Demokratický proud české literatury
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Meziválečné divadlo
Po vzniku Československa zanikla německá divadla
Jejich scény zabrala Česká divadla (př. Stavovské divadlo se členskou k národnímu)
Národní divadlo, Vinohradské divadlo (podporovány státem)
Zřizována dramatická oddělení na hudebních konzervatořích -> vychovávána nová generace herců -> vznikají i menší divadla – Divadlo Vlasty Buriana (1925), Osvobozené divadlo(1926), D34 (1933)
Osvobozené divadlo
Inspirace v avantgardním divadlem (Futurismus, dadaismus, poetismus,…)
Osobnosti: Jiří Voskovec, Jan Werich
Vest pocket revue
Forbíny = Předscény
Improvizované dialogy před oponou
Často narážky na aktuální politickou situaci
Spolupráce s Jaroslavem Ježkem (hudební složka)
1938 – divadlu odebraná koncese -> tvůrci emigroval
D 34
(Déčka)
Zakladatel: Emil František Burian
Spisovatel, skladatel, dramatik, výtvarník, hudebník
Kombinoval divadelní výstupy a filmovou projekci -> voiceband = sborová rytmická recitace s hudebními prvky
Scénické realizace – Máj, Krysař, Madonna Lescaut
Adaptace del klasiku – Klicpera, Shakespeare
Montáže z lidové poezie
1941 – divadlo zavřeno gestapem
Protifašistická divadelní fronta
Sbližují se klasická a avantgardní divadla -> ohrožení fašismem (ohrozeni demokracie)
Osvobozené divadlo
Hry: Ceasar, Osel a stín, Kat a blázen
Hlavně hry Karla Čapka – Bílá nemoc a Matka