ČESKÁ LITERATURA
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ČESKÁ LITERATURA
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ
období: reformy Marie Terezie a Josefa II.
- rok 1848
ohrození = boj o emancipaci (zrovnoprávnění) v rámci Českého národa v rámci habsburských monarchiích (rakouského císařství)
zpočátku se jednalo o: - záchranu Českého jazyka a kultury
později: - prosazování politických cílů
kulturní záležitosti se splnily
politické cíle se úplně splnit nepodařilo
reformy Marie Terezie: - reforma školství (1774)
- reforma daňová
- centralizovala státní správu (omezení pravomocí)
- sjednocení měny
- ekonomické reformy (mnoho)
- povinná školní docházka – od 6 do 12 let
- vyučovalo se v rodném jazyce
- vyšší stupně škol vyučovaly německy (někde latinsky)
- jazykové sjednocení
- lidé s vyšším vzděláním mluvili německy
reformy Josefa II. – zrušení nevolnictví (robota zůstala)
- poddanské dávky platit – zůstalo
- toleranční patent (církevní volnost)
- posílení ekonomického vývoje (ekonomické dopady)
dlouhodobé konflikty s Francií -> Napoleonské války (konec 1815)
po roce 1815 – proces ve 30. letech 18. století v Británii
↘ probíhala PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE – rostou města
- vytváří se centra
- potřeba více lidí s kvalifikací
- rozvíjí se trh
- na trhu se musí komunikovat -> číst a psát
3 FÁZE ČNO
FÁZE ČNO – 70. léta (1774) – 18. století – 1815 (1805)
FÁZE ČNO – 1815- 1830
FÁZE ČNO – 1830 – 1848
1. FÁZE ČNO – začíná jako negativní reakce na reformy M. T.
- vadilo to šlechtě (české)
- její cílem: obnovit český jazyk jako jazyk spisovný, kulturní, úřední
- česká šlechta platila práci vědcům
- umělecké styly: vliv – osvícenství (především)
- zaměření na rozum k literatuře
- skončilo s obdobím koncem Napoleonských válek
- měnila se společenská vrstva, stoupala průmyslová revoluce
- čeština se zařadila jako vyučovací jazyk ve školách
2. FÁZE ČNO – cíl – vybudovat českou kulturu
- ČJ jako vyučovací jazyk ve školách
- nejdůležitější společenská skupina – příslušníci vrstvy inteligence
s podporou české šlechty
- školství, zdravotnictví
- umělecký směr – preromantismus (sentimentalismus)
- citový vztah k národu – VLASTENECTVÍ (upřednostňovali)
- vymezovali pojem národ jinak – SLOVANSKÁ NÁRODNOST (za
za národ považovali všechny Slovany)
- očekávali záchranu od Ruska – nedošlo k tomu
rok 1830 – došlo k velkému povstání Polska proti Rusku
- rozdělili
- Poláci chtěli vlastní stát
- rozdílné názory mladší a starší generace
↘na jejich straně (Poláků)
- Polské povstání
3. FÁZE ČNO – emancipační vztahy se dostávají i do politiky
- vynikají politické koncepce
- nejznámější koncepce – AUSTROSLAVISMUS
- základ – vytvoření rakouského císařství na stát federativní
(rozděleno na různé státy)
- zakladatel František Palacký
- národnostní celky (řeší si sami svoje záležitosti)
- pouze společná zahraniční politika
- měšťanstvo a podnikatelé (už ne šlechta)
↘určující síla
- přichází romantismus (ne v plné síle, pouze prvky)
- vymezení národnostního celku, vlastenectví
- Češi = samostatný národ