19. Divadlo Járy Cimrmana - Vyšetřování ztráty třídní knihy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Postavy:
UČITEL – hodný, plachý a bojácný; střídá metody nátlaku na žáky (jednou je přátelský, jindy „naoko“ vyhrožuje, má strach z ředitele
ŘEDITEL - pracovitý a snaživý, po dobrém se snaží přemluvit žáky k vrácení třídní knihy; má strach z inspektora
INSPEKTOR - dobrácký; bojí se toho, co řekne zemský rada
ZEMSKÝ ŠKOLNÍ RADA - zamlklý člověk
TŘÍDA - ve hře ji představuje obecenstvo
Hlavní myšlenka:
jazykový a situační humor
podlézavost podřízených a neschopnost a nekompetence nadřízených
satirické poukázání na zkostnatělý a absurdní školní systém
Členění: hra se dělí na 2 části; 1. odborné referáty o životě, práci a činech Járy Cimrmana (mimo jiné o jeho pedagogickém systému; má 11 krátkých kapitol); 2. samotný děj hry (jen 1 dějství)
Kompozice: chronologická
Forma vypravování: ich forma
Použité literární prostředky:
Prvky absurdního dramatu =
Spisovná čeština, občas hovorové výrazy
Dvojsmysly nebo archaismy
Klíčové pojmy:
Autorské divadlo = specifická forma divadla, v němž autoři hrají své vlastní texty
Mystifikace = úmyslné klamání, šíření nepravdivých zpráv, předstírání něčeho
Jednoaktovka = dramatický žánr definovaný jako divadelní hra o jednom jednání
Absurdní drama = zobrazuje skutečnost jako nesmyslnou
Ukázka:
INSPEKTOR: Hudební skříň, kterou zde vidíte, vyrobili při práci v kůlně a na podzimku žáci školy v Maleticích. A co vaše třída?
ŘEDITEL: No, pane inspektore, nerad to říkám, ale musím si postěžovat.
INSPEKTOR: Velice často se setkávám s tím, že se práce v kůlně a na podzimku ve školách podceňuje.
ŘEDITEL: Učí se dobře, pane inspektore, to nemohu říct. Ale máme tady jednu takovou nepěknou, ošklivý případ.
INSPEKTOR: A přitom je to předmět stejně důležitý jako třeba psaní tvrdého nebo měkkého i.
ŘEDITEL: Nechci pomyslet, co vám pan inspektor řekne.
INSPEKTOR: Práce v kůlně a na podzimku se ve škole podceňuje a najednou – prsk! Začnou se ztrácet čepice.
ŘEDITEL: Také tu máme jeden takový ošklivý, a neváhám říci, pane inspektore, zlá, zlomyslná, nepěkná případ a věc.
INSPEKTOR: Ve Vyškově se v jedné jediné třídě během jednoho jediného týdne ztratily čtyři čepice.
ŘEDITEL: To sedlo, chlapci! Jedna nula pro pana inspektora!
INSPEKTOR: Tři vlněné pletené a jedna plátěná se štítkem.
ŘEDITEL: A jsme na lopatkách! Pane inspektore, hledáme ji už sedmý rok. A nikdo se nechce přiznat.