Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




19. Divadlo Járy Cimrmana - Vyšetřování ztráty třídní knihy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.4 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Postavy:

  • UČITEL – hodný, plachý a bojácný; střídá metody nátlaku na žáky (jednou je přátelský, jindy „naoko“ vyhrožuje, má strach z ředitele

  • ŘEDITEL - pracovitý a snaživý, po dobrém se snaží přemluvit žáky k vrácení třídní knihy; má strach z inspektora

  • INSPEKTOR - dobrácký; bojí se toho, co řekne zemský rada

  • ZEMSKÝ ŠKOLNÍ RADA - zamlklý člověk

  • TŘÍDA - ve hře ji představuje obecenstvo

  • Hlavní myšlenka:

  • jazykový a situační humor

  • podlézavost podřízených a neschopnost a nekompetence nadřízených

  • satirické poukázání na zkostnatělý a absurdní školní systém

  • Členění: hra se dělí na 2 části; 1. odborné referáty o životě, práci a činech Járy Cimrmana (mimo jiné o jeho pedagogickém systému; má 11 krátkých kapitol); 2. samotný děj hry (jen 1 dějství)

  • Kompozice: chronologická

  • Forma vypravování: ich forma

  • Použité literární prostředky:

  • Prvky absurdního dramatu =

  • Spisovná čeština, občas hovorové výrazy

  • Dvojsmysly nebo archaismy

Klíčové pojmy:

Autorské divadlo = specifická forma divadla, v němž autoři hrají své vlastní texty

Mystifikace = úmyslné klamání, šíření nepravdivých zpráv, předstírání něčeho

Jednoaktovka = dramatický žánr definovaný jako divadelní hra o jednom jednání

Absurdní drama = zobrazuje skutečnost jako nesmyslnou

Ukázka:

INSPEKTOR: Hudební skříň, kterou zde vidíte, vyrobili při práci v kůlně a na podzimku žáci školy v Maleticích. A co vaše třída?

ŘEDITEL: No, pane inspektore, nerad to říkám, ale musím si postěžovat.

INSPEKTOR: Velice často se setkávám s tím, že se práce v kůlně a na podzimku ve školách podceňuje.

ŘEDITEL: Učí se dobře, pane inspektore, to nemohu říct. Ale máme tady jednu takovou nepěknou, ošklivý případ.

INSPEKTOR: A přitom je to předmět stejně důležitý jako třeba psaní tvrdého nebo měkkého i.

ŘEDITEL: Nechci pomyslet, co vám pan inspektor řekne.

INSPEKTOR: Práce v kůlně a na podzimku se ve škole podceňuje a najednou – prsk! Začnou se ztrácet čepice.

ŘEDITEL: Také tu máme jeden takový ošklivý, a neváhám říci, pane inspektore, zlá, zlomyslná, nepěkná případ a věc.

INSPEKTOR: Ve Vyškově se v jedné jediné třídě během jednoho jediného týdne ztratily čtyři čepice.

ŘEDITEL: To sedlo, chlapci! Jedna nula pro pana inspektora!

INSPEKTOR: Tři vlněné pletené a jedna plátěná se štítkem.

ŘEDITEL: A jsme na lopatkách! Pane inspektore, hledáme ji už sedmý rok. A nikdo se nechce přiznat.

Témata, do kterých materiál patří