MALÝ PRINC- Antonie de Saint-Exupéry
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
MALÝ PRINC- ANTOINE DE SAINT-EXUPÉRY
OVĚŘOVANÉ VĚDOMOSTI A DOVEDNOSTI
ANALÝZA
UMĚLECKÉHO
TEXTU
I. ČÁST
● LITERÁRNÍ DRUH- epika, forma próza
● LITERÁRNÍ ŽÁNR- filozofická pohádka
● ZASAZENÍ VÝŇATKU DO KONTEXTU DÍLA
● TÉMA A MOTIV- střet dětského světa se světem dospělých, důležitost přátelství, pravé hodnoty
lidského světa, lidská hloupost, dětství
● ČASOPROSTOR- planeta Země (Saharská poušť), planeta B612, čas není přesně určen, příběh se
odehrává během osmi dnů
II. ČÁST
● VYPRAVĚČ- vypravěčem je pilot (sám Exupéry), ich-forma, při popisu Malého prince a jeho činů er-
forma
● KOMPOZIČNÍ VÝSTAVBA- dílo je členěno do 27 kapitol, chronologická i retrospekUvní (Malý princ
vypráví pilotovi, které planetky navšVvil a co na nich zažil) kompozice
● VYPRÁVĚCÍ ZPŮSOBY / TYPY PROMLUV- přímá i nepřímá řeč
● JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY- spisovný jazyk, zdrobněliny (človíčku), poučení, krátké věty i souvěV,
vyprávěcí i popisný postup, věty zvolací, citoslovce
● TROPY A FIGURY- kontrast, metonymie, metafora, personifikace
LITERÁRNĚHISTORICKÝ
KONTEXT
● KONTEXT AUTOROVY TVORBY-1900-1944; francouzský spisovatel, letec, filozof; ve vojenské služeb
působil jako pilot, při psaní se inspiroval vlastními zážitky a příhodami, psal prózu pro dospělé
TÉMA: skepse, zklamání, rozpad lidských a sociálních hodnot, útěk do kultury nebo přírody
● DALŠÍ DÍLA- ROMÁNY (Noční let, Kurýr na jih), POVÍDKY (Letec)
● LITERÁRNÍ / OBECNĚ KULTURNÍ KONTEXT- literatura 1. poloviny 20. stoleV (meziválečná literatura)
FRANCOUZSKÁ PRÓZA MEZI VÁLKAMI- vliv 1. světové války, přibývá prvků absurdity, negaUvní postoj ke
společnosU, poezie je více subjekUvní, autoři experimentují s jazykem, existencionální otázky
AUTOŘI LOST GENERATION/ZTRACENÉ GENERACE- skupina amerických básníků a prozaiků, kteří začali
tvořit ve 20. letech 20. stoleV, myšlení ovlivněno zážitky z 1. světové války a pocitem neschopnosU
zařadit se zpět do obyčejného života; pojem zavedla Gertruda Steinová
TÉMA: skepse, zklamání, rozpad lidských a sociálních hodnot, útěk do kultury nebo přírody
● DALŠÍ AUTOŘI- Romain Rolland (Petr a Lucie), Henri Barbusse (Oheň), Anatole France (Ostrov
tučňáků)
DĚJ:
Když bylo letci 6 let, zaujal ho obrázek v knize o pralese, která se jmenovala Příběhy ze života. Byl v ní obrázek
hroznýše, jak tráví svou kořist a u toho byl popisek, že hroznýši tráví svoji kořist vždy v celku. Tento popis ho
velmi fascinoval a rozhodl se nakreslit svoji první kresbu a to slona v hroznýši. Jenže dospělí si mysleli, že je to
klobouk. Tak letec nakreslil další obrázek a to slona v hroznýši, ale tentokrát zevnitř, aby to dospělí pochopili.
Bohužel mu na to řekli, aby přestal s kreslením otevřených a zavřených hroznýšů a věnoval se něčemu, podle
nich, smysluplnějšímu, jako je studium historie, zeměpisu, jazyků a spousty dalších věcí. Tak se v šesU letech
vzdal skvělé kariéry malíře, věnoval se studiu a pokaždé když našel někoho, kdo mu připadal alespoň trochu
bystrý, ukázal mu svoji kresbu, ale pokaždé se mu dostalo stejné odpovědi, že je to klobouk. Tak si řekl, že si
pořídí letadlo a bude cestovat.