19. Divadlo Járy Cimrmana - Vyšetřování ztráty třídní knihy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Divadlo Járy Cimrmana: Vyšetřování ztráty třídní knihy
DIVADLO JÁRY CIMRMANA
Od 60. let 20. st. až dosud
Země původu: Česká republika
Osobnosti spjaté s divadlem:
Jára Cimrman – fiktivní postava, na motivy jeho údajného života a díla byla vytvořena podstatná
část repertoáru divadla Járy Cimrmana, hry napsané jeho jménem a „vědecké“ přednášky
Ladislav Smoljak – filmový i divadelní režisér, scénárista a herec. Vystudoval matematiku a fyziku.
Zdeněk Svěrák - vystudoval pedagogickou školu (obor český jazyk a literatura), byl učitelem na
základní škole, redaktorem Československého rozhlasu, člen KSČ, písničky a knihy pro děti
Další díla: Afrika, Švestka, Dobytí severního pólu
Charakter tvorby:
Autorské divadlo = specifická forma divadla, v němž autoři hrají své vlastní texty, a to buď sami jako „one man show", nebo s celým ansámblem
Mystifikace = úmyslné klamání, šíření nepravdivých zpráv, předstírání něčeho, rozšíření
nepravdivé zprávy k oklamání veřejnosti
„vědecké semináře“ před zahájením samotné hry -
LITERÁRNÍ EPOCHA: ČESKÁ POVÁLEČNÁ LITERATURA
Charakter doby: Po skončení 2. sv. války se řada autorů orientuje na zobrazení válečných hrůz a utrpení v okupované vlasti, často dokumentární formou na základě vlastních zážitků. Jiní se zaměřují na osudy Židů, na jejich pronásledování u nás i život těch, co stačili emigrovat
Další významná autorská divadla: Semafor, Divadlo Husa na provázku, Divadlo Na zábradlí
VYŠETŘOVÁNÍ ZTRÁTY TŘÍDNÍ KNIHY
Literární druh: drama, epika
Literární žánr: komedie, činohra
Prostředí: prostředí české školy, konkrétně 8. třídy (chlapecké); čas není přesně určen (přibližně v době Rakouska-Uherska)
Obsah (námět):
Úvodní seminář: život Járy Cimrmana
Hra: jednotlivé postavy (třídní učitel, ředitel školy, školní inspektor a zemský školní rada) se postupně snaží přesvědčit a donutit třídu 8.C, aby vrátila ukradenou třídní knihu (ta měla být ukradena před 7 lety); nejprve to zkoušejí běžnými pedagogickými metodami (po dobrém i po zlém); první do třídy přijde učitel → přesvědčuje třídu, aby třídnici vrátila, nejprve smířlivě, nakonec používá i výhrůžky (vyhrožuje například příchodem ředitele) → ředitel přichází jako druhý a přesvědčuje žáky, aby třídnici vrátili, než přijde inspektor (z jeho příchodu má on sám zjevný strach) → inspektor do třídy přichází jako třetí, ale více než třídní kniha ho zajímají 4 ukradené čepice, ztracené ve Vyškově → učitel i ředitel se předhánějí v tom, aby mu předvedli, jak intenzivně se po třídní knize pátrá, inspektora ale třídnice nezajímá → jako poslední do třídy vstupuje zemský školní rada, který během návštěvy nepromluví ani slovo → všichni tři podřízení se před radou snaží ztrátu zamaskovat → opakuje se stále stejný výslech třídy, rada si vybaluje svačinu, nabízí ostatním a nakonec se i samotní žáci smí pustit do svých svačin; třídní kniha se tedy ani po sedmi letech nenajde