17. Spalovač mrtvol
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jan Otčenášek – Romeo, Julie a tma (protektorát, židé, totalita, udavači)
INSPIRACE
Vlastní židovský původ a atmosféra 30. a válečných let, Zločin a trest – Kopfrkingl páchá zlo pro „vyšší dobro“, Kafkova absurdita, film – dílo působí jako scénář (krátké kapitoly, rychlé střihy…)
Film Spalovač mrtvol (1969, Hrušínský) – psychologický horor
ROZBOR UMĚLECKÉHO TEXTU
Tzv. druhá vlna válečné prózy (1967), mezi lety 1958-68 – uvolnění literatury, na pozadí – historické události (autor předpokládá, že čtenář je zná), dodávají příběhu gradaci a nesou symboly zla a násilí
Forma: próza
Žánr: psychologická novela s prvky hororu (bez dějových odboček, výrazná pointa)
Druh: epika
Téma díla a ukázky: krematorium, manipulace, nacismus
Časoprostor: Praha, konec První rep. - Protektorát
Kompozice: chronologická
Vypravěč: er-forma, vševědoucí, fiktivní
Jazyk: striktně spisovný (působí až uměle – děsivě), germanismy, časté opakování stejných vět – „měl bych toho pro vás dělat víc“, zvláštní oslovení (nebeská, čarokrásná, něžná…)
Postavy:
-
Karel Kopfrkingl: hlavní a záporná postava, chladně klidný, psychopat, zmanipulovaný propagandou – udavač, vrah
-
Willi: podporovatel nacismu, zmanipuluje Karla
-
Lakmé: Karlova žena – submisivní, tichá
-
Mili a Zina: syn a dcera