Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




sloh

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (654.89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

SLOH

POPIS PRACOVNÍHO POSTUPU

- Ukazuje, jak probíhá činnost, při které se snažíme něco vyrobit, opravit, uvést do chodu.

Důležité:

- Pracovní postup musí být popsán tak, aby podle něj bylo možno celý proces zopakovat (např. vyrobit
danou věc).

- Popisujeme v první osobě množného čísla (např. „uvaříme“).
- Jazyk je maximálně přesný a výstižný.
- Užíváme odborné výrazy.

Osnova:

Úvod: vyjmenovat pomůcky (nářadí, nástroje, materiál, suroviny) a upřesnit čas na výrobu

Stať: vlastní popis v časovém sledu od začátku do konce
Závěr: shrnutí, využití výrobku

POPIS

- Slohový útvar, ve kterém popisujeme osoby, zvířata, věci, různé činnosti a přírodní děje.
- Úkolem popisu je vystihnout jednotlivé části popisovaného objektu, jejich vlastnosti a vzájemné
vztahy.

Druhy popisu:

- statický
- dynamický

Popis:

- prostý
- odborný - popis pracovního postupu
- umělecký (subjektivně zabarvený) - líčení

Popis osoby – osnova:

Úvod: vztah k dané osobě (sourozenec, kamarád …) a několik stručných informací o něm (příjmení,
věk, bydliště atd.)

Stať: všímáme si vnějších znaků (obličej, tělo, řeč, chůze, oblečení…)

Závěr:proč jsem si danou osobu vybral/a a co se mi na ní líbí /nelíbí.

CHARAKTERISTIKA

- Většinou popisujeme duševní charakteristiku nějaké osoby (nepostihuje vzhled a umístění).

Osnova:

Úvod: seznámení s charakterizovanou osobou (jméno, zařazení, vztah k ní,zaměstnání,…), krátký
vnější popis

Stať: vnější projevy (vztah k lidem – jednání, vztah k přírodě, k prostředí, k práci, nadání, schopnosti,
vztah k sobě, zájmy), kladné a záporné povahové rysy

Závěr: v čem je mi vzorem, co kritizujeme, co doporučujeme

LÍČENÍ

- Citově zabarvený umělecký popis, většinou přírody nebo vlastních pocitů.
- Správné líčení zasahuje všechny smysly – čtenář si předmět nebo situaci vybavuje nejen zrakově, ale
i sluchově, hmatově a často i čichově.

Důležité:

- Popisujeme objekt, který máme rádi (příroda, oblíbené místo).
- Vyjadřujeme své pocity.
- Používáme personifikaci (Nebe pláče), metafory, zdrobněliny, přirovnání, hodnotící přídavná jména

Osnova:

Úvod: kde to je, co to je

Stať: jak to vypadá, co se tam děje, vztahy mezi ději, jejich příčiny a důsledky

Závěr: shrnutí

FUNKČNÍ STYL PUBLICISTICKÝ

Funkční styl publicistický

- S texty publicistického stylu se setkáváme v tisku, v televizi a v rozhlase.

- Funkcí tohoto stylu je především informovat (zpráva), informace získat (anketa) nebo získat adresáta
pro určité cíle (propagace).

- Adresátem textů je široká veřejnost.
- Používá se spisovná čeština.
- Publicistické texty musejí být působivé a aktuální.
- Nejpoužívanější je slohový postup informační.

Publicistické útvary dělíme na:

Témata, do kterých materiál patří