Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČESKÉ KINEMATOGRAFIE

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (130,5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Maturitní otázka číslo 30 FILM A LITERATURA, VÝZNAMNÉ OSOBNOSTI ČESKÉ KINEMATOGRAFIE „Smích a pláč“ „Výstavní párkař a lepič plakátů“ „Dostaveníčko ve mlýnici“ KAREL LAMAČ MARTIN (MAC) FRIČ VLADIMÍR SLAVÍNSKÝ SVATOPLUK INNEMANN HUGO HAAS OLDŘICH NOVÝ VLASTA BURIAN SAŠA RAŠILOV FERENC FUTURISTA ADINA MANDLOVÁ NATAŠA GOLLOVÁ HANA VÍTOVÁ VĚRA FERBASOVÁ MILOŠ FORMAN JIŘÍ MENZEL FRANTIŠEK VLÁČIL KAREL KACHYŇA VOJTĚCH JASNÝ JIŘÍ KREJČÍK OTAKAR VÁVRA VĚRA CHYTILOVÁ JAROMIL JIREŠ JURAJ HERZ JURAJ JAKUBISKO JAN SVĚRÁK JAN HŘEBEJK VLADIMÍR MICHÁLEK SAŠA GEDEON IRENA PAVLÁSKOVÁ F. A. BRABEC JAROSLAV BRABEC TOMÁŠ VOREL PETR ZELENKA FILIP RENĆ ZDEŇEK TYC DAVID ONDŘÍČEK BOHDAN SLÁMA ONDŘEJ TROJAN VLADIMÍR MORÁVEK VÁCLAV MARHOUL PETR VÁCLAV - první české filmy byly němé - němý film = film s absencí mluvené řeči, zato za doprovodu hudby (klavír, speciální varhany, malý orchestr), která měla dvojí funkci: prohlubovat vizuální zážitek, dokreslit ho přehlušit hluk promítacího stroje - mluvená řeč byla někdy nahrazena psanou řečí – mezititulky - ve světě se němý film zrodil r. 1895, kdy bratři Lumiérové ve Francii nechali patentovat svůj kinematograf - první české němé filmy jsou z roku 1898 a jsou celkem tři (všechny trvají několik vteřin): „Smích a pláč“ - tvář Josefa Švába – Malostranského v detailu, který mimicky předvádí smích a pláč „Výstavní párkař a lepič plakátů“ - rvačka mezi párkařem (Šváb) a lepičem kvůli ukápnutému lepidlu do párků, do níž se zapojí náhodní kolemjdoucí „Dostaveníčko ve mlýnici“ - záletník (Šváb) má před mlýnicí schůzku s mlynářkou, a dostane výprask od jejího manžela - němý film se postupně rozvíjel, kvalitativně (technicky) i kvantitativně (postupně dospěl k délce dnes běžného filmu) - ve 20. letech vznikla i řada hodnotných snímků, včetně adaptací děl české literatury, jako např.: Haškův Švejk Jiráskova Lucerna romány Karolíny Světlé povídky Boženy Němcové hry K.V.Raise - za počátek zvukového filmu se považuje rok 1927, kdy nastal větší rozvoj zvuku ve filmu, první film ozvučený v celé délce byl promítán roku 1928 (USA) - u nás se poprvé zvuk objevil ve film z roku 1930, kdy do původně němého filmu Tonka Šibenice (adaptace povídky E.E.Kische) byla přidána jedna mluvená scénka, film se bohužel v české verzi nedochoval, existuje jen francouzská, ale bývá uváděn jako první český zvukový film - první původní český zvukový film v celé délce je„C. a K. polní maršálek“ režiséra Karla Lamače s Vlastou Burianem (1930) ČESKÝ FILM 1930 – 45 - vzniká film zvukový, černobílý; hlavně komedie, dost adaptací literárních děl, občas i filmové drama (tragédie) - význační režiséři této doby: KAREL LAMAČ (1897 – 1952) -režisér zprvu němých poté i zvukových filmů; jeden z průkopníků kinematografie - objevil Anny Ondrákovou, ženskou komičku evropské velikosti, která roku 1927 odešla do Německa - byl dvorním režisérem Vlasty Buriana - před Hitlerem emigroval do Anglie a po roce 1945 zůstal ve Francii němé filmy „Dobrý voják Švejk“ - první a dobré zpracování Švejka; Lamač zde hrál Palivce a Lukáše „Velbloud uchem jehly“ „Lucerna“ zvukové filmy „C. a k. polní maršálek“ „To neznáte Hadimršku“ „Lelíček ve službách Sherlocka“ „Holmese“ „Ducháček to zařídí“ „U poklady stál“ „Nezlobte dědečka“ MARTIN (MAC) FRIČ (1902 – 68) - začínal jako kabaretiér (Červená sedma), pak přešel k filmu; začínal od píky : malování plakátů – kameraman – scénárista – drobné role – režie - v roce 1968 v souvislosti s politickou situací spáchal sebevraždu filmy s V + W „Hej rup“ „Svět patří nám“ filmy s Vlastou Burianem „Katakomby“ „Tři vejce do skla“ „U snědeného krámu“ filmy s O. Novým „Eva tropí hlouposti“ - hra, která zvítězila v divácké anketě veselohra století „Kristián“ filmy podle děl J.Žáka „Škola základ života“ „Cesta do hlubin študákovy duše“ - adaptoval však také V.Hálka („Muzikantská Liduška“) či Karla Čapka („Hordubalové“) VLADIMÍR SLAVÍNSKÝ (1890 – 1949) „Vdavky Nanynky Kulichovy“ - dle I.Herrmanna „Tři muži ve sněhu“ „Holka nebo kluk“ „Falešná kočička“ „Přítelkyně pana ministra“ „Neviděli jste Bobíka?“ SVATOPLUK INNEMANN (1896 – 1945) -kromě komedií vytvářel také adaptace literárních děl „Fidlovačka“ „Švanda dudák“ „Muži v offsidu“ „Psohlavci“ „Třetí rota“ HUGO HAAS (1901 – 68) -Žid, původně divadelní herec; vystudoval konzervatoř – proslavil se jako herec, hlavně konverzačních komedií, ač sám by radši hrál ve vážných rolích, některé filmy sám režíroval - roku 1939 na poslední chvíli odjel před Hitlerem do USA, kde hrál divadlo, pak i ve filmu i režíroval, ale bez takového úspěchu jako u nás - od roku 1961 žil ve Vídni, hrál tam v TV „Bílá nemoc“ - zde si zároveň zahrál roli Dr.Galéna „Velbloud uchem jehly“ - význační herci předválečného filmu: OLDŘICH NOVÝ VLASTA BURIAN SAŠA RAŠILOV FERENC FUTURISTA ADINA MANDLOVÁ NATAŠA GOLLOVÁ HANA VÍTOVÁ VĚRA FERBASOVÁ ČESKÝ POVÁLEČNÝ FILM - léta 1945 – 48 jsou obdobím relativní svobody; 50. léta je obdobím budovatelských filmů, kdy vznikala na objednávku tendenční, agitační, jednostranná díla, bez valné kvality 60. léta - především pak 2.polovina znamenají boom českého filmu, debutuje řada zajímavých režisérů, vzniká velké množství zajímavých a kvalitních filmů MILOŠ FORMAN (* 1932) -narodil se v Čáslavi, vyrůstal v děckém domově – jeho oba rodiče zahynuli v koncentračním táboře - absolvent FAMU, jeho první ženou byla Jana Brejchová, druhou ženou Věra Křesadlová (herečka Semaforu, s níž má dva syny – dvojčata Petra a Matěje – oba herce), třetí ženou je Martina, se kterou má opět další dvojčata - roku 1968 emigroval do USA, kde žije dodnes a je slavným americkým režisérem „Konkurz“ - fiktivní reportáž z konkurzu na zpěvačku do Semaforu „Černý Petr“ - film o problematickém dospívání 16letého učně; první film Vladimíra Pucholta „Lásky jedné plavovlásky“ - o mladé dělnici, marně hledající opravdovou lásku; hlavní role – Hana Brejchová „Hoří má panenko“ - tragikomedie o problémech s tombolou, volbou královny krásy a požárem na hasičském bále - většina neherci - po emigraci - dvor

Témata, do kterých materiál patří