Administrativní styl
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Administrativní styl
Zaměřen na fakta a jejich sdělení
Ovlivňuje a řídí činnost adresáta
Ustálené fráze
Funkce
- řidicí (nařízení, zákony)
-odborné sdělení (zpráva, sdělení)
- správní (žádost, protokol)
Charakteristika
Neosobní podání, autor a adresát ustupují do pozadí, skrývají se za určitou organizací (úřadem, firmou)
Výstižnost, srozumitelnost, stručnost a jednoduchost
Dodržují se předpisy a pravidla (neměnné uspořádání, jednotná úprava)
Musí být psané, připravené a promyšlené
Připravenost
Stručnost a heslovitost
Přehlednost
Jazykové prostředky
Spisovný jazyk, neutrální a čitelný (bez citového zabarvení)
Odborné termíny a názvy
Ustupují plnovýznamová slovesa (bylo vyhověno, bude oznámeno)
Zkratková slova (spol., s. r. o., zák. – zákoník)
Ustálené obraty (dovolujeme si Vás upozornit, děkuji za kladné vyřízení žádosti)
Věty jsou obvykle krátké
Slohový postup
Cílem je informovat, někdy také popsat (motivační dopis, životopis,…)
Slohové útvary
Písemnosti formulářového typu
Formulář
Dotazník
Složenka
Podací lístek
Daňové přiznání
Písemnosti se souvislým textem
Úřední dopis
Žádost
Životopis
Vyhláška
Zápis
Posudek
Rozsudek
Plná moc
Oběžník
Úřední zpráva a oznámení
Inzerát
Protokol
Úřední dopis
Oficiální prostředek písemného styku a úřady (firmy, škola)
Obsahuje: záhlaví (adresa odesílatele, adresát, číslo jednací, místo a datum), vlastní text, závěr (rozloučení, jméno, podpis)
Žádost
Pisatel se obrací na instituci s požadavkem, prosbou nebo přáním (žádost o přijetí do zaměstnání…)
Stavba: vlevo nahoře adresát, pod to věc (to o co žádáme), vlastní text,
Životopis
Osobní údaje, vzdělání, praxe
Jak napsat životopis: stručný, přehledný, neměl by obsahovat chyby, musí být pravdivý
Průvodní dopis
Průvodní dopis
Musí být jasné: komu životopis posíláte, na jakou pozici se hlásíte, proč vás zajímá zrovna tato pozice, slušná žádost o osobní setkání
Plná moc
Jednostranné písemné potvrzení
Je tímto realizována zplnomocnění
Motivační dopis
Strukturuje se jako každý jiný formální dopis
Píše se potencionálnímu zaměstnavateli, snažíme se někoho motivovat, aby nám dal práci
Musí obsahovat:
Adresu příjemce a autora
Datum a město, kde jste dopis napsali
Oslovení (Vážený pane Nováku, Vážený pane docente, Vážená paní, Vážený pane,…)
Text dopisu (odpovídá se na otázky, které nám mohou být kladeny při pohovoru)
Proč právě vy se na tu pozici hodíte, jaké máte zkušenosti, čím můžete být pro firmu přínosem
Vyzdvihnout dobře vlastnosti
Ocenit společnost nebo zmínit že ji známe
Podpis
Znaky:
Výstižnost
Stručnost
Relevantnost
Přehlednost
Jazyk:
Reprezentativní, spisovné
Stručné a výstižné
Vyhýbat se komplikovaným souvětím, která budou složitá pro pochopení