George Orwell - Farma zvířat
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
George Orwell – Farma zvířat
Společensko-historické pozadí
Literatura po 2. sv. v.
Dílo vzniklo během druhé světové války a bylo vydáno roku 1945
radost z konce války, z osvobození od fašismu, vycházejí díla reagující na tyto skutečnosti
podrobování území Sovětským svazem, utužování Stalinistického kultu
šíření komunismu
Mnozí spisovatelé měli možnost reagovat na totalitní režimy a technický pokrok skrze svá utopická (ideální svět) či antiutopická díla
Je ovlivněna stalinismem
V Česku se v roce 1945 ujali moci socialisti, takže byla kniha ihned zakázána, začala se vydávat až později.
Cenzura
Světová literatura v 1.polovině 20.století
Situace v Evropě byla nejistá, docházelo k rivalitě mezi Německem a Francií, proto vznikl TROJSPOLEK (Německo + Rakousko + Itálie)
TROJDOHODA (Rusko + Francie + Británie)
Rozvoj psychoanalýzy – Zikmund Freud
Albert Einstein – teorie relativity
Rozšíření volebního práva
Vznik nových kolonií
Vznik nových literárních směrů: civilismus, expresionismus, kubismus, futurismus, kubofutorismus, dadaismus, surrealismus
1. sv. v – N. poraženo, světová hospodářská krize
Vzestup Hitlerovi strany NSDP
2. sv. v.
Expresionismus
vznikl jako protiklad naturalismu a impresionismu
odmítl umění zobrazující skutečnost i umění snažící zprostředkovat skutečnost pomocí dojmů
hlavním cílem je vyjádřit vlastní prožitky a vlastní pocity bez ohledu na jakékoli konvence
pro zvýšení efektu prožitku často dochází k deformaci reality
snaha o reakci na civilizační krizi po 1. světové válce – pocity úpadku, marnosti, zkaženosti a beznaděje
představitelé např. Franz Kafka, T. Williams, z našich autorů bratři Čapkovi, Vladislav Vančura
Kubismus
avantgardní umělecké hnutí
rozklad skutečnosti na jednotlivé prvky (geometrické útvary, skládání podle fantazie do obrazů, nová perspektiva, odmítá perspektivu jediného pohledu)
pro kubistické básně není rozhodující význam ani melodičnost, ale obraz, proto jsou básně kubistů netradiční z hlediska svého tvaru (obrazce z písmen, které byly ve vztahu k dané básni)
důraz na dynamiku a fantasii
oblíbeným básnickým prostředkem tzv. volná asociace představ
představitelé Apollinaire, Cocteau
Futurismus
obraz světa v pohybu, revolta proti měšťáctví, odmítání normy, konvencí, hodnot soudobé společnosti a dosavadního umění
oslava budoucího a moderního života
obdiv techniky a městské civilizace
literární avantgarda, osvobození slova od gramatických pravidel, bez interpunkce, zvukomalba, volný verš
užití kakofonie a onomatopoie pro vyjádření zvuků, rachotu
užití typografů, vystřihování celých slov ledabyle umístěných na papír
výrazná zkratkovitost, proměnlivost rytmu, prolínání rovin, disharmonie, odmítání psychologismu a reflexivní lyriky
představitelé Majakovskij, Chlebnikov, z našich autorů S. K. Neumann