19. Audience
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
AUDIENCE – VÁCLAV HAVEL
LITERÁRNĚ-HISTORICKÝ KONTEXT
28. září 1938 – Mnichovská dohoda, 16. března 39 – Protektorát Čechy a Morava
1945 – Košický vládní program (závislost na SSSR, zákaz pravicových stran)
Skupina 42 – básníci (Ivan Blatný, Jiří Kolář) – existencionalisté
1948 – Únorový převrat (demise 12 ministrů, podepsána Benešem na nátlak Gottwalda
Socialistický realismus, oslavná/agitační poezie
50. léta – čistky ve straně, opozici, církvi, zavádění cenzury, monstrprocesy (Milada Horáková, Rudolf Slánský…)
Smrt Stalina (1953) destalinizace, „socialismus s lidskou tváří,“ reformní komunisté
Alexander Dubček – nejvyšší tajemník KSČ, Ludvík Svoboda – prezident
Pražské jaro – rozkvět kultury, zrušení cenzury, vznik časopisů (Host do domu), demokratizace
Manifest 2 000 slov (Ludvík Vaculík) – kritika KSČ, inspirace Gándhím
Zvací dopis, 21. 8. 1969 – invaze vojsk Varšavské smlouvy, upálení Jana Palacha (16. 1.) a Jana Zajíce (25. 2.)
Normalizace, 1975 – konference v Helsinkách Charta 77 (Patočka, Havel, Hálek)
Absurdní drama (Havel – Audience), divadla malých forem (Semafor, Divadlo Járy Cimrmana), Karel kryl, bytová divadla (Pavel Kohout)
Oficiální lit. (navazuje na socialistický realismus) X neoficiální lit. = exil (Hlas Ameriky, Svobodná Evropa, Sixty-Eight Publishers, Index – politický, Arkýř – eseje v Mnichově, Poezie mimo domov – Kryl v Mnichově) samizdat (edice Expedice – Havel, Petlice – Ludvík Vaculík, Popelnice – Gruntorád)
Prvky postmodernismu spíše potlačeny (např. Morčata) – jeho rozvoj až po revoluci
Další divadla malých forem: Semafor (Jiří Suchý,), Na Zábradlí (Václav Havel)
17. 11. 1989 – Sametová revoluce
Absurdní drama: avantgardní divadelní směr, převážně od 50. let, nesmyslná skutečnost, pocity bezmoci a ztráta schopnosti dorozumívat se, dialog, ale beze smyslu, černý humor, neustálé opakování frází (Samuel Beckett)
Soc. realismus: po r. 68 navazuje, ale mohou vydávat i autoři, kteří režimu pouze neodporovali, nebo se veřejně distancovali od svých názorů z 60. let (Bohumil Hrabal)
Postmodernismus: spíše v zahraničí, odmítá jednu pravdu, význam, reakce na změny, globalizaci…
Existencialismus: člověk osamocený vhozen do světa, naprostá svoboda i zodpovědnost, podstata člověka
DALŠÍ AUTOŘI OBDOBÍ
Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak – Dobytí severního pólu Čechem Karlem Němcem
Milan Kundera – Žert
Jan Otčenášek – Romeo, Julie a tma
Ludvík Vaculík – Morčata
AUTORŮV ŽIVOT A DÍLO
-
Dramatik, esejista, disident, divadelní technik, práce v pivovaru, v 60. letech vystudoval dramaturgii
-
69 – obviněn z podvracení rep. a za své názory a dramata nesměl publikovat
-
Založil samizdatovou edici – Expedice, spoluzaložil Chartu 77 (hlavní mluvčí), spolupracoval s exilem
-
Sledován StB a opakovaně vězněn, petice Několik vět a Občanské fórum v r. 89, vedl revoluci, prezident
-
Experimentální tvorba – absurdní dramata – obraz doby, krize mezilidských vztahů a komunikace, degradace jazyka, opakování promluv i scén (postavy si nenaslouchají), později i situace disidentů (alter ego – Ferdinand Vaněk - Vernisáž)
-
Zahradní slavnost – rodiče nepoznávají syna, ten se změnil v byrokrata, ovládl prázdný jazyk a fráze
-
Moc bezmocných – esej o tom, jak lidé mohou přispívat ke spol. změně
-
Dopisy Olze – dopisy manželce z vězení