Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literatura

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.24 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

B) exilová literatura

JAN ÁMOS KOMENSKÝ

(1592 - 1670)

- Bývá nazýván učitelem Národů
- Spisovatel,filozof,pedagog,reformátor školství, teolog(biskup jednoty bratrské)

- Po Bílé hoře se ukrývá u přátel,ale nakonec musel odejít do exilu(Polsko,Anglie , Švédsko ,
Nizozemsko - pochován v Naardenu)

1)pedagogické a jazykové práce

- Velká didaktika - Obsahuje zásady moderního vyučování a výchovy
- Vzdělávání rozděluje do 4 stupňů po 6 letech (výchova předškolní , škola obecná
, škola latinská - gymnázium , univerzita)

- Brána jazyků otevřená - učebnice latiny
- Učebnice latiny
- Informatorium školy mateřské - práce určená matkám a chůvám ,Rady jak vychovávat děti v
předškolním věku

- Svět v obrazech (orbis pictus)
- Vícejazyčný obrázkový slovník - Práce v té době fungovala jako encyklopedie protože v ní lidé mohli
poznávat věci které neznali

B) Filozofické práce

- Kšaft umírající matky jednoty bratrské - Spis vznikl těsně po uzavření Vestfalského míru (1648)
kterým nebyla povolena náboženská svoboda a proto se nemohli exulanti vrátit do vlasti
- Labyrint světa a ráj srdce - Vrcholné barokní dílo s prvky alegorie , Cílem spisu je ukázat zkaženost
světa a přivést poutníka k poznání sebe sama a boha .Text se skládá ze dvou částí.

DĚJ
Hlavní postava j poutník (sám vypravěč a autor zároveň) který přichází do města které představuje
svět a je znázorněno jako labyrint Provází ho všezvěd všudybud (symbolizuje lidskou touhu po
poznání) a mámení (vnucuje lidem zkreslenou představu o tom co vidí kolem sebe) Průvodci
poutníkovi nasazují brýle mámení které mají vylepšit realitu .Poutník je má sice nasazené ale nakřivo
a proto vidí pravou podstatu věcí .Nasazují uzdu všetečnosti aby ho mohli vodit podle své
libosti Poutník je ze světa zklamaný Nechce se nikam zařadit a proto se v závěru uzavírá do
("komůrky vlastního srdce , vrací se k víře a bohu,,)

C) vševědné(pansofické) práce

- Chtěl shrnout dosavadní vědění ( 7 dílný celek ) - nedokončeno

- Pracoval na velkém česko - latinském slovníku - téměř hotov - shořel při požáru v polském Lešně

Klasicismus

( konec 17. – 18. století)

Znaky:
- Vychází z antiky
- Klade důraz na řád (pravidla a normu)
- Cit je podřízen povinnosti a rozumu

Literární žánry:

a) vysoké – óda, epos, tragédie, sonet

b) nízké – komedie,

MOLIÉRE

(1622 – 1673)

- Francouzský autor komedií, zesměšňoval mravy a tehdejší společenské poměry ve Francii, zaměřil
se především na kritiku pokrytectví a prospěchářství bohatých měšťanů a snobství šlechty i
duchovních.

- Dostal se až ke královskému dvoru a byl dvorním dramatikem Ludvíka XIV.

díla

- Lakomec

- Tartuffe

- Don Juan

- Misantrop

- Zdravý nemocný

JEAN DE LA FONTAINE

(1621 – 1695)

- Francouzský autor 12 knih bajek (na příbězích ukazoval satirický obraz tehdejší francouzské
společnosti).

Témata, do kterých materiál patří