Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČESKÁ LITERATURA

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (14.29 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

ČESKÁ LITERATURA
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ

období: reformy Marie Terezie a Josefa II.
- rok 1848

ohrození = boj o emancipaci (zrovnoprávnění) v rámci Českého národa v rámci habsburských monarchiích (rakouského císařství)

zpočátku se jednalo o: - záchranu Českého jazyka a kultury
později: - prosazování politických cílů

kulturní záležitosti se splnily
politické cíle se úplně splnit nepodařilo

reformy Marie Terezie: - reforma školství (1774)
- reforma daňová
- centralizovala státní správu (omezení pravomocí)
- sjednocení měny
- ekonomické reformy (mnoho)

- povinná školní docházka – od 6 do 12 let
- vyučovalo se v rodném jazyce
- vyšší stupně škol vyučovaly německy (někde latinsky)
- jazykové sjednocení
- lidé s vyšším vzděláním mluvili německy

reformy Josefa II. – zrušení nevolnictví (robota zůstala)
- poddanské dávky platit – zůstalo
- toleranční patent (církevní volnost)
- posílení ekonomického vývoje (ekonomické dopady)
dlouhodobé konflikty s Francií -> Napoleonské války (konec 1815)
po roce 1815 – proces ve 30. letech 18. století v Británii
↘ probíhala PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE

PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE – rostou města
- vytváří se centra
- potřeba více lidí s kvalifikací
- rozvíjí se trh
- na trhu se musí komunikovat -> číst a psát

3 FÁZE ČNO

  1. FÁZE ČNO – 70. léta (1774) – 18. století – 1815 (1805)

  2. FÁZE ČNO – 1815- 1830

  3. FÁZE ČNO – 1830 – 1848

1. FÁZE ČNO – začíná jako negativní reakce na reformy M. T.

- vadilo to šlechtě (české)
- její cílem: obnovit český jazyk jako jazyk spisovný, kulturní, úřední
- česká šlechta platila práci vědcům
- umělecké styly: vliv – osvícenství (především)
- zaměření na rozum k literatuře
- skončilo s obdobím koncem Napoleonských válek
- měnila se společenská vrstva, stoupala průmyslová revoluce
- čeština se zařadila jako vyučovací jazyk ve školách

2. FÁZE ČNO – cíl – vybudovat českou kulturu
- ČJ jako vyučovací jazyk ve školách
- nejdůležitější společenská skupina – příslušníci vrstvy inteligence
s podporou české šlechty
- školství, zdravotnictví
- umělecký směr – preromantismus (sentimentalismus)
- citový vztah k národu – VLASTENECTVÍ (upřednostňovali)
- vymezovali pojem národ jinak – SLOVANSKÁ NÁRODNOST (za
za národ považovali všechny Slovany)
- očekávali záchranu od Ruska – nedošlo k tomu

rok 1830 – došlo k velkému povstání Polska proti Rusku
- rozdělili
- Poláci chtěli vlastní stát
- rozdílné názory mladší a starší generace
↘na jejich straně (Poláků)
- Polské povstání

3. FÁZE ČNO – emancipační vztahy se dostávají i do politiky
- vynikají politické koncepce
- nejznámější koncepce – AUSTROSLAVISMUS
- základ – vytvoření rakouského císařství na stát federativní

(rozděleno na různé státy)
- zakladatel František Palacký
- národnostní celky (řeší si sami svoje záležitosti)
- pouze společná zahraniční politika
- měšťanstvo a podnikatelé (už ne šlechta)
↘určující síla
- přichází romantismus (ne v plné síle, pouze prvky)
- vymezení národnostního celku, vlastenectví
- Češi = samostatný národ

Témata, do kterých materiál patří