Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




NEUMĚLECKÉ TEXTY - NÁVOD

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (300.86 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Dělí se podle stupně odbornosti a podle adresáta:

  1. vědecký (teoretický) – výsledky vědeckého výzkumu, přesné poučení o daném jevu

  2. popularizační – zjednodušené podání pro laiky, vysvětlení termínů (konkrétní události)

  3. administrativní (prakticky odborný) – praktický, termíny, v úřední a obchodní oblasti

ADMINISTRATIVNÍ STYL
  • též nazýván jako úřední, jednací

  • původně patřil do odborného stylu, nyní je to 5. funkční styl vyčleněný z odborného

  • funkce hospodářsko–správní a řídící

  • především písemná forma

  • výrazy neutrální (slohově a citově nezabarvené) – bez emocionality a osobních prvků

  • ustálená forma (někdy i přísné normy); připravený, přesné vyjadřování, spisovná čeština

  • ustálené formulace ⇒ usnadňují a urychlují komunikaci; texty jsou jednoduché, rychle a snadno se zpracovávají

    • klišé – Za kladné vyřízení žádosti předem děkuji.

    • fráze – mládí má zelenou, položit život na oltář vlasti

    • předtištěné formuláře – heslovitě doplňujeme konkrétní údaje

  • přesnost, jednoznačnost, úplnost

  • pravdivost údajů

  • osoba autora i adresáta ustupuje do pozadí – zprostředkující činitel

Slohové administrativní útvary
  • úřední styk – žádost, úřední dopis, životopis, posudek

  • heslové – formulář, vysvědčení, poukázka

  • dokumentární – protokol, smlouva, potvrzení, usnesení

  • oznamovací – zpráva, objednávka, hlášení

PUBLICISTICKÝ STYL
  • styl hromadných sdělovacích prostředků (noviny, rozhlas, televize)

  • cíl:

    1. informovat o aktuálních věcech

    2. zapůsobit na adresáta + agitace (apel) – výzva, podnět k něčemu

    3. přesvědčit o něčem; donutit, udělat si vlastní názor

  • požadavky:

    1. všeobecná přístupnost a srozumitelnost

    2. pravdivost a přesvědčivost

    3. aktuálnost

    4. poutavost a zajímavost v obsahu i ve formě

Zpráva, oznámení, inzerát, komentář, novinový článek, recenze, nekrolog, úvodník, fejeton, interview…
UMĚLECKÝ STYL
  • funkce estetická ⇒ vyvolání citového prožitku

  • styl literární komunikace

  • působí na rozum, cit a fantazii čtenáře

  • subjektivnost autora

  • umělecká literatura = krásná, poezie, próza, drama (lyrika, epika, drama)

  • rozšiřování obzorů, poznání světa, pobavení – vžití se do osudů

  • předání faktů, dějů; charakterizační funkce – prostředí, osoby, doby

  • využití všech forem národního jazyka

  • velká pozornost se věnuje jazyku – poezie se liší od prózy (je umělečtější) – a zvukové stránce jazyka – rým, rytmus, metafory

Slohové umělecké útvary
  • poezie – epos, elegie, báseň

  • próza – novela, román, bajka, povídka

  • drama – komedie, činohra, tragédie

Témata, do kterých materiál patří