3. Romeo a Julie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
důležité postavení mají i ženy, které v rozporu s tehdejšími zvyklostmi bývají nezávislé a silné
-
na jeviště smějí pouze muži
Společensko historické pozadí tvorby: Vrcholné období anglického divadla spadá do tzv. alžbětinské doby, která nese svůj název po anglické královně Alžbětě I., období renesance. Je tak označováno období nejen za vlády této královny, ale i jejích nástupců Jakuba I. a Karla I. . V této době herci, kteří dosud byli pouze kočovní, získali na vážnosti a pod patronát je přijímali urození lidé, některé i sama královna Alžběta I.. Docházelo ke vzniku profesionálních divadelních společností, které od roku 1576, kdy v Londýně vzniklo první stálé divadlo The Theatre, měly vlastní stálou scénu (do té doby se hrálo v kostelech, později na ulicích, návsích a náměstích, po hospodách, v lepším případě pak v zámcích, šlechtických a měšťanských domech nebo v londýnských právnických kolejích). Rok nato získal Londýn druhé divadlo The Curtain, v němž účinkovali i herci Shakespearovy skupiny Služebníci lorda komořího, než roku 1598 nebo 1599 přesídlili na jeviště nového divadla The Globe. Atmosféra tehdejšího divadla se od současné dost lišila. Jedlo se, pilo a povídalo a kvůli absenci kulis záleželo jen na kvalitách díla a jeho autora a schopnostech herců zaujmout diváky, kteří svou nelibost vyjadřovali nejen pískáním, křikem a dupáním, ale nezřídka i „odstřelováním“ herců čímkoliv, co bylo zrovna po ruce. Navíc v okolí divadel panovala silná zábavní konkurence tzv. krvavých tragédií, které vznikly ze středověkých mirákulí (životy a činy světců) a které si libovaly v krvavých vraždách, mučeních, intrikách a mstách, oblíbených veřejných poprav, zápasů v medvědích arénách, prostituce, takže nebylo jednoduché získat na svou stranu lidové publikum.
Vliv díla: Příběh byl mnohokrát zfilmován, stal se námětem baletů, oper, symfonických básní i muzikálu West Side Story; Romeo, Julie a tma - Jan Otčenášek je tragická novela Jana Otčenáška, vydaná roku 1958, z prostředí okupace Československa za druhé světové války, konkrétně v období heydrichiády. Slovo tma v názvu má právě symbolizovat dusné prostředí stanného práva, války a heydrichiády. Příběh Pavla a židovky Ester, jejichž lásku rozdělí vojáci za druhé světové války. Ester je jako židovka zabita.
Autor: Významný angl. básník, dramatik a divadelní herec, klíčová postava evropského dramatu, anglický národní básník a člen Královské divadelní společnosti; nar. ve Stratfordu nad Avonou do poměrně bohaté rodiny; otec byl úspěšný rukavičkář a radní, matka dcerou velkostatkáře; gymnázium ve Stratfordu, brzy svatba s Anne Hathawayovou – 3 děti, poté odchod do Londýna; od r. 1591 se počítá 1. období jeho tvorby, kdy tvoří zejména komedie a historická dramata z anglické historie; divadelní kariéra – tvorba a herectví v divadle Globe; stal se jeho desetinovým spolumajitelem a finančně se zajistil; pokračoval v tvorbě, zbohatl a r. 1597 koupil druhý největší dům v rodném Stratfordu, r. 1601 začíná 2. období jeho tvorby, kdy do jeho děl vniká rozčarování a zklamání nad společností – začátek tvorby tragédií a sonetů; stal se velice známým; po r. 1606 přestával psát a natrvalo se vrátil do Stratfordu k manželce a dětem; kolem r. 1608 začíná 3. a poslední období jeho tvorby, charakteristické jeho odchodem do ústraní – smiřuje se se životem a jeho díla z této doby nesou prvky jak komedie, tak tragédie (tzv. romance); r. 1613 divadlo Globe vyhořelo; zemřel r. 1616; celkem za svého života napsal 39 divadelních her, 154 sonetů, 2 dlouhé epické básně aj.; do celosvětového povědomí se jeho díla dostala až díky německým a francouzským překladům z 18. století;