Lakomec - Moliere
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PÁTÉ DĚJSTVÍ – Harpagon povolá policejního komisaře, aby krádež prošetřil, a žádá, aby byli vyslechnuti všichni Pařížané. Prvním vyslýchaným je kuchař Jakub, který se chce pomstít Valérovi za to, že předtím podporoval Harpagonovu spořivost. Řekne proto, že truhličku s penězi u Valéra viděl. Harpagon chce od Valéra vysvětlení a ten špatně chápe situaci: myslí si, že byl odhalen jeho vztah k Elišce, a přiznává se k němu. Mezitím se ale objeví Anselm, který se měl s Eliškou oženit, a pozná, že Valér a Mariana jsou jeho děti, o kterých byl přesvědčen, že dávno zahynuli při ztroskotání lodi. Nakonec se všichni dohodnou: Kleant dostane Marianu a vrátí otci jeho peníze, Valér se ožení s Eliškou a pan Anselm všechny výlohy zaplatí. Harpagon je spokojený a zůstává sám se svými penězi.
Molière
Vlastním jménem Jean-Baptiste Poquelin
15.1.1622 - 17.2.1673
Francouzský herec, spisovatel a dramatik z období francouzského klasicismu (tzv. Velkého století, během vlády krále Ludvíka XIV.)
Dostalo se mu skvělého vzdělání a byl předurčen k postavení u dvora
Studoval v Paříži práva, připravoval se na kariéru notáře
Spolu s dalšími 9 lidmi založil divadlo Thèatre, v Paříži příliš neuspěli, a tak se vydali na turné
V jeho hrách se promítala soudobá mravní problematika, od postavení žen ve společnosti i v rodině, lakoty a náboženského pokrytectví
Nejznámější divadelní díla – Lakomec, Tartuffe, Misantrop, Zdravý nemocný
Zemřel na TBC
Literárně-historické období
Klasicismus
Umělecký směr, který vznikl v Evropě (17. a 18. století) za vlády francouzského krále Ludvíka XIV.
Vzniká jako reakce na baroko
Znaky
Vzorem je antické umění (tvůrčí kázeň, umělecká krása, dokonalost, harmonie)
Jednotné principy a pevný řád, závazné normy společenské mravnosti
Rozumová kázeň, krása je v přírodě a v pravdě
V období klasicismu se nejvíce rozšiřuje tvorba dramatické tvorby, poezie zaostává
Literární tvorba se dělí na dva směry
Vysoká – eposy, ódy, hymny, tragédie, zpracovávaly vznešená- témata, líčily urozené hrdiny, náměty většinou z antiky
Nízká – komedie, bajka, satira, zobrazovaly život měšťanstva, většinou pojaty směšně