NEUMĚLECKÉ TEXTY - NÁVOD
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dělí se podle stupně odbornosti a podle adresáta:
-
vědecký (teoretický) – výsledky vědeckého výzkumu, přesné poučení o daném jevu
-
popularizační – zjednodušené podání pro laiky, vysvětlení termínů (konkrétní události)
-
administrativní (prakticky odborný) – praktický, termíny, v úřední a obchodní oblasti
ADMINISTRATIVNÍ STYL
-
též nazýván jako úřední, jednací
-
původně patřil do odborného stylu, nyní je to 5. funkční styl vyčleněný z odborného
-
funkce hospodářsko–správní a řídící
-
především písemná forma
-
výrazy neutrální (slohově a citově nezabarvené) – bez emocionality a osobních prvků
-
ustálená forma (někdy i přísné normy); připravený, přesné vyjadřování, spisovná čeština
-
ustálené formulace ⇒ usnadňují a urychlují komunikaci; texty jsou jednoduché, rychle a snadno se zpracovávají
-
klišé – Za kladné vyřízení žádosti předem děkuji.
-
fráze – mládí má zelenou, položit život na oltář vlasti
-
předtištěné formuláře – heslovitě doplňujeme konkrétní údaje
-
-
přesnost, jednoznačnost, úplnost
-
pravdivost údajů
-
osoba autora i adresáta ustupuje do pozadí – zprostředkující činitel
Slohové administrativní útvary
-
úřední styk – žádost, úřední dopis, životopis, posudek
-
heslové – formulář, vysvědčení, poukázka
-
dokumentární – protokol, smlouva, potvrzení, usnesení
-
oznamovací – zpráva, objednávka, hlášení
PUBLICISTICKÝ STYL
-
styl hromadných sdělovacích prostředků (noviny, rozhlas, televize)
-
cíl:
-
informovat o aktuálních věcech
-
zapůsobit na adresáta + agitace (apel) – výzva, podnět k něčemu
-
přesvědčit o něčem; donutit, udělat si vlastní názor
-
-
požadavky:
-
všeobecná přístupnost a srozumitelnost
-
pravdivost a přesvědčivost
-
aktuálnost
-
poutavost a zajímavost v obsahu i ve formě
-
Zpráva, oznámení, inzerát, komentář, novinový článek, recenze, nekrolog, úvodník, fejeton, interview…
UMĚLECKÝ STYL
-
funkce estetická ⇒ vyvolání citového prožitku
-
styl literární komunikace
-
působí na rozum, cit a fantazii čtenáře
-
subjektivnost autora
-
umělecká literatura = krásná, poezie, próza, drama (lyrika, epika, drama)
-
rozšiřování obzorů, poznání světa, pobavení – vžití se do osudů
-
předání faktů, dějů; charakterizační funkce – prostředí, osoby, doby
-
využití všech forem národního jazyka
-
velká pozornost se věnuje jazyku – poezie se liší od prózy (je umělečtější) – a zvukové stránce jazyka – rým, rytmus, metafory
Slohové umělecké útvary
-
poezie – epos, elegie, báseň
-
próza – novela, román, bajka, povídka
-
drama – komedie, činohra, tragédie