Jan Kollár
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
JAN KOLLÁR 1793 – 1852
-
v Mošovcích na středním Slovensku
-
studium na gymnáziu s obtížemi, protože pro odpor otce se musel na studiích živit sám
-
vyšší filosofická a teologická studia na něm.fakultě v Jeně, studoval evangelické bohosloví,
vedle toho se zabýval jazykem a dějinami slovanských národů
-
obavy o osud Slovanů – Jena kdysi na slovanském území
-
pro život a básnickou tvorbu bylo rozhodující seznámení s dcerou protestantského faráře
Wilhelminou Schmidtovou ( její matka bránila,aby se za něho provdala, teprve po šestnácti
letech se ji mohl vzít, do smrti se nenaučila česky )
-
po ukončení studií se přes Prahu vrátil na Slovensko, po vysvěcení na kněze se stal kazatelem
v Pešti, téměř celý život
-
na konci života se stal profesorem archeologie na universitě ve Vídni
básn.sb.Básně Jana Kollára
-
syntéza milostné touhy a vlasteneckého citu
-
Mína opěvována jako symbol krásy
dílo Slávy dcera
-
vychází z předchozí sbírky, doplněna o další znělky
-
vydána poprvé r.1824, obsahovala 150 básní
-
během dalších vydání rozmnožil počet znělek na 645
-
v konečné podobě obsahuje: Předzpěv, pět zpěvů Sála,Labe,Dunaj,Acheron(slovanské peklo)
a Léthé (slovanské nebe)
-
dále přidal komentář: Výklad čili Přímětky a vysvětlivky
-
Předzpěv
-
asi nejemotivnější část, která zapůsobila na pozdější básníky
-
označujeme jako patetickou elegii
-
učebnice str.16 – rozbor textu
-
dějová osnova:
-
radě bohů si stěžuje bohyně Sláva, alegorie Slovanstva, že Slované museli ve své historii
strpět různé křivdy
-
na podnět bohyně Lady stvoří Mílek (bůh lásky) dívku nevídané krásy, která je pojmenovaná
jako Slávy dcera, je ztotožněna s Mínou, ta má Slovanům odčinit dávná příkoří
-
poté básník s Mínou putuje slovanskými dějinami i zeměmi ( alegorie )
-
Sála – jeho pobyt v Sasku
-
Labe – spojeno s jeho pobytem v Čechách
-
Dunaj – spjatý s touhou po vzdálené milence, spojen s jeho rodným Slovenskem
-
Léthé – v něm umístil zasloužilé Slovany
-
Acheron – v něm se ocitli nepřátelé Slovanů, národní odrodilci
-
zdůrazňováno vlastenectví, aktivní
-
významné znělky milostné, příznačné spojení citu milostného s citem vlasteneckým, zprvu
dělí své srdce mezi Mínu a vlast, pozdějí ale city splývají
-
V kterých dílech se setkáme s motivem putování?