Božská Komedie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
BOŽSKÁ KOMEDIE
1307 – 1321
DANTE ALIGHIERI
1265 – 1321
Italský básník
Umřel na malárii
Období renesance
Přispíval k vývoji jazykovědy
Považován za otce spisovné italštiny
Zapojoval se do politického života
Tvorba – Božská komedie (epos)
- Nový život (sborník básní)
- Hostina (traktát – nedokončeno)
- O monarchii (politický traktát)
Literární druh: epika
Literární žánr: duchovní epos
Časoprostor: velikonoce roku 1300, peklo, očistec, ráj, fiktivní, nespecifické
Téma: cesta za poznáním
Motiv: kritika lidí a jejich hříchů
Námět: biblické příběhy a historické události
Kompozice: chronologická, 3 oddíly (peklo, očistec, ráj) po 33. zpěvech akorát peklo má 34 (100 zpěvů)
Vypravěč: ich forma – vypráví Dante Alighieri
Hlavní postavy:
Poutník: ztotožňuje se s autorem. Touží po lásce a poznání. Často se bojí toho, co v pekle vidí, ale Vergilius mu dodává odvahu. Obdivuje svého průvodce. Beatrice pro něj znamenala životní i básnicky ideál, lásku a inspiraci.
Vergilius: je to starší, silnější a moudřejší verze Danteho samotného, sdílej stejné morální přesvědčení a jsou to oba básníci. Jeho postoj k Dantovi je otcovský. Vergilius je obyvatel Pekla, je to ztracená duše, i když ctnostný muž.
Beatrice: v historii se provdala za jiného muže a zemřela dříve, než bylo Dantovo dílo dopsáno. V knize je to "duch", který nad Dantem bdí. Reprezentuje všechny křesťanské ctnosti, je symbolem nadpozemské krásy a moudrosti. Dantova milenka
V díle vystupuje mnoho historických i mytologických postav, např. Hómér, Ovidius, Sokrates, Alexander Veliký, císař Rudolf, Mojžíš, Kain, Orfeus, Trojská Helena, Přemysl Otakar II, Váslav II, Jindřich IIX
Báseň má celkem 100 zpěvů, každá část má 33 zpěvů, akorát u Pekla je 1 zpěv úvodní. Dantovu tvorbu velice ovlivnila láska k Beatrice. Když však vznikalo toto vrcholné dílo, Beatrice již byla po smrti.
DĚJ:
Peklo
Poutník zabloudí v půli svého života v hustém lese a ani neví, jak se do něj dostal. Dojde na úpatí pahorku, kde nad vrcholem svítí slunce. Střetne se se třemi alegorickými šelmami (pardál=alegorie smyslnosti, lev=alegorie pýchy, vlčice=alegorie lakoty) v noci z Velkého pátku na Bílou sobotu. Odtud vede jeho pouť do pekla. Dante je provázen starověkým básníkem Vergiliem. V pekle se setkává s řadou svých známých, přátel i odpůrců. Také s vladaři, filozofy, teology a vede s nimi dialog. Peklo je postaveno podle závažnosti provinění a velikosti trestu a předpeklí. Do předpeklí patří nepokřtění, smyslní, obžerní, lakomci, kacíři a nevěrníci, násilníci, podvodníci a zrádci. Na dně pekla sídlí Lucifer. Dante popisuje muka odsouzenců k věčnému zavržení a „ze záhrobí“ posílá světu své výtky proti jeho zkaženosti.
Očistec
Odtud se básník dostává do očistce, který má podobu ostrova s horou. Prochází nejprve předočistcem a poté sedmi pásmy očistce. Ke konci v rajském lese ho Vergilius jako pohan a symbol pozemského rozumu musí opustit.