16. Proměna
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PROMĚNA – FRANZ KAFKA
Literárně-historický kontext
První světová válka – 28. 7. 1914 (atentát na Františka Ferdinanda d’Este) – 11.11. 1918, státy Dohody (Francie, Rusko, VB, USA – 1917, Itálie - 1915) X Centrální mocnosti (Německo, R-U, Itálie – do 1915, Osmanská říše, Bulharsko)
Zákopová a opotřebovací válka, největší konflikt do té doby (Bitva u Verdunu, na Somě…), plyn, tanky a další inovace
28. 10. 1918 – vznik ČSR (TGM, Edvard Beneš, Alois Rašín…), Ústava prozatímní a 1920, válečné reparace - nacismus
Meziválečné obd., kritika války, VHK (O myších a lidech), reakce na nesmyslnosti války – nejčastěji užívané téma doby
Fašismus v Evropě (Mussolini) – autoritativní, silný stát, vojenská síla
LIT. SMĚR DOBY
PROLETÁŘSKÁ LITERATURA – boj proti kapitalismu, dělníci… (Jiří Walker – Těžká hodina)
POETISMUS – patřil k české avantgardě (snaha zapomenout na problémy, důraz na krásu a štěstí života) – Jaroslav Seifert, Vítězslav Nezval (Manon Lescaut – drama), Vladislav Vančura (Rozmarné léto)
SKUPINA DEVĚTSIL – avantgardní umělci, Brno, zabývání se vztahem ke komunismu
PRAGMATICKÁ GENERACE – nechtějí měnit svět revoluční cestou (Karel a Josef Čapkovi)
Nastupující nacismus a mnichovská dohoda – Jaroslav Seifert, Osvobozené divadlo Jiřího Voskovce a Jana Wericha
NATURALISMUS, REALISMUS – přesný, objektivní, přirozenost, pudovost, spol. problémy, alkoholismus, nižší třídy (Charles Dickens, Emil Zola)
MODERNA – konec 19. stol., vymezení proti realismu, subjektivita, individualita, pocity, symbolika (symbolismus, impresionismus, dekadence)
MODERNISMUS – začátek 20. stol., experimentuje s jazykem a formou, převaha vnitřních dějů, experimentování s časem, prolínání pásem vypravěče a postav, důraz na subjekt v poezii, izolace jedince, realita x sen, psychoanalýza, filozofové (Friedrich Nietzsche), spíše próza (surrealismus, futurismus)
AVANTGARDA – začátek 20. stol. (1920-30), mladí umělci, nová tvorba, vymezení vůči tradici, politicky angažovaná (futurismus, surrealismus, expresionismus, dadaismus), příklon k poezii
ZTRACENÁ GENERACE – američtí autoři poznamenaní válkou, trauma, kritika spol. (Ernest Hemingway, Francis Scott Fitzgerald, teoreticky Remarque a Rolland)
Impresionismus: okamžité dojmy, nálady, hudebnost, lyrika
Expresionismus: vnitřní pocity, úzkost, chaos, kontrasty (Franz Kafka)
Dekadence: úpadek, pesimismus, tajemno, motivy smrti, osamělosti (Oscar Wilde)
Futurismus: technika, moderní svět (Filippo Tommaso Marinetti)
Symbolismus: mnoho významů, vyjádření abstraktních myšlenek (Otakar Březina)
Surrealismus: sny, podvědomí, nelogičnost, volné asociace (Salvador Dalí, Vítězslav Nezval)
Dadaismus: nelogičnost, absurdita, náhodnost, koláže, experimentální poezie (Tristan Tzara)
EXISTENCIALISMUS: zobrazuje člověka jako osamělého jedince ve světě bez smyslu, zdůrazňuje svobodu, úzkost a zodpovědnost za vlastní volby