Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




CN_neumelecky_text_kv_a_jedu

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

ROZBOR NEUMĚLECKÉHO TEXTU

ZAČÁTEK: rozhoduji o povaze textu. Jak funkčním stylu, tak i slohovém postupu.

PRO FUNKČNÍ STYLY PLATÍ:

Prostěsdělovací = pozvánka, plakát, osobní korespondence, inzerát, anketa

Publicistický = zpráva, komentář, reportáž, recenze, interview

Odborný = odborný popis, popis pracovního postupu, výklad, přednáška

Administrativní = životopis, žádost, stížnost, úřední dopis, objednávka

Umělecký = zde nebude, jelikož je to tak kniha výše, ale byla by to moc pěkná sviňárnička :D

  1. krok

    • SOUVISÍ S UMĚLECKÝM TEXTEM?

      • ANO

      • NE

  2. krok

    • JAKÉ JE TÉMA ČLÁNKU?

      • Pouze téma, nemotat se do toho,

zda je to recenze, nebo reportáž, nebo

co vlastně. Později se k tomu dostanu

i s odůvodněním, což je lahodící uchu.

  1. krok

    • JAKÁ JE SLOVNÍ ZÁSOBA? (Pro řádné ohromení lze použít „povaha sl. zás.“

      • Spisovná

        • Knižní

        • Neutrální

        • Hovorová

      • Nespisovná

        • Obecná

        • Nářečí

        • Slang

        • Argot

      • Stupňování, opakování slov, ustálené formule (říci spíše frazéry)…

      • Všímat si zvláštností, nutno zazářit s pojmenováním!  není nutno znát

        • Anakolut = vyšinutí z větné vazby (Souvětí končí jinak, než vyžaduje jeho začátek)

        • Aluze = ne/skrytý odkaz na jiné dílo (Př. „Bylo nás tři“)

        • Fauly = viz. kritické myšlení (působení na city, na přírodu, na tradici..)

        • Zeugma = zanedbání dvojí vazby

      • Zatím neříkat: „Text má funkci xxx“

      • Nahlas přemýšlet

        • Př. „Jelikož je v této ukázce hojně používán jazyk nespisovný, rozhodně to nemůže být text s funkcí odbornou či administrativní. Nyní se společně koukneme na syntax, nebo-li větnou stavbu.“

  2. krok

    • JAKÁ JE VĚTNÁ SKLADBA?

      • Jednoduchá

      • Složitá

    • PŘIZNÁVÁ AUTORA? (Je v textu přítomen? Ich forma? Majestátní plurál?)

      • Ano

      • Ne

      • KV: Jestliže je autor v ich formě, pravděpodobně to nebude odborný text.

    • POKUD ANO, JAKÝ JE AUTOR?

      • Objektivnost x subjektivnost

      • Vzdělanost (Zda něco o této problematice ví, nebo jen tak plácá)

      • Věk

      • Prostředí

      • Celkové působení a dojem, který v nás autor zanechává

  3. krok

    • JAKÁ JE POVAHA SLOVOTVORNÝCH PRVKŮ?

      • Horizontální x vertikální členění textu

      • Odstavce, kapitoly, druhy písma

      • Prostředky uměleckého stylu

      • PROČ? Zjistíme, zda je to recenze, či ne. (Zajíček: recenze je děťátko kritiky)

  4. krok

    • „Nyní tedy můžeme téměř s jistotou určit, že se jedná o funkční styl xxx. Pojďme se společně podívat na slohový postup, který by mi toto tvrzení měl potvrdit.“

  5. krok

    • JAKÉ JSOU SLOHOVÉ POSTUPY?

    • NUTNO říct, že se postupy prolínají (příklad, kde?!) „Nejvíce převažuje tento, protože..“

    • Informační

      1. nejjednodušší, podává fakta ve věcných souvislostech (místo, čas)

      2. např. osobní dopis, pozvánka

    • Vyprávěcí

      1. vypráví nějaký děj, událost nebo příběh

      2. snaha o zajímavost, upoutat čtenáře, napětí, pestrost

      3. pracuje se zde s dějovými prvky

      4. v neuměleckých textech málo častý; např. recenze (shrnutí děje)

Témata, do kterých materiál patří