Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




sloh

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (654.89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

ÚVAHA

- účelem je podat osobní názor na nějaké problémy , a to s použitím argumentů , případně také přivést
čtenáře k zamyšlení a položit si související otázky a na ně hledat nový
- text má subjektivní charakter a vychází z autorových zkušeností
- text je členěn do odstavců, v každém je řešeno jen jedno hlavní téma
- v závěru textu bývá shrnutí,může následovat pointa nebo řečnická otázka zdůrazňující hlavní
myšlenku textu
- používáme výrazy „domnívám se ,myslím si ,řekněme,představte si,podle mého názoru a řečnické
otázky“

Osnova
- úvod – čím se bude text zabývat a proč
- stať- zamyšlení nad problémem,rozvedením jednotlivých myšlenek,předkládání kladů a
záporů,argumentů a protiargumentů podporujících a vyvracujících tvrzení
- závěr – shrnutí problému vyjadřující váš názor

VYPRÁVĚNÍ

- příběh má děj psaný v logických souvislostech nebo časové posloupnosti
- nutnou součástí je zápletka
- používáme přímou řeč a myšlenky postav
- vyprávíme v minulém čase (pouze v napínavém okamžiku můžeme použít přítomný čas)
- slohový postup - vyprávěcí

Způsoby přímé řeči
- Maminka platí:,,Děti,pojďme domů!“
- ,,Děti ‘‘volala maminka ,,,Pojďte domů!“
- ,,Děti,pojďme domů,“volala maminka

Osnova

Úvod – uvedení do děje – seznámení s prostředím,postavami
stať – a)zápletka – začíná nějaký konflikty
b)vystupňování konfliktu – vyvrcholení

c)zvrat
závěr - rozuzlení

Můj první den ve škole
úvod – nedůvěra
stať – 1.)příchod
2.)školní řád a vyprávění pohádek
3.)příchod řezníkova syna
4.)útěk kluka a přerušení vyučování
závěr – dobré pocity ze školy

- slovotvorní činitelé – vlivy které působí na výběr a uspořádání jaz. Prostředků v konkrétním sdělení
- subjektivní – jsou spojené s autorem(věk , vzdělávání)
- objektivní – jsou nezávislé na autorovi sdělení (prostředí)

- slohový postup – představuje zásady ,jimiž se řídí způsob zpracování dat po stránce tématické a
jazykové

-informační – popisný – vyprávěcí
- výkladový – úvahový

- funkční styly – způsob ,jakým obsah sdělení zpracujeme s ohledem na funkci sdělení (výběr jaz.
Prostředků a jejich následné)
- administrativní -umělecký
- prostěsdělovací -odborný
- publicistický – řečnický

-slohový útvar – typ sdělení s charakteristickými rysy užívanými v ustálených komunikativních
situacích

- vypravování – popisný – úvaha
- dopis – charakteristika

FUNKČNÍ STYL PROSTĚSDĚLOVACÍ

- jeho účelem (funkcí) je běžné dorozumění , prostá komunikace
- patří sem běžné rozmluvy,neformální dopis,jednoduchý popis a vyprávění,email,oznámení,pozvánka
- v textech se nejčastěji slohový postup informační,vyprávěcí,popisný
- styl se především vyznačuje svou jednoduchostí
- používá se i nespisovná čeština

Témata, do kterých materiál patří