Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




DRAMA PŘELOMU STOLETÍ A ČESKÝ NATURALISMUS%0A

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Maturitní otázka číslo 12

DRAMA PŘELOMU STOLETÍ A ČESKÝ NATURALISMUS

GABRIELA PREISSOVÁ

LADISLAV STROUPEŽNICKÝ

ALOIS JIRÁSEK

ALOIS a VILÉM MRŠTÍKOVÉ

IGNÁT HERRMANN

JOSEF KAREL ŠLEJHAR

KAREL MATĚJ ČAPEK – CHOD

VILÉM MRŠTÍK

- realistické, prostředí venkovanů – dialekty, rozpory na venkově

GABRIELA PREISSOVÁ (1862 – 1946)

- narodila se v Kutné Hoře

- psala o Slovácku, kde prožila část svého života

- tragédie

- hrdinky ženy, pesimistický konec po vzpouře

„Gazdina roba“

- (gazdina – hospodyně, roba – žena)

- dramatický příběh chudé švadleny Evy, která opouští svého muže (Mánka Mešjavého), odchází s ženatým

milencem (Pánkem) na práci do Rakouska, on si ji nechce vzít za ženu, nakonec volí sebevraždu (utopí se)

„Její pastorkyňa“

- drama, jehož ústřední postavou je mlynářka Kostelnička, která utopí nemanželské dítě své schovanky Jenúfy,

aby ji uchránila před hanbou

- obě hry se staly také librety oper: Gazdina roba - „Eva“ (Bohuslav Foerster), Její pastorkyňa (Leoš Janáček)

LADISLAV STROUPEŽNICKÝ (1850 – 1892)

- pocházel z Jižních Čech, z vesnice Cerhonice (odtud pak název pro vesnici ve Furiantech – „Honice“)

- říkalo se mu „stroupek“ – jednak pro jeho jméno a také pro jeho defekt v obličeji (buď od úrazu, nebo z

pokusu o sebevraždu)

- působil jako dramatik a dramaturg Národního divadla

„Naši Furianti“

- hlavním tématem je zde boj o místo ponocného

- furiantství = česká národní vlastnost, vychloubačnost, pýcha, nadutost (pro vzdělání, zcestovalost…)

- jazykem je zde obecná až hovorová čeština, občas chodský dialekt u Markýtky

- tato hra při své premiéře totálně propadla, ale později – v 1.století existence Národního divadla – se stala spolu

s Maryšou a Lucernou nejhranějším dramatem

- dále Stroupežnický napsal konverzační dobové komedie:

„Zvíkovský rarášek“ - populární veselohra, příběh o záletnických spádech Mikuláše Dačického z Heslova

„Paní Mincmistrová“ - rovněž úspěšná veselohra, jejímž hrdinou je opět Mikuláš Dačický, děj se odehrává

v Kutné Hoře

ALOIS JIRÁSEK (1851 – 1930)

„Vojnarka“

„Otec“

- sociální dramata

- trilogie tří Janů:

„Jan Hus“

„Jan Žižka“

„Jan Roháč“

Lucerna (1905)

- jednoznačně nejhranější Jiráskovo drama

- pohádková hra, na motivy Snu noci svatojánské – příběh mladé kněžny, kterou musí hrdý mlynář doprovodit

jako světlonoš do lesního zámečku, hraběnce se mlynář zalíbí, je mu nabídnuto bohatství a moc, avšak on odolá

a zachová věrnost své Haničce

ALOIS (1861 – 1925) a VILÉM (1863 – 1912) MRŠTÍKOVÉ

- jejich společným dílem vrcholí v českém dramatu kriticky realistické umění 19.století

„Maryša“ (1894)

- tragédie, dějištěm je zde moravská vesnice na Hané, uplatňuje se zde tedy hlavně hanácký dialekt

Témata, do kterých materiál patří