Česká poezie po r. 1945 jako zrcadlo společenských změn
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Underground:
underground obecně byl teoreticky formulován a označen za hnutí v 60. letech 20. století na západě, odkud se rozšířil dál, největším fenoménem se stal v USA (beatníci, rocková, beatová hudba) a v ČSR
hnutí v rámci čes. nezávislé kultury od konce 40. let do konce 80. let 20. stol., vznikl jako opozice vůči oficiálně prosazované kultuře socialistického Československa; chce být na ní nezávislý a pokouší se vytvořit autonomní kulturu a část. i společenskou komunitu
počátky spadají do konce 40. let – vznikla edice Půlnoc – edice vznikla dříve než samotný název underground
v 70. letech rozmach (díky potlačování rockových skupin, undergroundoví autoři si udržovali nezávislost na oficiální kultuře a politice)
undergroundová poezie má heslo „jsem proti“, prvky dekadence, sebedestrukce, sarkasmus, vulgarita
Zpráva o III. Hudebním obrození (1977) – text Jirouse (zvaný Magor), o vývoji rockové hudby u nás a nevyhlášeným manifestem undergroundové kultury
odmítání oficiálních kanálů – zřeknutí se programu, autentičnost v životě, odklon od společenských norem, nemá potřebu měnit svět, poměry ve společnosti
snaha neupozorňovat na sebe a vyhnout se konfliktu s režimem (ale neskrývali se)
detabuizace témat a jazyka
Plastic People of the Universe – skupina z přelomu let 1968-9, stala se vzorem v normalizačním období
DG 307 – undergroundová skupina, Pavel Zajíček
underground byl znám mezi českým disentem (označení jednotlivců a skupin, které veřejně a otevřeně vyjadřují názory odlišné od oficiálních vládnoucí ideologie, termín původně z oblasti náboženské, v politickém kontextu užíván ve vztahu ke komunistickým systémům a dalším systémům totalitního zaměření; odmítají se podřídit autoritám)
Egon Bondy (1930–2007) – vlastním jménem Zbyněk Fišer
narodil se v Praze, absolvoval filozofii a psychologii na UK, stal se kandidátem věd
pracoval jako noční hlídač Národního muzea, později pracoval ve Státní knihovně
počátky tvorby spjaty se surrealismem
v 50. letech tzv. totální realismus – poezie, ve které jsou do absurdity dovedeny konvence oficiální poezie, potlačena metaforičnost, ironie, pohrdání frézismem (sbírky Totální realismus, Trapná poezie, Velká kniha)
motivy deprese, beznaděje, pocity ztráty smyslu lidské existence, problematika sebevraždy
Malá kniha, Naivita, Kádrový dotazník, Trhací kalendář, To jsou zbytečné verše
Útěcha z ontologie – filozofický spis
Ivan Martin Jirous (1944–2011)
vystupoval pod pseudonymem Magor
narodil se v Humpolci, studoval dějiny umění na UK
častokrát byl vězněn (celkem 8 let) – i ve Valdicích
nemohl publikovat oficiálně
psal samizdatové články, eseje, recenze o hudebním a literárním undergroundu
tvorba koncipovaná jako rozhovory s Bohem (vliv českého literárního baroka)
Magorovy labutí písně, Pravdivý příběh Plastic People