sloh
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
SLOH
POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU
- Ukazuje, jak probíhá činnost, při které se snažíme něco vyrobit, opravit, uvést do chodu.
Důležité:
- Pracovní postup musí být popsán tak, aby podle něj bylo možno celý proces zopakovat (např. vyrobit
danou věc).
- Popisujeme v první osobě množného čísla (např. „uvaříme“).
- Jazyk je maximálně přesný a výstižný.
- Užíváme odborné výrazy.
Osnova:
Úvod: vyjmenovat pomůcky (nářadí, nástroje, materiál, suroviny) a upřesnit čas na výrobu
Stať: vlastní popis v časovém sledu od začátku do konce
Závěr: shrnutí, využití výrobku
POPIS
- Slohový útvar, ve kterém popisujeme osoby, zvířata, věci, různé činnosti a přírodní děje.
- Úkolem popisu je vystihnout jednotlivé části popisovaného objektu, jejich vlastnosti a vzájemné
vztahy.
Druhy popisu:
- statický
- dynamický
Popis:
- prostý
- odborný - popis pracovního postupu
- umělecký (subjektivně zabarvený) - líčení
Popis osoby – osnova:
Úvod: vztah k dané osobě (sourozenec, kamarád …) a několik stručných informací o něm (příjmení,
věk, bydliště atd.)
Stať: všímáme si vnějších znaků (obličej, tělo, řeč, chůze, oblečení…)
Závěr:proč jsem si danou osobu vybral/a a co se mi na ní líbí /nelíbí.
CHARAKTERISTIKA
- Většinou popisujeme duševní charakteristiku nějaké osoby (nepostihuje vzhled a umístění).
Osnova:
Úvod: seznámení s charakterizovanou osobou (jméno, zařazení, vztah k ní,zaměstnání,…), krátký
vnější popis
Stať: vnější projevy (vztah k lidem – jednání, vztah k přírodě, k prostředí, k práci, nadání, schopnosti,
vztah k sobě, zájmy), kladné a záporné povahové rysy
Závěr: v čem je mi vzorem, co kritizujeme, co doporučujeme
LÍČENÍ
- Citově zabarvený umělecký popis, většinou přírody nebo vlastních pocitů.
- Správné líčení zasahuje všechny smysly – čtenář si předmět nebo situaci vybavuje nejen zrakově, ale
i sluchově, hmatově a často i čichově.
Důležité:
- Popisujeme objekt, který máme rádi (příroda, oblíbené místo).
- Vyjadřujeme své pocity.
- Používáme personifikaci (Nebe pláče), metafory, zdrobněliny, přirovnání, hodnotící přídavná jména
Osnova:
Úvod: kde to je, co to je
Stať: jak to vypadá, co se tam děje, vztahy mezi ději, jejich příčiny a důsledky
Závěr: shrnutí
FUNKČNÍ STYL PUBLICISTICKÝ
Funkční styl publicistický
- S texty publicistického stylu se setkáváme v tisku, v televizi a v rozhlase.
- Funkcí tohoto stylu je především informovat (zpráva), informace získat (anketa) nebo získat adresáta
pro určité cíle (propagace).
- Adresátem textů je široká veřejnost.
- Používá se spisovná čeština.
- Publicistické texty musejí být působivé a aktuální.
- Nejpoužívanější je slohový postup informační.
Publicistické útvary dělíme na: