Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




11. Petr a Lucie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (301.26 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

PETR A LUCIE

  1. Literárně-historický kontext

  • 1920 – po 1. sv. v., reakce na nesmyslnosti války – nejčastěji užívané téma doby

  • Meziválečné obd., kritika války, VHK

LIT. SMĚR DOBY

  • NATURALISMUS, REALISMUS – přesný, objektivní, přirozenost, pudovost, spol. problémy, alkoholismus, nižší třídy (Charles Dickens, Emil Zola)

  • MODERNA – konec 19. stol., vymezení proti realismu, subjektivita, individualita, pocity, symbolika (symbolismus, impresionismus, dekadence)

  • MODERNISMUS – začátek 20. stol., experimentuje s jazykem a formou, převaha vnitřních dějů, experimentování s časem, prolínání pásem vypravěče a postav, důraz na subjekt v poezii, izolace jedince, realita x sen, psychoanalýza, filozofové (Friedrich Nietzsche), spíše próza (surrealismus, futurismus)

  • AVANTGARDA – začátek 20. stol. (1920-30), mladí umělci, nová tvorba, vymezení vůči tradici, politicky angažovaná (futurismus, surrealismus, expresionismus, dadaismus), příklon k poezii

  • ZTRACENÁ GENERACE – američtí autoři poznamenaní válkou, trauma, kritika spol. (Ernest Hemingway, Francis Scott Fitzgerald, teoreticky Remarque a Rolland)

  • Impresionismus: okamžité dojmy, nálady, hudebnost, lyrika

  • Expresionismus: vnitřní pocity, úzkost, chaos, kontrasty (Franz Kafka)

  • Dekadence: úpadek, pesimismus, tajemno, motivy smrti, osamělosti (Oscar Wilde)

  • Futurismus: technika, moderní svět (Filippo Tommaso Marinetti)

  • Symbolismus: mnoho významů, vyjádření abstraktních myšlenek (Otakar Březina)

  • Surrealismus: sny, podvědomí, nelogičnost, volné asociace (Salvador Dalí, Vítězslav Nezval)

  • Dadaismus: nelogičnost, absurdita, náhodnost, koláže, experimentální poezie (Tristan Tzara)

ROMAIN ROLLAND

  • Francouz, prozaik, dramatik, odpůrce fašismu, 1915 – Nobelova cena za literaturu (rozsáhlý román Jan Kryštof)

  • Studium v Římě, pedagog

  • Kniha Clerambault taky zachycuje válku (bez motivu lásky jako Petr a Lucie)

  • Životopisy slavných lidí (Beethoven)

  • Jan Kryštof – román-řeka (10 let práce), osudy hudebního skladatele, dobová Evropa, Francie

  • V obd. okupace nebyl, přes své názory, zatčen, protože patřil mezi významné osobnosti

  • Převážně realismus

DALŠÍ AUTOŘI OBDOBÍ

  • Ernest Hemingway – Stařec a moře

  • Franz Kafka – Proměna

  • John Steinbeck – O myších a lidech

PODOBDÁ TÉMATA

  • Erich Maria Remark – Na západní frontě klid

  • Jan Otčenášek – Romeo, Julie a tma (2. válka, láska v kontrastu)

INSPIRACE

  • Podobné zpracování: E. M. Remarque (válka), Jan Otčenášek – Romeo, Julie a tma (2. válka, láska v kontrastu)

  • Československý film (jediné zpracování) – Tibor Rakovský – velmi podobné zpracování

  1. Analýza uměleckého textu

  1. Část

  • Forma: próza

  • Druh: epika

  • Žánr: povídka

  • Téma a motivy díla: nemilosrdnost a zbytečnost války, strach, láska, smíření s osudem, kontrasty život x smrt, chudí x bohatí, láska x nenávist (válka)

  • Kompozice: chronologická, bez kapitol (pouze odděleno čarou)

  • Časoprostor: Paříž 1918 (30.1-29.3.)

Témata, do kterých materiál patří