Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČD - Bylo nás pět

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16,8 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

BYLO NÁS PĚT BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJEAutor: Karel Poláček, narozen roku 1892 a zemřel asi roku 1944. Byl to prozaik, novinář a autor humoristické a satirické prózy. Narodil se v českožidovské rodině obchodníka. Pracoval jako úředník Československé vývozní a dovozní komise a od roku 1922 byl zaměstnán jako redaktor. V roce 1943 přišel do Terezína, pak do Osvětimi. Ze začátku psal drobné novinářské prózy- Mariáš a jiné živnosti, Čtrnáct dní na vojně, poté psal humoristické romány- Muži v ofsajdu, Hráči, Michelup a motocykl nebo knihu pro děti Edudand a Francimor.1. Vydání, rok vzniku díla: 1943, 1946Rok, místo a nakladatelství tohoto vydání: 1954, Praha, Český spisovatelPostavy: Antonín Bejval, Čeněk Jirsák, Josef Zilvar, Eduard Kemlink, Eva, Kristýna, pan Fajst, Vařekovi, Otakárek Soumar. Petr Bajza, hlavní postava a vypravěč příběhu. Je to mladý kluk, kterého přepadávají darebácké nápady, ale celkově se chová celkem slušně. Rád si čte a fantazíruje. CHARAKTERISTIKA DÍLA Tento humoristický román, který je rozsahem na pomezí novely a románu, vypráví o Petru Bajzovi a jeho dětství. Dozvídáme se zážitky s jeho partou kamarádu, například jak zachránil tonoucího u rybníka, jak bojovali proti Dražákům, Ješiňákům a Habrovákům, vybírání vosího hnízda nebo žebrání. Ke konci knihy se zde objevuje nejdelší epizoda, a to když Petr onemocní spálou a v horečkách se mu zdá o Indii. Hlavním motivem této knihy je dětská naivita a témata jsou zde hlavně společenská. Autor zde používá nevinný humor, za nímž je patrná utajená melancholie. Postavy nejsou popisovány realisticky, ale v takové karikaturní zkratce a charakteristiky postav zůstávají neměnné, hrdinové se nijak nevyvíjejí, což je důkaz dětskosti knihy. Román vlastně podává autentický obraz života mladého kluka, který si prožívá svůj dětský svět a čtenáře donutí ho prožívat s ním. Jsou zde znázorněny problémy tehdejší doby (světová hospodářská krize), které si ale Petr je neuvědomuje. Kniha je psána v ich- formě, formou vyprávěním. Kompozice je zde epizodická, v knize najdeme 41 krátkých kapitol, které jsou řazeny chronologicky, ale návaznost je volná. Ke konci je tu rámcová kompozice, kde jsou Petrovi sny (díky jeho nemoci) prokládány výjevy ze skutečného světa. Hlavní myšlenkou odvést pozornost od těžkých a smutných časů, vrátit do dětských let. Děj se odehrává na přelomu 19. a 20. Století v maloměstě. LITERÁRNĚ-HISTORICKÝ KONTEXT Kniha se řadí obdobím do meziválečné literatury. Je to částečně autobiografie- autor v knize vzpomíná na své dětství, pravděpodobně z Rychnova nad Kněžnou. Děj ale zasahuje do doby konce jeho života- Protektorátu. Karel Poláček byl zbaven svého místa v lidových novinách a poté deportován do koncentračního tábora. Bylo nás pět je jeho poslední kniha, kterou napsal před odchodem. Roku 1994 byl natočen šestidílná seriál od režiséra Karla Smyczeka, a byla zpracována rozhlasová adaptace F. Filipovského. Vliv díla byl ze začátku kritický, F.X.Šalda mu upíral uměleckou hloubku, poté J. Lopatka považoval Poláčka za našeho největšího prozaika. Tematizací maloměsta navázal J. Škvorecký . ANALÝZA ÚRYVKU Vybrala jsem si úryvek ze začátku knihy, kdy se Kristýna (služebná) a Petr spolu perou, protože Kristýna se mu směje, že musí po prázdninách do školy. Vybrala jsem ji proto, protože si myslím, že je zde patrný Petrův jazyk a humorné prvky autora. ,,Ona se smála a šla mýt nádobí a já měl vzteka, že bude škola, jelikož musím chodit obutý a vůbec. Tak jsem se šel podívat ke knihkupectví pana Bašty, protože tam před krámem stojí študenti a prodávají staré učebnice. Jeden tam křičel: „Latinská gramatika, pouze tři koruny,“ tak jsem taky křičel, abysem byl jako študent. Z ukázky je patrný humorný prvek autora- mluva hlavní postavy. Petr používá většinou spisovná slova (jelikož), ale zároveň některá slova zkomolí a používá i hovorovou češtinu (vzteka, abysem). Autor používá občas záměrně špatný slovosled. V celé knize jsou patrné časté dialogy, přímé a nepřímé řeči, germanismy s nářečními prvky, školské fráze a slang chlapecké party. HODNOCENÍ Kniha se mi velice líbila. Nejdříve jsem viděla seriál, který mne inspiroval k přečtení si knihy. I když nejsem v tak tíživé situaci jako tehdejší společnost, ráda se vžiji do dětských let hrdiny a zapomínám na svět okolo. Líbí se mi, jak autor tuto skutečnost podal- vžíváme se do naivní a nevinné role, ale ne nijak násilně a okatě. Tak oceňuji, že mám možnost nahlédnout do dění téhle doby z pohledu obyčejného dítěte. Myslím, že kniha je napsána velmi poutavě, zároveň naučně a měla by se řadit mezi nejlepší díla české literatury. ZDROJE Školní slovník českých spisovatelů- Pavel Dolejší, rok vydání 2004, 5. aktualizované vydání Obsahy a rozbory děl, nakladatelství výuka.cz www.wikipedia.cz/bylonaspet

Témata, do kterých materiál patří