Literatura
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
B) exilová literatura
JAN ÁMOS KOMENSKÝ
(1592 - 1670)
- Bývá nazýván učitelem Národů
- Spisovatel,filozof,pedagog,reformátor školství, teolog(biskup jednoty bratrské)
- Po Bílé hoře se ukrývá u přátel,ale nakonec musel odejít do exilu(Polsko,Anglie , Švédsko ,
Nizozemsko - pochován v Naardenu)
1)pedagogické a jazykové práce
- Velká didaktika - Obsahuje zásady moderního vyučování a výchovy
- Vzdělávání rozděluje do 4 stupňů po 6 letech (výchova předškolní , škola obecná
, škola latinská - gymnázium , univerzita)
- Brána jazyků otevřená - učebnice latiny
- Učebnice latiny
- Informatorium školy mateřské - práce určená matkám a chůvám ,Rady jak vychovávat děti v
předškolním věku
- Svět v obrazech (orbis pictus)
- Vícejazyčný obrázkový slovník - Práce v té době fungovala jako encyklopedie protože v ní lidé mohli
poznávat věci které neznali
B) Filozofické práce
- Kšaft umírající matky jednoty bratrské - Spis vznikl těsně po uzavření Vestfalského míru (1648)
kterým nebyla povolena náboženská svoboda a proto se nemohli exulanti vrátit do vlasti
- Labyrint světa a ráj srdce - Vrcholné barokní dílo s prvky alegorie , Cílem spisu je ukázat zkaženost
světa a přivést poutníka k poznání sebe sama a boha .Text se skládá ze dvou částí.
DĚJ
Hlavní postava j poutník (sám vypravěč a autor zároveň) který přichází do města které představuje
svět a je znázorněno jako labyrint Provází ho všezvěd všudybud (symbolizuje lidskou touhu po
poznání) a mámení (vnucuje lidem zkreslenou představu o tom co vidí kolem sebe) Průvodci
poutníkovi nasazují brýle mámení které mají vylepšit realitu .Poutník je má sice nasazené ale nakřivo
a proto vidí pravou podstatu věcí .Nasazují uzdu všetečnosti aby ho mohli vodit podle své
libosti Poutník je ze světa zklamaný Nechce se nikam zařadit a proto se v závěru uzavírá do
("komůrky vlastního srdce , vrací se k víře a bohu,,)
C) vševědné(pansofické) práce
- Chtěl shrnout dosavadní vědění ( 7 dílný celek ) - nedokončeno
- Pracoval na velkém česko - latinském slovníku - téměř hotov - shořel při požáru v polském Lešně
Klasicismus
( konec 17. – 18. století)
Znaky:
- Vychází z antiky
- Klade důraz na řád (pravidla a normu)
- Cit je podřízen povinnosti a rozumu
Literární žánry:
a) vysoké – óda, epos, tragédie, sonet
b) nízké – komedie,
MOLIÉRE
(1622 – 1673)
- Francouzský autor komedií, zesměšňoval mravy a tehdejší společenské poměry ve Francii, zaměřil
se především na kritiku pokrytectví a prospěchářství bohatých měšťanů a snobství šlechty i
duchovních.
- Dostal se až ke královskému dvoru a byl dvorním dramatikem Ludvíka XIV.
díla
- Lakomec
- Tartuffe
- Don Juan
- Misantrop
- Zdravý nemocný
JEAN DE LA FONTAINE
(1621 – 1695)
- Francouzský autor 12 knih bajek (na příbězích ukazoval satirický obraz tehdejší francouzské
společnosti).