sloh
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ÚVAHA
- účelem je podat osobní názor na nějaké problémy , a to s použitím argumentů , případně také přivést
čtenáře k zamyšlení a položit si související otázky a na ně hledat nový
- text má subjektivní charakter a vychází z autorových zkušeností
- text je členěn do odstavců, v každém je řešeno jen jedno hlavní téma
- v závěru textu bývá shrnutí,může následovat pointa nebo řečnická otázka zdůrazňující hlavní
myšlenku textu
- používáme výrazy „domnívám se ,myslím si ,řekněme,představte si,podle mého názoru a řečnické
otázky“
Osnova
- úvod – čím se bude text zabývat a proč
- stať- zamyšlení nad problémem,rozvedením jednotlivých myšlenek,předkládání kladů a
záporů,argumentů a protiargumentů podporujících a vyvracujících tvrzení
- závěr – shrnutí problému vyjadřující váš názor
VYPRÁVĚNÍ
- příběh má děj psaný v logických souvislostech nebo časové posloupnosti
- nutnou součástí je zápletka
- používáme přímou řeč a myšlenky postav
- vyprávíme v minulém čase (pouze v napínavém okamžiku můžeme použít přítomný čas)
- slohový postup - vyprávěcí
Způsoby přímé řeči
- Maminka platí:,,Děti,pojďme domů!“
- ,,Děti ‘‘volala maminka ,,,Pojďte domů!“
- ,,Děti,pojďme domů,“volala maminka
Osnova
Úvod – uvedení do děje – seznámení s prostředím,postavami
stať – a)zápletka – začíná nějaký konflikty
b)vystupňování konfliktu – vyvrcholení
c)zvrat
závěr - rozuzlení
Můj první den ve škole
úvod – nedůvěra
stať – 1.)příchod
2.)školní řád a vyprávění pohádek
3.)příchod řezníkova syna
4.)útěk kluka a přerušení vyučování
závěr – dobré pocity ze školy
- slovotvorní činitelé – vlivy které působí na výběr a uspořádání jaz. Prostředků v konkrétním sdělení
- subjektivní – jsou spojené s autorem(věk , vzdělávání)
- objektivní – jsou nezávislé na autorovi sdělení (prostředí)
- slohový postup – představuje zásady ,jimiž se řídí způsob zpracování dat po stránce tématické a
jazykové
-informační – popisný – vyprávěcí
- výkladový – úvahový
- funkční styly – způsob ,jakým obsah sdělení zpracujeme s ohledem na funkci sdělení (výběr jaz.
Prostředků a jejich následné)
- administrativní -umělecký
- prostěsdělovací -odborný
- publicistický – řečnický
-slohový útvar – typ sdělení s charakteristickými rysy užívanými v ustálených komunikativních
situacích
- vypravování – popisný – úvaha
- dopis – charakteristika
FUNKČNÍ STYL PROSTĚSDĚLOVACÍ
- jeho účelem (funkcí) je běžné dorozumění , prostá komunikace
- patří sem běžné rozmluvy,neformální dopis,jednoduchý popis a vyprávění,email,oznámení,pozvánka
- v textech se nejčastěji slohový postup informační,vyprávěcí,popisný
- styl se především vyznačuje svou jednoduchostí
- používá se i nespisovná čeština