Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




NEUMĚLECKÉ TEXTY - NÁVOD

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (300.86 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

________________________________________________________________________

STYL ODBORNÝ = nejčastější slohové útvary jsou:

Odborný popis – vznikl spojením slohového postupu popisného a výkladového. Většinou jsou v něm obsaženy informace pro odborníky (návody, přesné formulace definic)

Popis pracovního postupu – popis děje, důležitost úplnosti a správného chronologického pořadí.

Výklad – slohový postup výkladový, má za úkol nás poučit, je základem učebnic- odborných časopisů a publikací. Používáme metodu deduktivní (od obecné poučky se dostaneme k vysvětlení konkrétního jevu) nebo induktivní (z konkrétních jevů odvozujeme obecně platný závěr)

Úvaha – patří k velmi náročným útvarům, je stylu úvahového. Autor se zamýšlí na základě získaných poznatků nad tématem, rozebírá ho z více úhlů, aby došel k obecně platnému závěru. S výkladem má společnou práci s fakty, hledání vztahů mezi nimi, důsledky z nich plynoucí. V úvaze musí autor o faktech přemýšlet, hodnotit je a zaujmout stanovisko. Nesnaží se poučovat nebo vzdělávat, předkládá pouze svůj názor, který má vést k zamyšlení. Odráží se zde subjektivní postoje a názory autora. Východisko kompozice jsou vlastní zkušenosti a obecné poznatky, autor o nich přemýšlí, analyzuje je a vynáší obecně platné závěry. Nebezpečí předčasné generalizace.

Esej – je to druh úvahy na odborné téma (filosofické, společenské, kulturní). Spojuje v sobě odbornost a uměleckost, vyskytují se v ní citově zabarvená slova. Na rozdíl od výkladu zde neplatí přísná pravidla výstavby textu. Zpracování by mělo být živé s obrazným způsobem vyjadřování, lehký humorný (nebo kritický) tón

dalšími postupy jsou kritika, recenze,...

STYL PUBLICISTICKÝ = útvary stylu publicistického nejčastěji najdeme ve hromadných sdělovacích prostředcích, mohou být psané i mluvené.

Zpravodajství – nevelký rozsah, čistě informativní, bez citového zabarvení. Tendence k automatizaci.

Komentář – vyjadřuje názor autora k nějakému problému v minulosti nebo současnosti. Na rozdíl od zpravodajství se zde projevuje osobní styl novináře, který vyjadřuje často svůj nesouhlas. Působivé jazykové prostředky i s citovým zabarvením.

Reportáž – smíšený útvar kde se objevuje i umělecký a odborný styl. Má za úkol živě a zajímavě informovat (o zajímavých místech, událostech) Podmínkou je očité svědectví autora. Cílem je názorná představa prostředí nebo události v „přímém přenosu“.

Fejeton – útvar stylu publicistického a uměleckého. Spojuje se konkrétní událost s fantazií. Předkládá drobná aktuální témata všedního dne v novém světle. Zpracována je ironickým nebo humorným tónem. Cílem je kritikou jevu vyvolat reakci u čtenářů a věc napravit.

________________________________________________________________________

Témata, do kterých materiál patří