. Buriana,
-divák muže být oslavován, vtažen do hry, jeviště, hlediště
-rozdíl ve způsobu spolupráce s hledištěm
LYRICKÉ DRAMA – strohý děj, zaměřují se na sny a tužby, kterých chce dosáhnout hlavní hrdina
KOMORNÍ DRAMA – ústřední dvojice řeší problém (společenský)
AVANTGÁRDNÍ DIVADLA → Osvobozené divadlo ( 20- léta 20. století)
1927 vstup V+W+J , žánr→ divadelní revue
HRA – Vest pocket revue – studentské prostředí, směsice scének, písní, situační a slovní humor a další kabaretní prvky
Vliv dadaismu – snaha šokovat, spojovat zdánlivě nespojitelné, dělat si ze všeho srandu =klaunství, neměli žádný politický podtext
Návaznost na komedii dell´arte + americké grotesky – opět kombinace slovního a situačního humoru, v rámci slovního humoru různé analogie s historickými a literárními souvislostmi, spousta přesmyček, novotvarů, prvků a cizích jazyků = vše s mírou vkusu a inteligence
forbíny – vystupování před oponou
Hry – Golem, Fata morgana
2) 30. léta 20. století
Zásadní proměna – reagovali na politické a společenské události – hospodářská krize, nástup fašismu v Německu – satirické hry
V+W vystupovali jako dva tuláci, lidoví kumpáni, kteří procházejí současností, minulostí světa a komentují jeho nehumánnost, nešváry, omyly. To vše využito pro srovnání se současností
Hry – Osel a stín, Kat a blázen, Balada z hadrů, Rub a líc, Težká Barbora, Pěst na oko /1938/
Písně – Evropa volá, Svět naruby, David a Goliáš, Svět patří nám
3) D 34
Divadlo E. F. Buriana a jeho „D“ (1934 -1941)
Originální adaptace klasických her /Lakomec, Kupec benátský/ nebo dramatizace slavných textů /Švejk, E. Oněgin/
Symbióza všech dramatických složek
Hl. tvůrcem Emil František Burian
Roku 1939 zakázáno, zavřeno gestapem, po válce otevřeno jako D 46, po Burianově smrti přejmenováno na divadlo E. F. Buriana
Je důležitý nejen obsah, ale také talent herce (jak to umí zahrát) a také kulisy, nasvícení, hudba – atmosféra! Vzniká dramaturg, režisér → musí vše skloubit, aby vznikla požadovaná atmosféra