Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




19. Divadlo Járy Cimrmana - Vyšetřování ztráty třídní knihy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.4 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Divadlo Járy Cimrmana: Vyšetřování ztráty třídní knihy

DIVADLO JÁRY CIMRMANA

  • Od 60. let 20. st. až dosud

  • Země původu: Česká republika

  • Osobnosti spjaté s divadlem:

Jára Cimrman – fiktivní postava, na motivy jeho údajného života a díla byla vytvořena podstatná

část repertoáru divadla Járy Cimrmana, hry napsané jeho jménem a „vědecké“ přednášky

Ladislav Smoljak – filmový i divadelní režisér, scénárista a herec. Vystudoval matematiku a fyziku.

Zdeněk Svěrák - vystudoval pedagogickou školu (obor český jazyk a literatura), byl učitelem na

základní škole, redaktorem Československého rozhlasu, člen KSČ, písničky a knihy pro děti

  • Další díla: Afrika, Švestka, Dobytí severního pólu

  • Charakter tvorby:

  • Autorské divadlo = specifická forma divadla, v němž autoři hrají své vlastní texty, a to buď sami jako „one man show", nebo s celým ansámblem

  • Mystifikace = úmyslné klamání, šíření nepravdivých zpráv, předstírání něčeho, rozšíření

  • nepravdivé zprávy k oklamání veřejnosti

  • „vědecké semináře“ před zahájením samotné hry -

LITERÁRNÍ EPOCHA: ČESKÁ POVÁLEČNÁ LITERATURA

  • Charakter doby: Po skončení 2. sv. války se řada autorů orientuje na zobrazení válečných hrůz a utrpení v okupované vlasti, často dokumentární formou na základě vlastních zážitků. Jiní se zaměřují na osudy Židů, na jejich pronásledování u nás i život těch, co stačili emigrovat

  • Další významná autorská divadla: Semafor, Divadlo Husa na provázku, Divadlo Na zábradlí

VYŠETŘOVÁNÍ ZTRÁTY TŘÍDNÍ KNIHY

  • Literární druh: drama, epika

  • Literární žánr: komedie, činohra

  • Prostředí: prostředí české školy, konkrétně 8. třídy (chlapecké); čas není přesně určen (přibližně v době Rakouska-Uherska)

  • Obsah (námět):

Úvodní seminář: život Járy Cimrmana

Hra: jednotlivé postavy (třídní učitel, ředitel školy, školní inspektor a zemský školní rada) se postupně snaží přesvědčit a donutit třídu 8.C, aby vrátila ukradenou třídní knihu (ta měla být ukradena před 7 lety); nejprve to zkoušejí běžnými pedagogickými metodami (po dobrém i po zlém); první do třídy přijde učitel → přesvědčuje třídu, aby třídnici vrátila, nejprve smířlivě, nakonec používá i výhrůžky (vyhrožuje například příchodem ředitele) → ředitel přichází jako druhý a přesvědčuje žáky, aby třídnici vrátili, než přijde inspektor (z jeho příchodu má on sám zjevný strach) → inspektor do třídy přichází jako třetí, ale více než třídní kniha ho zajímají 4 ukradené čepice, ztracené ve Vyškově → učitel i ředitel se předhánějí v tom, aby mu předvedli, jak intenzivně se po třídní knize pátrá, inspektora ale třídnice nezajímá → jako poslední do třídy vstupuje zemský školní rada, který během návštěvy nepromluví ani slovo → všichni tři podřízení se před radou snaží ztrátu zamaskovat → opakuje se stále stejný výslech třídy, rada si vybaluje svačinu, nabízí ostatním a nakonec se i samotní žáci smí pustit do svých svačin; třídní kniha se tedy ani po sedmi letech nenajde

Témata, do kterých materiál patří