CO BŮH ČLOVĚK - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
pochopit svým nedokonalým rozumem. Může ho jen milovat duchovní láskou a plně se mu odevzdat.
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Báseň otevírá úvodní šestnáctiveršová sloka, ve které jsou naznačeny klíčové umělecké jazykové prostředky celého díla (Tys sláva,
čest: / Já hnis, vřed, puch:), poté následuje sedmdesát osmiveršových slok. Z hlediska kompozičního jsou základními principy
kontrast (protiklad člověk x Bůh) a gradace (stupňování obraznosti). Užité umělecké jazykové prostředky jsou typické pro barokní
literaturu: expresivní slova (smradlaviště, krůpějíčka) zvolání, metafory a přirovnání, neobvyklé básnické přívlastky, oxymórony
atd. Autor zřejmě záměrně opakuje některá slova či slovní spojení (např. hnis a psota), aby ještě více vystupňoval dojem
opravdové odpornosti člověka vůči Bohu. Důležitá je také libozvučnost veršů a kupení slov beze spojek.
BEDŘICH BRIDEL
CO BŮH? ČLOVĚK?
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Co Bůh? Člověk?
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy), charakterizovat hlavní lyrické subjekty:
Základním tématem, rozpracovaný mnoha barokními motivy, je snaha vyjádřit kontrast mezi věčností a dokonalostí Boha proti
pomíjivosti a hříšnosti člověka. Titulní kontrast přerůstá v mohutně vygradovanou dramatickou antitezi (protiklad), která čtenáře
drtí představou lidské nicotnosti a nedokonalosti poznání a která mu vnucuje jedinou záchranu: upnutí se k Bohu.